Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur vet man att de får i sig tillräckligt med

Skrivet av Mian med sjuk Benjamin
vätska? Benjamin har kräkts sedan i fredags, han får inte ens behålla vätska. Igår kissade han inte på hela dagen, imorse var blöjan lite blöt, och idag har han inte heller kissat på hela dagen. Han är törstig och vill dricka hela tiden, men det kommer bara upp igen på en gång. Han får dricka/amma små skvättar i taget för att han skall få behålla det, men så efter ett par timmar så kommer det en hel sjö upp igen, som att all vätska bara samlat sig i magsäcken utan att tas upp.

Han ligger som en pöl i sängen och orkar inte resa sig. Han pratar och verkar vara vid gott mod, men har förståeligt nog inga krafter.

Finns det några tecken på vätskebrist man bör vara uppmärksam på? Förutom att de skall kissa då, vilket han inte gör :(
Svar på tråden: Hur vet man att de får i sig tillräckligt med

jag tycker

Skrivet av  Ingela med Tilde
nog du skall ringa sjukvårdsupplysningen. Har han inte kissat något idag är det ett tecken på att han har vätskebrist. Annat man kan se det på är torra läppar och hur de agerar.

Vad gäller vätska så måste man vara mycket försiktig. Typ ta en tesked var 5:e minut. Det är jättebra att han ammas.

Men ring, för säkerhets skull.

Kram
 

Om han inte

Skrivet av  Lindha m. Amanda 030219
kissat mer än vad du säger så tycker jag att ni ska åka in.

Amanda har fått dropp totalt tre ggr efter att ha varit rejält uttorkad så jag vet hur fort det kan gå från att de är glada men orkeslösa till att de bara vill sova...

Bättre att åka in så att en doktor får titta på honom och ta ställning till om det behövs sättas in dropp.

Hoppas att han slipper kräkningarna och att han får börja behålla vätskan nu!

Kram!
 

Mina råd:

Skrivet av  Emelie med Gustav, 23mån + v 26
Och jag ska tillägga att vi nästan är experter på maginfluensor efter en hel drös med Gustav...
Hur gammal är Benjamin och är det säkert maginfluensa?
Jag utgår från att han inte är nyfödd och att det är influensa när jag ger dig dessa råd:
* Låt honom bara dricka pyttelite åt gången men desto oftare. Även om han gallskriker så bara en/två klunkar kanske var femte minut. Hellre vätske ersättning än bara vatten.
* Tecken på vätskebrist är inte bara kisset, utan allmäntillståndet. Man blir slö och orkeslös, är man riktigt allvarligt uttorkad är man knappt kontaktbar. Är barnet väldigt slött skulle jag åka till akuten!
* När barnet har fått behålla endast vätska (ge INGET annat!) i minst ett dygn kan du prova att spä ut t.ex. majsvälling med vätske ersättning. Går det bra (Läs inga kräkningar på kanske ett dygn) så kan det utökas med ren majsvälling. Går det bra och det känns okej att prova med mat (alltså mkt senare än man tror, här brukar det ta minst 3 dygn efter senaste kräkningen innan vi är där) så ge lite mosad potatis med smör i. Sedan kanske kokt torsk, kokta morötter, allt okryddat och kokt. Mosad banan... Undvik sura saker (andra frukter, juice etc) och mjölkprodukter (många tror att yoghurt är bra men det är för surt).
* Ge inte upp. Även fast vätskan kommer upp, låt honom dricka men väldigt försiktigt. De måste dricka.
 

Mina råd:

Skrivet av  Emelie med Gustav, 23mån + v 26
Och jag ska tillägga att vi nästan är experter på maginfluensor efter en hel drös med Gustav...
Hur gammal är Benjamin och är det säkert maginfluensa?
Jag utgår från att han inte är nyfödd och att det är influensa när jag ger dig dessa råd:
* Låt honom bara dricka pyttelite åt gången men desto oftare. Även om han gallskriker så bara en/två klunkar kanske var femte minut. Hellre vätske ersättning än bara vatten.
* Tecken på vätskebrist är inte bara kisset, utan allmäntillståndet. Man blir slö och orkeslös, är man riktigt allvarligt uttorkad är man knappt kontaktbar. Är barnet väldigt slött skulle jag åka till akuten!
* När barnet har fått behålla endast vätska (ge INGET annat!) i minst ett dygn kan du prova att spä ut t.ex. majsvälling med vätske ersättning. Går det bra (Läs inga kräkningar på kanske ett dygn) så kan det utökas med ren majsvälling. Går det bra och det känns okej att prova med mat (alltså mkt senare än man tror, här brukar det ta minst 3 dygn efter senaste kräkningen innan vi är där) så ge lite mosad potatis med smör i. Sedan kanske kokt torsk, kokta morötter, allt okryddat och kokt. Mosad banan... Undvik sura saker (andra frukter, juice etc) och mjölkprodukter (många tror att yoghurt är bra men det är för surt).
* Ge inte upp. Även fast vätskan kommer upp, låt honom dricka men väldigt försiktigt. De måste dricka.
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Mian med sjuk Benjamin
Vi provar att ge en matsked vätskeersättning var femte minut i en timme, om han inte kissat då så ringer vi Danderyds barnakut få se vad de vill att vi skall göra.

 

hur går det?

Skrivet av  Ingela med Tilde
tycker alltid det är oroligt när de inte vill äta eller dricka.

Hoppas det har vänt och att han får behålla mat och dryck.

Kram
 

Vätskeersättningen

Skrivet av  Mian med sjuk Benjamin
ville han inte ha trots massor av citron i. Men vi provade med avslagen julmust, och det gick bra. Han drack en klunk var femte minut i ett par timmar och sedan kissade han en hel blöja full med kiss.

Han är trött och matt men har inte kräkts något mer tack och lov.

Jag är glad att han fick i sig vätska tillslut, en natt på sjukhus hade inte varit så roligt.

Tack för omtanken!
 

Vad skönt att det verkar ha vänt!

Skrivet av  Lindha m. Amanda 030219
Hoppas att det håller i sig nu!

Ang. vätskeersättningen så brukar jag blanda den med saft eller äppeljuice. Inte för att det är poppis ändå, det smakar ju verkligen gräsligt illa!

Håller tummarna att han är på väg att bli frisk nu!
 

Artiklar från Familjeliv