Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ställer sig upp i matstolen

Skrivet av ÅsaL
har min son börjat göra. Hela tiden. Detta är ju förenat med inte så lite livsfara så jag funderar på köpa en annan matstol som ej är lika rymningsanpassad som min hopvikbara...
Sele är inget alternativ för mig eller Ludde.
Har ni ngt tips på en bra matstol? Ikeas billiga (99 pix) är den lätt att ställa sig i??
Svar på tråden: ställer sig upp i matstolen

Amanda kommer inte upp

Skrivet av  Mia med Amanda 030417
ur den men så är hon en stadig dam på 13 kg oxå...

Hon hade nog inte kunnat ställa sig upp i någon stol jag har sett hittills. Hon gör tappra försök att få upp benen men hon sitter där hon sitter!

Har man ett mindre barn är det nog svårare, får då är dom ju smidigare så att säga... De brukar ju ha Ikea-stolen på de flesta fik så gå ut och fika och prova vet ja! Om inte annat i fiket på just Ikea...
Jag rekommenderar starkt att köpa till det lilla bordet för 49 kr, det är guld värt speciellt nu när dom skall äta själva!

Amanda sitter och kladdar på sitt eget bord i godan ro och vi får ha matbordet hyfsat rent. Blir det riktigt kladdigt kan man ju ta stolen med till duschen och spola av hela klabbet på en gång, mycket praktiskt!
 

Alvin kan ställa sig i den.

Skrivet av  gabbiz med Alvin 030321
Och det har han gjort någon gång för ett tag sedan, men eftersom jag markerat att det inte är acceptabelt (eller för att det inte var kul längre) så har han inte gjort det igen. Sele går inte att använda i vår, eftersom vi har en hel dyna i. Har man dyna och en halvstor bebis så blir det lite för trångt att resa sig i den. Testa att sätta honom i den på IKEA, och se hur mycket plats han har.
 

Vi hade en från IKEA förut

Skrivet av  Anna med Arvid 030519
Det var inte den billigaste för 99 kr utan en som kostade 249 eller så. Blå sits och silverfärgade ben. Den kunde Arvid ställa sig upp i hur lätt som helst. Läskigt! Den billiga vita är ganska lik den här storleksmässigt, så jag misstänker att den också är lätt att ställa sig upp i.

Som tur är hade vi precis tagit över en begagnad tripp trapp från min faster (mina kusinbarn hade haft den när de var hos mormor/farmor på besök). Vi hade inte tänkt använda den förrän Arvid blev lite större, men nu tog vi förstås fram den. I tripp trappen sitter Arvid säkert och kan inte resa sig upp. Det känns skönt att inte behöva vakta honom varje sekund i stolen...

IKEA-stolen har vi förresten kvar. Det är praktiskt med två stolar när det kommer en annan bebis på besök!
 

Det har Ellen gjort många månader nu...

Skrivet av  • Catharina m. Jonna 0011 & Ellen 0304 •
...så här är det sele på, annars kastar hon sig handlöst över bordet, klättrar ur med benen etc.

Ikea´s vita i plast för 99 pix är nog inte lika lätt att ta sig ur nej. Hon satt i en sån på ett fik en gång, och både jag & Per sa att vi borde köpa en sån. Hon kom ingen vart :)
 

Här

Skrivet av  Mallaco med Lexi
står min busa upp och hoppar i våran, men jag har satt en jättetjock kudde bakom henne så att hon inte får plats att dra sig upp, men lämnar henne inte själv en sekund i den. Vi har en Gulliver från IKEA i trä för då 249 kr.

Hoppas att du kommer på något bra. Är inte heller så lockad på att använda sele till Alexandra, men som sagt en tjock kudde har funkat bra här än så länge.

Ha en bra dag!
 

Ikeas billiga

Skrivet av  An2 & Sara
ställer sig Sara upp i hur lätt som helst och har gjort i flera månader. Jag var också emot sele tidigare, men hon är så blixtsnabb att komma upp att vi för att få någon som helst matro köpte en sele. Hon ställer sig upp och försöker klättra ur varenda stol hon kommer i, och de enda hon inte lyckats med är sådana som finns på vissa restauranger, med röda och gula "kulor" (alltså stolarna - inte restaurangerna *l*). Men var köper man sån??

Kan väl också tillägga att nästan inget som "funkat" på våra stora tjejer "funkar" på Sara. Vi trodde vi kunde dethär med barnuppfostran - "Along came Sara" *s*.
 

Vi har Ikeas

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03
antilop och med dyna i så har jag inte sett att Emma kan resa sig upp i den. Men en gång satt hon utan dyna och då kunde hon resa sig upp *farligt*

**kramar**
 

Ikeas

Skrivet av  verne med Vera 030519
billiga har i alla fall hål i botten som ser ut att vara ämnade för att fästa en sele i... Men Vera har inte försökt rymma vertikalt än, så mer än så vet jag inte.
 

Oj

Skrivet av  verne med Vera 030519
Hade missat att sele inte var ett alternativ :) Sorry.
 

Alma ställer sig upp i alla stolar...

Skrivet av  Kristina med Alma
...det har hon gjort lääänge, sen hoin var typ 7-8 månader...
Det dröjde dock tills alldeles nyss innan hon kom på hur hon skulle ställa sig upp i våran "stol-på-bord" (sån där tygstol som man hänger på bordet), så den var ju bra. :) Nu så lyssnar hon på oss, vi säger att hon inte får ställa sig upp och då gör hon oftast inte det heller.
 

Emma gör också så..

Skrivet av  Camilla med Emma 030303
och har gjort länge, till våran fasa. Hon ställer sig upp, sätter sig på kanten osv. Det ser rent livsfarligt ut. Vi har en billig IKEA stol, men inte hjälper det. Däremot har vi köpt en sele till stolen och då reser hon sig inte, och gör faktiskt inga försök heller. Den sitter bara runt magen och hon känner att den finns, hon blir lugnare och accepterar att sitta stilla i stolen.

Sedan tror jag att det också beror på att det är nyhetens behag. De har kommit på något nytt som ska testas tusen gånger, sedan tröttnar de som vanligt efter den tusende gången.

Lycka till!
 

Varför inte sele??

Skrivet av  Dez med Tindra 030322
Vi använder sele till våran lilla snutta, Och hon verkar då inte bry sig om selen ettn smack. (Har inte tvingat henne på den heller, och hade hon gjort motstånd så hade vi nog funderat ut ett annat alternativ. Jag sr inte selen som något dumt mot barnet utan mer som en säkerhet. Man spänner ju fast barnen i bilen..så varför inte sele i matstolen?? Vår sele är av mjuk sadeljordsliknande tyg. Vi har annars en stockestol åt henne, först trodde vi inte hon skulle komma upp när rumpan var i vägen, men hon är vigare än vigast..Annars tycker jag att man kan prova med en tjock kudde..Lycka till med ..Kram Dez Ps Vi lämmnar henne inte ur sikte även om hon har sele på sig heller...Man vet ju aldrig)-.....
 

Samma här..

Skrivet av  • Catharina m. Jonna 0011 & Ellen 0304 •
Eller bryr sig inte om att vi tar på selen, hon har aldrig protesterat mot den. Hon sitter med 5-punktssele i vagnen också. Och såklart är hon fastspänd i bilen.

Det är ju för hennes skull dessutom, hon har åkt i golvet från matstolen 2 gånger, jag vill inte att det ska bli en tredje gång :-(
Hon är vansinnigt snabb, det hjälper inte att sitta bredvid hela tiden (dessutom är det svårt att äta själv + mata Ellen + hjälpa Jonna om man ska ha en hand på Ellen hela tiden).
 

Lucas har också selen

Skrivet av  Sophie med Lucas 030317
och det funkar jättebra. Han reste sig upp i den där billigar, vita från Ikea i blixtfart innan, men nu sitter han fast och verkar inte ens försöka resa sig längre. Jätteskönt och jättetryggt enligt min åsikt. Måste bara fråga varför du inte vill ha sele?
 

...eller rättare sagt midjebälte är det ju IMT

Skrivet av  Sophie med Lucas 030317
-
 

vi har oxå midjebältet

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
som man kan köpa på IKEA. Jag skulle inte ha Selma i barnstol utan det för hon klättrar ur på noll-tid.
 

se svar till Dez

Skrivet av  ÅsaL
men den lille killen bryr sig i högsta grad om han är fastspänd och matvägrar. Han har samma temperament som sin mor (envis som synden och kan fullkomligt explodera av arghet)
 

alla barn är inte likamedgörliga

Skrivet av  ÅsaL
spänner jag fast Ludde så blir han så förbannad att det inte är värt det. Han har varit fastspänd vid mat tre ggr och alla ggr har han totalt matvägrat.
Och dåjag tycker mat ska vara roligt så GÅR det inte att spänna fast honom.
Plus att jag rent ideologiskt inte tror på att spänna fast barn.Det finns ju tillfällen då det är oundvikligt (bilbarnstol, sulkyvagn med litet barn) men kan man undvika det så ser jag absolut ingen anledning till att göra det. Jag ser liksom inget självändamål att "lära barn" att tvingas vara fastspända. Jag håller uppsikt istället plus försöker lära honom att inte kasta sig ner från stolen...
Men observera nu: Att andra spänner fast sina barn bryr mig inte det minsta. Det är ju att det inte passar mig (mesighet) eller Ludde (temperament)
 

jaja

Skrivet av  Dez med Tindra 030322
om han blir arg av det så är det ju såklart ingen hit med sele. Och så självklart man kan ju inte forcera på en sele på ett barn...Tindra verkar då inte märka att hon sitter fast...Det låter som en svår uppgift att lära en 1 åring att inte kasta sig ur stolen dock...Men i allafall..hoppas det går och att ni hittar en bättre stol..förr eller senare så lär dom små busarna ta sig ur vilken stol det än är...Det där med dyna lät ju förståss som en bra ide Kanske hade det varit bättre med japanska bord de är ju lagom i höjd för de små i allafall...... Kram Dez.
 

Den ställer sig Emma upp i...

Skrivet av  Anna E, Viktor -01 och Emma 030502
...om man inte spännt fast henne med midjebälte.
 

hmm

Skrivet av  Monica m Linnea 000317 o Linus 030529
Den matstol vi har är det en pinne att ha fötterna som stöd på.
Den tog vi bort för 1 månad sen, då kom Linus på att han kunde resa sig ur stoen med hjälp av att ta spjärn på pinnen.

Den från ikea är bra, det finns även så man kan sätta dyna i.

Linus sitter i en sån hos farmor och farfar, han kommer ingenstans, inte än iallafall.

Den från ikea visste jag inte att man kan ha bord till, blev nästan sugen att köpa.
 

den

Skrivet av  Myzan & Co
stolen har vi och Flixen tar sig lätt ur den...
men vi har köpt en sele så nu sitter han fast och kan inte ställa sig upp ;)
kramar från oss
 

Linnea ställer sig upp i alla stolar,

Skrivet av  Marielle & Linnea 030301
funkar inte utan sele för oss!

Vi har annars en tripTrapp stol, älskar den!
Men det hjälps inte vad det är för stol- har en IKEA antiloop hemma hos mina föräldrar men samma sak där! (Linnea ställer sig upp och är allmänt livsfarlig utan sele)

kram!
 

Inte Saga inte ;)

Skrivet av  Ylva & Saga
vi har en antilop, den blåa från Ikea och han aldrig ens försökt resa sig. Inte heller hos farmor som har den vita billiga från Ikea eller hos mormor som har en i trä...

Vi använder inte sele i vagnen heller... bara i bilen och när vi köpt cykelsits så där såklart. Men det beror väl på hur kul de tycker att det är att busa/trassla sig ut.

Testa lite olika stolar i butiken och se hur han reagerar. Vi har dyna i vår.
 

Tommie använder Ikeas...

Skrivet av  Mysaan med boysen + bf 23/7
för 99 kr och han som är normalstor för sin ålder får inte upp benen så han kan ställa sig. Jag tycker den stolen är suverän speciellt med tanke på priset. *Ler*

Förstår att du inte vill använda sele på honom. Jag är över lag emot sele.

Kram gumman!
 

tack för alla svar!

Skrivet av  ÅsaL
jag får åka till IKEA och ta en provlunch helt enkelt.
Den vi har just nu funkar ju inte, och det är ju aldrig fel med en gäststol i värsta fall...
 

Hej!

Skrivet av  Dino m Anton & Gabriel
Vi har ju också ikeas, 99 kronors och Gabriel ställer sig i den med lätthet.. grrr .Har gjort det sedan han var 7 månader så vi MÅSTE använda "bälte" när han sitter i den.
Annars skulle vi nog inte ha Gabriel i liv idag.
 

kuddar??

Skrivet av  Minifoot m Isac 030518
Kan du klämma ner lite kuddar runt Ludde så att han inte har plats att resa på sig i stolen som han har nu? Det var bara en tanke.