Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barn frisyrer , mest för flickebarn :)

Skrivet av Jen & Melanie
Har ni klippt era barn? Melanie har lång lugg som vi alltid sätter upp med spänne eller med en sned fläta. Och det är så fint:)
Vi funderar nu på att klippa lugg inför dagisstarten, men vill helst inte göra det. Iom att vi aldrig har problem med spännen och tofsar & dyl så har det aldrig varit "jobbigt" för oss att sköta hennes frisyr, och inte för Mel heller.

Har alla klippt lugg på era barn??
Hur ser de ut i håret?

Kram
Svar på tråden: Barn frisyrer , mest för flickebarn :)

ingen lugg här...

Skrivet av  Sara och Vendla
Vendla har inte mycket hår alls. Helt nyligen har det blivit så "långt" i nacken och på sidorna att det syns att hon har hår (om ni förstår hur jag menar). Men uppepå huvudet och framåt pannan så är det nästan bara fjun fortfarande.

Om inte Mels hårspännen ramlar av ideligen så tycker jag ni kan fortsätta med det på dagis. Men kan väl inte kräva att fröknarna ägnar någon större uppmärksamhet åt håruppsättningar -ni ser väl ganska snart om det fungerar, eller om ni får ta det mer praktiska alternativet.
 

Här har vi

Skrivet av  Sanna med Paula 030310
inte kippt Paula än. Hon har väldigt långt hår det bak men det är så lockigt att det inte syns att det är långt. Det dröjer ett tag innan vi klipper henne. Hon har ingen lugg.

Kram
 

Min lille pojke...

Skrivet av  maxli med Joakim 030328
...ser lite hemklippt ut, men jag vägrar slänga ut 180 kr på att försöka gå och klippa honom! Jag tycker att det är jättesvårt att leka frisör, speciellt som han aldrig sitter still utan börjar yla och slänga med huvudet så fort jag viftar lite med saxen. Sist klippte jag honom medan han sov. Någon gång har jag provat medan han satt i badkaret och lekte, men det är inte lätt.

Allt ska man kunna som småbarnsförälder... Håhåjaja...
 

Dom bäst investerade pegar jag lagt ut

Skrivet av  ÅsaL
Jag betalade 200 spänn för att klippa Ludde och jag hade ALDRIG klarat det själv. Plus att han är, helt opartisk, skitsnygg nu!!
*L*
 

Lugg här!

Skrivet av  Miriam med David och Ella *ensam hemma*
Ellas lugg började sticka ner i ögonen så den klippte jag. Jag klipper Davids hår, så Ella får nog stå ut med mig som frisör tills hon blir stor nog att säga ifrån :-)

Jag har länge varit hobbyfrisör i skolan, från högstadiet och uppåt. Men nu är det bara barnen jag klipper, Jonas får gå till frisören! Och jag med, klipper inte mig själv längre heller, bara min lugg.

:-)
 

Jessica ska inte ha lugg

Skrivet av  Bettina
Jessica har vi bara toppat när det varit slittet. Jag kan ju inte skryta om att hon har långt hår direkt och det ser nästan ut som hon har lugg bara för håret inte vuxit så mycket. Men jag tänker inte klippa lugg på henne eftersom jag tycker det är fint med lång lugg. Sen får hon själv bestämma när hon blir större.
 

Gustav har jag klippt 3 gånger nu

Skrivet av  Sofia med Gustav
och jag klipper en halvlång/kort frisyr med kort lugg, som både kan hänga ner och busas till lite fräckt om man ska bort. Klipper mannen med så Gustav får nog stå ut med mig ett bra tag... ;-)
 

Jo, en lugg finns.

Skrivet av  Gunsan med Astrid
Men den är väldigt lång. Vi klipper den lite då och då. Jag har gjort det själv några gånger, fast sist var det sambons styvmor frisörskan som klippte. Men det blev allt snett och vint i alla fall. Astrid tycker nämligen inte om saxar i håret. Det fungerar inte med spännen för vår del.
 

Alva har..

Skrivet av  Lena m.3
...nån form av kort page..med lugg. Henne får man inte sätta upp nåt i håret, inte..så där måste luggen kapas så ungen ser nåt! :-))
 

Jo

Skrivet av  Fia med Hanna 030225
Vi har klippt Hannas lugg några gånger (när hon sover...). Korkskruvslockarna i nacken vill jag inte röra ännu :) Det har varit i princip omöjligt att sätta spännen eller snoddar i Hannas hår, hon rycker bort dem med en gång.

Ni får väl kolla och se om det funkar. Om dagispersonalen verkar motvillig eller är orolig för att andra barn ska pilla loss spännena och stoppa i munnen får ni väl ta en ny funderare. Det är fint med lång lugg!
 

Salong Mia erbjuder bara två frisyrer

Skrivet av  Mia med Emma & Theo
pojke - trimmer

Flicka - bob med lugg. Emma klär jättebra i lugg och vill inte ha spännen.

Kör du vidare med Mels långa lugg!
 

Vi har klippt

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v.13
lugg för den växte ner i ögonen och Emma har så tunt hår att några spännen inte fäster så bra. Likadant var det med Victoria när hon var i den åldern så hon fick också lugg. Nu vill hon ha lång lugg så vi fundrar på att spara ut den.

Jag tycker ni kan ha lång lugg på Mel om det funkar med uppsättning och så får ni väl se hur det går på dagis!

Kram!
 

Krulltotten Sara;-)

Skrivet av  An2 & Sara
Sara har så mycket lockar nu att det är helt omöjligt att försöka sätta upp någon frisyr på henne. Och efterhand som håret växer blir det inte längre, utan bara krylligare och krylligare.

Hon är så himla söt i sina lockar så jag vill inte klippa av dem, utan hon får se ut som hon gör i håret. I höst kanske vi måste klippa luggen, men resten får vänta tills det ser alldeles för hemskt ut eller tills hon själv kräver det.
 

jag

Skrivet av  Myzan & Co
kör trimmern på mina killar, ja maken oxå\' ;)
sönerna för behålla några mm hår över hela huvudet och maken får kortare i nacken, lite längre uppe på huvudet och en anings längre lugg (svårt att förklara).
jag skulle däremot behöva ta mig i kragen och gå till frissan, sist var jag nån vecka innan Felix föddes... har tom hittat tre kluvna toppar nu...
tycker ni ska fortsätta med den frisyr som Mel har eftersom det funkar så bra!
kramar från oss
 

Hår?

Skrivet av  Amelie
Bebisfjunen sitter där de sitter, och verkar inte vilja ge vika för mer storflickshår. Hon är 14 månader! Kommer hon förbli nästan flintis? Snart blir jag orolig!!
 

Hår???

Skrivet av  Camilla med Emma
Emma har inget hår ännu! Det sitter några fjun på huvudet. Farmor o hennes pappa hade precis likadant när det var små o det har hår idag, tack o lov. Så håret kommer väl.
 

Jag har lovat mig själv..

Skrivet av  Linn v18 +Neo-01 & Ronja-03
att aldrig klippa lugg på min/mina döttrar. Av flera orsaker. Dels att jag aldrig själv har gillat lugg. Men oxå för att jag tycker att det är så himla fint med tjejer som inte har lugg. Och för att vara lite annorlunda, för tyå 95% av alla småtjejor har ju faktiskt lugg.

Så Ronja har inte blivit klippt alls. Varken i luggen (som går en bra bit nedanför näsan...) eller någonannan stanns. Hon är van sen hon var runt halvåret... så det är sällan problem med spännen eller toffsar.
Tycker att det är såå sött... :0) Så jag säger naturligtvis "Fortsätt du med dina spännen och frisyrer!!!"

Har funderat på om spännen och sånt kan vara dumt just när det är andra barn där, som kanske gillar att rycka ut eller så... men jag tänkte iaf försöka. Lugg blir det nog aldrig iaf. Inte om hon inte själv får för sig att be om det... då får jag väl fundera om jag ska ge vika... *s*
 

Artiklar från Familjeliv