Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

6 månaders meny

Skrivet av Moas mamma
Är på besök här på sidan och har en fråga till er som har barn på cirka 6 månader. Hur ser barnens dag ut när det gäller mat?
Min tjej ammas tidigt på morgonen,
äter gröt mellan klockan 8 och 9,
ammas till mellanmål om hon vill,
middag en burk barnmat
ammas till mellanmål
gröt vid 5
Till sist välling innan läggdags.

Hade gärna ammat lite till men hon är inte speciellt förtjust i det längre och står sig bara någon timme för att sedan bli ledsen och hungrig igen.
Jag undrar lite hur ni andra gör. Hon tycker om all mat och dricker gärna vatten till måltiderna. Bröstmjölk säger hon numera nej tack till.
Svar på tråden: 6 månaders meny

också frågat längre ner

Skrivet av  Jennie med Tilde 000614 & Ville 030420
min kille vill helst bara ha bröstet,men vi har börjat byta ut middagsmålet mot en burkmat för 5 mån,men han blir inte mätt och vill ha bröstet också.
jag ammar resten av målen,det händer att han får gröt till kvällsmat också det beror på.
Har även smakat smörgås,rån
 

så här gör vi...

Skrivet av  Marielle & Linnea 030301
...men Linnea är nu snart 8 månader. Men denna rutin har vi hållt på ca 1,5 månad.
05.30 ca Ammas
09.00 ca gröt från Semper med vatten till dryck. AD-droppar
12.00 ca Hel liten middagspuréburk (men nu när hon är stor så är det en större burk från 8 mån). halv deciliter fruktpuré till efterrätt. vatten till dryck.
17.00 ca halv burk middagspuré eller liten smakisportion av familjens middag
20.00 ca Välling
23-24.00 ca Ammas om hon vaknar.

Detta är ungefärliga tider osv. Ibland får hon mellanmål, men jag måste tycärr medge att jag är dålig på att ge henne det. tycker att man isåfall fär tillbringa hela dagen matandes henne i matstolen :-)
Ibland får hon en liten slurk amning som mellanmål om hon är extra kinkig eller om jag vill "söva henne". Dock är det nästan som vi håller igång amningen för min skull, för hennes del är inte det så lockande längre...
kram!
 

vill du fortsätta amma

Skrivet av  Mia med Emma 011030 & Theo 030225
så kan det vara så att du får sluta med flaska.
Vi ger Theo vatten ur flaska och i perioder är han hopplös att amma...
 

Kopierar mitt svar från liknande fråga längre ner

Skrivet av  Sophie med Lucas 17/3
Fast Lucas är 7 månader. Så här brukar det se ut hos oss på ett ungefär:
07.00 Amning (sen sover vi vidare)
09.30 Amning (stiger upp)
11.00 Gröt och halv burk fruktpure
14.00 Mosad banan med yoghurt eller liknande, ibland gröt eller lite burkmat istället. Kanske lite smörgås fast jag är dålig på det eftersom jag är så rädd att han ska sätta i halsen (!!!).
16.30 En stor burk barnmat (jag ger honom 8-månaders burkarna nu eftersom han inte blir mätt av de små).
19.00 Gröt och en halv burk fruktpure eller yoghurt beroende på vad han åt tidigare.
Sen försöker jag amma precis innan han somnar men det funkar inte alltid.
00.30 Amning
04.00 Amning
Har inte vägt Lucas på en månad nu och borde inte gissa, men han vägde 8040 g den 22 september, så han har kanske gått upp något kilo eller så.....
 

Såhär är det hos oss!

Skrivet av  Monika med Klara och Simon
Tiderna är ungefärliga eftersom det varierar från dag till dag.

05.30-06.30 Ammas
08.00-9.00 Gröt, en mycket liten portion Sempers gröt på 1 msk pulver (ofta äter han inte upp allt) Tänker mig nog byta detta mot något han gillar bättre, exv frukt.
0900-10.00 Ammas
10.00-12.00 Sover oftast när syrran leker på lekplatsen
12.00 Ammas
12.30 Lunch: 5-månaderspure i mängd motsvarande 1/5 liten burk
13.30-18.00 Ammas 3-4 ggr
18.30 Middag: 5-månaderspure i mängd motsvarande 1/5 liten burk
19.00-22.00 Ammas 2-3 ggr
Ca 21-22 Somnar för natten
Under natten (dvs 22-06) ammas 2-5 ggr typ
Ibland får pappa rycka in och ge ersättning på flaska när mamma behöver sova.

 

Felix

Skrivet av  Myzan & Co
äter såhär:

kl.8 välling 220 ml
kl.12 lunch - ½ burk hipp-pure och efterrättspure
kl.15 babyplus 220 ml
kl.18 gröt på 1 dl vatten, ibland får jag katrinplommon till
kl.20 välling 220 ml
äter ett xtramål (ersättningen) för att gå upp lite bättre i vikt, ligger en kurva under medel nämligen.
han somnar strax efter kvälls-vällingen och sover till 7.30-8 ungefär.
när mamma, pappa och storebror äter middag så sitter han med och får inte han smaka det vi äter så startar han larmet *flinar*

han valde själv att sluta amma när han var 4 mån och 3 dagar. jag hade massa mat, men den var typ som lättmjölk, så han blev inte riktigt mätt och gick inte upp i vikt så bra. han började äta ersättning när han var 1 mån!

kramar från oss
 

Hos oss ser det ut..

Skrivet av  Maggan & Liam 030502
så här..detta är cirka tider

07,00 amning
09,00 välling+amning
12,00 burkpure+fruktpure+vatten+ad-droppar
15,00 amning
18,00 gröt+fruktpure(ibland)+vatten
20,00 amning
21,00 välling

 

Artiklar från Familjeliv