Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

i behov av tips

Skrivet av Lisa och Johan 031124
Nu är jag i ärlighetens namn trött på det här med sjukdommar. Den 15 december var Johan hemma från dagmamman pga feber och att han var hängig. Sedan dess har vi varit till och från sjuka hela familjen.(förkylning, feberfrossa, öroninflammation, hosta mm)

Nu är Johan inne på sitt tredje dygn med hög feber. Sjukvårdsupplysningen tycker att vi skall åka till läkare om febern inte börjat gå ner i morgon.

Vad finns mer än att ge alvedon, hålla sval (max temp har varit 40,6 och det i morse). Amma och försöka få honom att dricka annat. Mat är inte att tänka på han smakar inte ens. Han spyr litelite när febern är riktigt hög men det är inte så att jag misstänker magsjuka. De senaste tolv timmarna har han inte kissat någon vidare....

Jag hoppas på tredagars feber, har någon erfarenhet och kan dela med sig, för då borde det gå över. Fast det verkar som om Johan har ont i hela kroppen. Han ligger och flämtar när alvedonen inte är i full verkan, gnäller och piper. Idag har han även inte varit jätteintresserad av bröstet...

Suck!
Svar på tråden: i behov av tips

Inga vidare tips

Skrivet av   Zandra
Aniara hade tredagarsfeber i slutet av november. Hon var helt finito, åt i princip inget förutom amning och var rätt lealös mellan varven. Läskigt!
Hon hade åtminstone 41 grader och det blev snabbt bättre efter tre dagar även om hon var helt slut i ett par dagar till så bli inte förvånad om det tar lite längre tid.

Det låter helt klart väldigt likt tycker jag!

Prova att ge pepparmintste, svag juice, ngt som smakar lite. Tycker själv att vatten är läbbigt när jag har feber trots att jag är vattenoman i normala fall. Pepparmint är dessutom bra för lite av varje.

Hoppas att han snart blir bättre!!
 

Inte mycket

Skrivet av  Draken
att göra eg. mer än det du gör.
Ida hade tredagarsfeber i våras (tror jag)tre dagar med feber och inga direkt andra symptom och på fjärde dagen försvann febern och då kom prickarna på framför allt magen.
Gör du så att du åker in till läkare med Johan idag så att dom får kolla upp honom.
/Maria
 

Hmmm..

Skrivet av  Chessan med Linnea
Linnea hade tredagarsfebern över jul (mindre kul). tredje dagen åkte vi in med henne för att kolla öronen, halsen etc. Det kanske vore bra att göra det så det inte är någon bakterie iallafall? Det som var jobbigast för oss var att alvedonen inte hjälpte en natt och tempen bara steg.. Då var det nära att vi behövt åka in akut.
De råd vi fick var: sova utan pyjamas med bara lakan över, bada i svalt vatten (på natten om febern inte vill gå ner; badda med blöta handdukar), ge alvedon till maxdos, ge vätska ialla former som går, isglass etc.

Om han inte kissat ordentligt tycker jag du ska åka in för barn blir väldigt lätt uttorkade och det är farligt!!

Hoppas han snart mår bättre!
 

Inte tredagars... låångt

Skrivet av  Lisa och Johan 031124
Idag har varit en helkonstig dag. Johan började igår kväll med att vara jättesval (lycklig) men vid 23 steg febern och han frossade. Alvedon och bara blöja. Jag ammade honom i en evighet (inkl sidbyte) och sedan sov vi ca 2-3 timmar innan jag vaknade av att han skakade och kved. Upp och ny medicin (4,5 timmar mellan) på morgonen samma sak. Ringde BVC som rek barn och ungdomsmottagningen här i Biskopsgården Fick tack o lov en akuttid. Upp med Johan som INTE mådde bra. Ny alvedon och ut i bilen. Träffade läkaren relativt snabbt och han ville ha prover då öron hals såg bra ut, blodprovet gav utslag på rejäl bakterieinfektion. Urinprovet lät vänta på sig... Men tillslut kom det. Inget...

Nu var det nästan lunchdax så vi fick en remiss till Östra sjukhuset för lungröntgen och en remiss till barnakuten.

När vi äntligen var klara på röntgen så hade Johan 41 graders feber. Ni kan tänka er att han inte var stöddig. Fick febernedsättande och sedan fick han ligga i på blöjan så att det svalkade maximalt. Efter tre kvart ammade jag honom. Läkaren kom och tittade (igen) i öron och i hals, klämde lite. Hittade inget. När de sedan tittat på röntgen visade det sig att lillpojken hade lunginflammation. Så nu har vi fått pencillin och rek om att ge alvedon och ipren varvat för att hålla febern nere.

Någon som vet vad gullfjunen tycker om pencillin med kakao - citrussmak? Vi fick en pruta så att vi kan ge det låååångt bak i munnen. Synd att navelsträngen inte sitter kvar.

Nu sover Johan men när han vaknar så skall här medicineras. Jag frågade lite undrande över om man kunde ge en dos så fort vi hämtat ut pencillinet och en sent i kväll men läkaren menar på att det inte går fortare för det. Man får visst bara ökad påfrestning på levern.

En sak jag retat mig på. När vi var på första stället så verkar läkaren undra när jag skulle sluta amma..... Först så trodde jag bara att jag var lite känslig men sedan så påpekade maken det hela och menade på att han stört sig på läkarens uttalande. Vad skulle Johan då ha levt dessa dagar på, vatten allena?

Tack för alla svar!
 

Stackars Johan!

Skrivet av  Draken
Ujuj.
Lunginflammation!
Här har vi bara testat penicillin med banansmak och det var bara spruta som funkade(för då hann hon inte stänga munnen)
Man kan ju undra varför läkare tycker att man skall sluta amma när barnen fyllt 1 år. när dom är sjuka tycker jag att det är jättebra att ff amma just för att dom då iaf får i sig vätska och näring även om dom inte äter alls.
/Maria
 

Nämen lilla Johan! :-(

Skrivet av  Zandra
Hu, vilket drama och vilken TUR att du ammar så att han fått i sig ngn vätska ändå! Bra att ni åkte in också.
Hoppas att han blir bra snabbt nu när han får penicillin.

Kramar!
 

Lilla plutten...

Skrivet av  Marie m. G-02 och J-03
Usch, det lät inte kul. Hoppas att penicilinet verkar fort nu och han snart är bättre.
Knepiga amningskommentarer får man stänga öronen för, det är ju jättebra att Johan får i sig så mycket bra, nyttig vätska trots att han mår dåligt.
 

såg först nu

Skrivet av  jenny m thea -0210 & moa -0311
att du hade skrivit och att du varit inne med honom skönt att ni fått hjälp! kram
 

jag hade

Skrivet av  jenny m thea -0210 & moa -0311
åkt in och sett till att de tar en snabbsänka på honom min äldsta tjej hade det så där förra året och hon hade nästan lunginflamation... vi har haft 3 dagars oxå när febern försvinner efter 3dagar sen blir dom prickiga men jag tycker du ska åka in med honom det känns bättre då tycker iaf jag *krya på sig kramar*
 

Artiklar från Familjeliv