Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga,

Skrivet av Jen
vet ni vad det beror på när barnet luktar aceton i munnen? Mel gjorde det när hon föddes, och enligt BB var det ok, men nu idag känner jag den där doften igen... Någon som vet?

KRam på er
Svar på tråden: Fråga,

Näringsbrist..

Skrivet av  gabbiz med Alvin
har jag hört, alltså inte kronisk, utan att hon saknar något ämne hon behöver just nu. Har hon ätit och druckit ordentligt idag?
 

Hej Gabbiz,

Skrivet av  Jen
Hon har den senaste tiden, efter en förskylning ätit jättedåligt. Så jag antar att du har rätt.
Jag frågade på OÄF där var det en som sa att jag genast bör åka till akuten med Mel för att det kan vara diabetes:( HJÄLP!!
Men alla andra där svarade precis som du.

Tack och kram
 

Har man diabetes luktar andedräkten frukt

Skrivet av  Hella
har jag hört. Vet inte om det stämmer, men jag har hört det på många olika håll så förmodligen förväxlade någon lukterna med varandra i svaret du fick.
Ring sjukvårdsupplysningen och hör med dom om näringsbrist.

Kram och lycka till!
 

Har ringt 2 ggr

Skrivet av  Jen
Ville tala med två olika, men självklart svaade samma man, pinsamt och han sa att vid diabetes är barnen SÅ SLÖA. Jag skulle inte alls oroa mig.. Vilket jag gör ändå. uck


Tack &
Kram
 

Vid diabetes..

Skrivet av  gabbiz med Alvin
är det urinen som luktar aceton, och de dricker mycket. Kan du få i henne välling eller liknande? Hon behöver nog få upp blodsockret och har för lite salter. Men det blir nog bra när hon mår som vanligt igen. Kram på dig.
 

Gabbiz, (långt)

Skrivet av  Jen
Vid nyår var Mel lite halvsjuk, snorig och pytte- feber, men ingen allvarligt, men hon ville inte äta, även idag äter hon lite, tokvägrar välling. Har inte ätit välling på flera dagar, hon ber om det, vill vara med att laga, men nästan äcklas av att bara hålla den:( Hon verkar ha slutat med nenne alltså.... Tyvärr, för välling har alltid slinkigt ner.

Igår åt hon iallafall, en korv och makarener till lunch.

Idag har hon ätit:

Frukost: Yoghurt, två tuggor macka, en skiva prickig korv

Två tuggor banan

Lunch: Tre pommes + 25 % hamburgare, (MC D)

Bulle

Suck vad jobbigt det är....
Hon är piggelin, men äter ej.

Kram och tack för omtanken
 

Saxat från infomedica

Skrivet av  Diabetiker
Typ 1-diabetes startar mer dramatiskt än typ 2-diabetes. Om man får typ 1-diabetes blir man väldigt törstig, måste kissa mycket, går ner i vikt och mår illa eller känner sig dålig. Anhöriga kan ibland känna en doft av aceton från andedräkten. Har man något av dessa symtom ska man genast ta kontakt med en vårdcentral eller jourmottagning för läkarundersökning. Om man har allvarliga besvär kan man behöva ta sig till en akutmottagning.

Det är alltså andedräkten som luktar aceton vid diabetes.
 

Till diabetiker

Skrivet av  gabbiz med Alvin
Men är det inte så att andedräkten luktar aceton p.g.a. viktnedgången och slöheten, vilket antagligen hänger ihop med att man inte får i sig tillräckligt med näring, salt och socker? Jag har precis som Hella hört att andedräkten luktar frukt hos diabetiker, och Gisela (sjuksköterska) brukar säga att det är urinen som luktar aceton om man har diabetes. Men det handlar kanske om olika stadier och vilken typ av diabetes? I vilket fall som så är inte Mel törstig och slö och kissar mycket, och det var Mel Jen pratade om. Låt oss hoppas att vi alla slipper uppleva att våra barn får diabetes.
 

Artiklar från Familjeliv