Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

matfråga

Skrivet av Malin & Linus 030404
Hur äter era små nu? Såg ju att Mel äter dåligt.
på helgerna så äts det inga mängder här hemma kan jag säga. På dagis äter han däremot mängder vilket vi får vara glada för.

- Frukost, gröt el yoghurt
- Lunch vid 12, ½ portion mat om vi har tur
- Middag, hmm ja vi äter men Linus är ointresserad. ger oftast en macka istället som går ner.
- Kvällsmat - Yoghurt och en smörgås.
Svar på tråden: matfråga

Lova äter inte heller så mycket...

Skrivet av  Heidi m Linus 000504 & Lova 030507
* frukost en flaska välling (ca 250ml hon lämnar ofta kvar ca 5-10ml, oavsett hur mycket man gör därför gör jag rätt mcyket så hon iaf får i sig ord med välling)
Ibland äter hon även en bit av macka eller youghurt efter en stund.
*lunch, ibland en hel portion mat men oftast lanske högst en halv.
*Mellanmål, kanske nå frukt eller så på em (om man har tur)
* Middag, en halv tallrik ca, om ens det... (idag åt hon väl 5 skedar eller nåt)
*Kvällsmål, välling (samma procedur som på morg)

Dricker väldigt dåligt till måltiderna o rätt dåligt emellan oxå....
 

hmm tänker vad har Linus ätit idag

Skrivet av  Monica
Frukost: en macka med ost, halv mugg päronjuice, halv mugg mjölk, en näve havrefras (så tiggde han mer från pappas tallrik)

på fm: ett äpple i bitar, vatten ur sin pipmugg

lunch: nästan 2 skivor blodpudding, lingonsylt, halv mugg mjölk, vatten

em: 1 apelsin i småbitar, halv mugg nyponsoppa

middag: 1 fiskpinne, pyttelite spenat, smörgås(för han åt så dåligt) halv mugg mjölk

kvällen innan han sov: en tallrik gröt, vatten (fuskgröt, aktiva barn gröt)

Jag kan tillägga att Linus alltid har sin mug fylld med vatten och han drickar alltid bra. Han grå och tar muggen när han är törstig.
Jag har köpte en sån där mugg på ica, det är med lufttät ventil, det är toppenbra (har avverkat 3 muggar nu)
Det blir aldrig nåt spill om muggen skulle ligga på golvet med nyponsoppa eller juice tex.

Sen ett tips ge något ni inte tror barnet skulle äta.
Linus älskar blodpuddign, och för att inte prata om hur nyttigt det är. Han tycker om raggmunk med.
 

Just nu väldigt dåligt...

Skrivet av  Mia KL & Samuel 030222
den senaste veckan har han tom ratat vällingen morgon och kväll, förutom just idag har han tagit flaskan faktiskt. Men istället så har han ätit yougurt till lunch och middag. Det går i vågor med maten men så länge han orkar leka och sover bra samt dricker så oroar vi oss inte. Maten har alltid gått i vågor för Samuel så han har dagar han äter mer än mig och dagar då han äter lite men i varje fall något.
 

Toffe äter en hel del...

Skrivet av  Hella
fast det går lite i perioder för honom också. Är han sjuk eller nyss har varit så äter han bara frukt, men i vanliga fall är han matglad.

Igår åt han

Frukost: yoghurt med bananskivor, macka

Lunch: en stor portion makaroner och köttfärssås + broccoli

mellanmål: en slät bulle, ½ äpple 1 clementin

Middag: Lite paj (han är inte så mycket för paj) några tomatskivor och lite majs.

Kvällsmat: stor portion makaroner och köttfärssås som blivit över från lunchen. I vanliga fall brukar han äta smörgås och kanske äggröra eller nåt till kvällsmat, men eftersom han ätit ganska lite till middag var han jättehungrig innan han skulle sova.

Det är en ganska vanlig matsedel för Toffe, och jag har en känsla av att han äter ganska mycket om man jämför med andra barn, men jag vet inte. Spelar nog ingen roll så länge barnen mår bra. Det känner väl vad de behöver.

Kram
 

Nu under ledigheten

Skrivet av  Triss
har det blivit lite si och så med ätandet. Tror nog att hon äter ungefär lika mycket som hon brukar, men det är inte precis på fasta tider...

Frukost kan hon äta tre gånger, först när hon själv vaknar och sen när yngsta syrran vaknar och sist när äldsta (tonåringen) vaknar. Har vi tur äter hon en hel portion lunch, antingen burk eller hemlagad mat beroende på vad jag orkar. Mellis är det ingen reda med utan hon får en frukt eller lite glass eller en macka när hon vill. Middag försöker vi äta ordentligt, men det har blivit närsomhelst mellan 1630 och 2000. Ibland slukar hon en hel vällingflaska vid nattning och ibland blir det bara en klunk, fast så brukar det iofs vara även under dagisveckorna.

Skönt att dagis börjar på måndag, så hon kan få lite rutiner igen *slö mamma*.

 

Här är det

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v.35
si och så med Emmas matvanor, ibland äter hon jättemycket ibland sämre. På morgonen äter hon ibland välling, men inte alltid. Fast jag skall försöka ge henne varje morgon för jag tycker hon äter så dåligt med frukost. När vi äter frukost äter hon max 1 smörgås ibland bara en halv, ett halvt glad mjölk eller jucie. En talrik med yoghurt och ibland med flingor i. Gör vi gröt så äter hon hyfsat, barngröten äter hon inte alls sedan länge tillbaka.

Lunch antingen en barnmatsburk (mycket sällan) eller lagad lunch som vi äter och då äter hon oftast rätt bra. Mellanmål kan hon smälla i sig en banan, ett halvt äpple och en clementin, hon älskar frukt!

Middag äter hon med oss, men oftast äter hon inte så mycket. Välling på kvällen och då äter hon oftast bara hälften av 200 ml.
 

Smilla är nästan för matglad..

Skrivet av  Nettan m.Smilla-03&Kevin-98 + bf 26/7
och det är inte alltid kul heller.. Hon hinner knappt vakna förrän hon vill ha frukost, oftast får hon gröt eller smörgår och oboy. Sen skulle hon gärna gå å äta bananer, amckor och allt hon kommer över hela dagen.. Lunch äter vi oxå vid 12 och hon äter alltid minst en portion. Middag likaså.. Sen går hon ständigt och rotar skafferi och kylskåp så fort hon kommer åt. På kvällen brukar hon få en smörgås och youghurt eller ngt liknande. Men det är faktiskt jobbigt när de äter "för mycket" oxå.. Kan knappt gå mot köket förrän hon kommer hojtande efter och säger att hon är hungrig eller vill ha det ena eller andra.. På dagis är hon oxå stor i maten. Fast det är klart, jag ska väl kanske vara glad för även hon lär väl förr eller senare komma in i en period när hon äter sämre..
 

Lite här också

Skrivet av  Anna med Arvid 030519
Frukost: en flaska välling
Fm: en liten frukt (eller mindre, det är inte alltid han vill äta upp)
Lunch: en pytteportion med mat
Em: Yoghurt, kräm eller så
Middag: en pytteportion med mat
Före läggdags: välling

Idag åt Arvid ca 1 msk köttfärslimpa, några bitar fetaost och 2/3 kokt potatis till middag. Drack mjölk till det. Det var en ovanligt stor portion mat för att vara Arvid.