Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste bara höra....

Skrivet av Annika & Elin 27/3-03
hur era barn blir när dom blir arga, tex. när dom inte får mer kex eller när dom inte får som dom vill, Elin blir såå arg först säger hon bara näää näää eller den den (pekar på det hon vill ha) sen börjar hon stampa på ställer sen håller hon på med sina händer och nästan böjer bak fingrarna. Har hört att det är vanligt att dom typ, ligger på golvet och skriker eller slår huvudet i väggen osv... men aldrig att jag har hört nån annan ha detta beteende eller är det bara min tjej som blir så arg....:o)


KRAM



Svar på tråden: Måste bara höra....

När Arvid är arg...

Skrivet av  Anna med Arvid 030519
...slåss eller sparkas han. Han har aldrig lagt sig på golvet och skrikit, men han slåss/sparkas många gånger varje dag. När han slåss är det med öppen handflata och en arm. Han slår mot oss föräldrar eller mot en möbel och säger samtidigt "slåååår" med arg röst. När han sparkar så är det också vi föräldrar eller en den sak han är arg på som blir sparkad, och samtidigt säger han "sparta" med mycket arg stämma.

Vi har frågat på dagis om han brukar slåss där också, men fröknarna säger att han aldrig har gjort det. Han verkar över lag vara mycket lugnare där, det är hemma han lever ut sina agressioner.
 

Jag har en temperamentsfull kille

Skrivet av  ÅsaL
Först blir han arg och fäktar med händer, sen stampar han, sen börjar gallskriken och sist av allt slänger han sig i golvet. Har har ytterligare en nivå som vi kallar raseri och då vill han efter ha slängt sig själv i golvet bara förstöra saker genom att slänga dom i golvet.
Man kan säga att min kille har temperament. Precis som sin mor o far... Så ja, detta är vanligt beteende för mig
 

*fniss*

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
Kommer osökt att tänka på min lillebror (numer stadgad tvåbarnsfar) som kunde bli något så extremt arg. Han brukade tydligen dra efter andan för att kunna skrika så högt som möjligt, nåt som ledde till att han istället svimmade av... När han ett ögonblick senare vaknade till igen hade han glömt att han var ilsken. :) Läskigt men ofarligt (och praktiskt) enligt läkaren mamma pratade med.
 

min

Skrivet av  Myzan & Co
Felix får spel och bara skriker...
än så länge har han dock inte "tillfogat sig själv skada" men visst kan han ligga på golvet och bara vråla och åla. försöker man ta upp honom så är det som att försöka hålla i en intvålad ål eller nåt *suck* ofta får vi ingen som helst kontakt med honom på ett par minuter heller...
mycket vilja och temperament har vår yngste son och vi som tyckte hans storebror var envis...
kramar från oss
 

sliter sitt hår

Skrivet av  Tiistla m. Pontus
Pontus drar sig i håret eller slår sig i huvudet med ena handen när han blir arg eller inte får som han vill. Men det handlar nog egentligen om att han inte riktigt vet hur de ska hantera ilska ännu och då blir det så här.

Förr så kastade han sig på golvet och var sjävild och skrek i högan sky ibland i timmar men det har lugnat ned sig nu. Men det är inte kul att se hur han drar i de stackars lockarna...
 

Johan går i skamvrån

Skrivet av  Åsa m Johan 030227
När han blir arg så springer han iväg och ställer sig bakom gardinen vid altandörrn. Försöker man ta honom därifrån vrålar han "NEEEEJ" och sliter sig. Sen står han där och tittar i väggen. Han kan även göra detta i köket. Det är det vanligaste alternativet. Annars har han ju även detta med "har inga ben i kroppen". Ni vet amöban man plötsligt har liggande på golvet, gärna i samband med påklädning ;-)
Kram
 

Neo har ett väldigt humör

Skrivet av  Johanna m Ella & Neo
När han blir arg skriker han, bla "DUMMA MIG" (Dumma dig), INTE eller NEEEEEJ! Han kan slänga sig på golvet eller ställa sig mot en vägg och grina. Han slåss ibland, sparkar och spänner sig som en pinne när man försöker byta blöja, klä på eller av honom. Ibland känner jag att jag inte orkar mer, men så kommer han och är så go och vill pussas och kramas :o) Men jag hoppas verkligen att det går över snart.

Ella är lite tvärtom, när hon inte vill blir hon den där lealösa pärsäcken som är omöjlig att göra något med, det är inte så kul heller, men inte lika jobbigt. Hon börjar också bli lite stor i mun, dumskalle och sånt får man höra nu...
 

Min milda och lugna lilla flicka...

Skrivet av  Mia med Amanda 030417
har på senare tid börjat visa rejält humör!

Hon har som sagt varit väldigt lugn och mild i sättet ända tills nu när hon kan bli vansinnigt arg och skrika "AAARG" och banka och slå... Både oss och möbler eller andra föremål.

Hon stampar i golvet och ett par gånger har hon slängt sig på magen och bankat i golvet på riktigt trots-vis. Det ser nästan komiskt ut eftersom det är precis så som man har hört och sett andra barn bära sig åt, och så är det min lilla lugna bebisflicka som är så arg!

Jag brukar vänta tills det värsta har gått över och sedan fortsätta med vad det nu var vi skulle göra när hon blev så arg... typ ta på overallen eller vantarna eller så.

Så nej, du är inte ensam!
 

Mina två...

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf050524
... har lite olika sätt att visa sitt missnöje:

Tilde "surar", grinar ibland och går iväg.

Albin gastar som om man höll på att slå ihjäl honom och springer iväg! Ibland står han kvar, pekar på skåpet där det han vill ha finns och gastar tills jag/vi får nog och bär bort honom!
 

Isac blir fruktansvärt arg ibland

Skrivet av  Mizen m Isac -03 + bf 15/7
När Isac t.ex. inte får som han vill, slår han oss, river oss, biter oss, sparkar oss, gallskriker och slår sig själv i huvudet...

Lika glad som han ofta är - lika arg blir han...
 

glömde skriva

Skrivet av  Mizen m Isac -03 + bf 15/7
att han även kastar saker och väsnas så mycket han kan.
 

Ronja beter sig ungefär...

Skrivet av  Linn BF IDAG+Neo-01 & Ronja-03
som Elin verkar göra! Hon säger tjurigt Näää näeee... och så antigen kastar hon sig grinanes å tjutandes på golvet eller så kastar hon nåt annat i golvet!
Massa glas, tallrikar, bestick osv har åkt i golvet med alldeles för kladdigt resultat om du frågar mig. (hörs det att hon ofta blir tjurig kring matbordet eller??)
Hon kastar runt leksaker och inget tycks hjälpa. Tar man upp henne så sparkar hon hejvilt och kränger sig hysteriskt ur ens grepp. Hon vill helt enkelt inte bli tröstad. Vet faktiskt inte hur vi ska få henne på gott humör igen utan att låta henne få som hon vill eller bara vänta ut henne... Ibland har hon legat en timme å tjurat på golvet. Hon kan tystna korta studner, för att sen komma på att hon ju var tjurig och börja skrika igen.
Man kan försöka avleda henne med diverse andra, i vanliga fall kul saker, men inget hjälper!!!

Känner mig inte alls van vid hennes humör (trots att hon haft det ett bra tag) för storebror har alltid gått att prata och resonera med! Han har gått att avleda och få på andra tankar... Men våran lillskrutta håller stenhårt på att hon är arg och tjurig och tänker minsann fortsätta vara det tills hon får som hon vill!

Åsså hipps vipps så blir hon på halvgott humör efter sin långa tjurperiod... Å då gäller det att man passar sig med vad man säger, för säger man fel sak... så börjas det igen!

Tack å lov så har hennes humör förbättrats något, för förrut så var hon sån här mest hela dagarna. Hade god lust att auktionera ut henne till första bästa... Men nu så kommer dessa utbrott inte ens dagligen... vilket gör det lite lättre att stå ut med!!

Tur att hon är så charmig och go annars... för det hade vart svårt att uthärda i annat fall!! *s*

Ser inte precis jättemkt fram emot hennes tonår kan jag ju tillägga. Har lite smått börjat kika efter internatskolor till henne... *s*
Skämt å sido men man bävar ju lite... Fast kanske har hon sitt nu så att man slipper det värsta sen i tonåren!!! *hoppas*
 

Min Alice

Skrivet av  Jill med Alice 030412 + bf 16/5
skakar först på huvudet och skriver "neej, neej!" Sedan sätter hon sig ner på rumpan och bankar hälarna i golvet, hårt. Det är tydligen hennes sätt att avreagera sig på. Fast hellre hälarna än huvudet...
 

Viktor som vanligtvis är ganska lugn...

Skrivet av  Anna m Viktor
... blir numera jättearg när han inte får som han vill.

Först pekar han och säger mie, mie (=mer, mer). Får han inte då så försöker han klättra upp/sträcka sig eller vad som krävs för att få tag i det han vill ha.
Lyckas inte det blir det skrik och gråt som sedan övergår i ett hysteriskt skrik medan han springer iväg och slänger sig på golvet och sparkar och slår.

Allt för att verkligen visa hur elaka föräldrar han har som inte ger honom kakan eller vad det nu är han vill ha.

Bruakr man inte prata om 3 års trots? Hur ska det bli då?
 

Hujedamej...

Skrivet av  Malin med Axel
...sånt barn du har ;o)

Här kommer det några utbrott om dagen, korta och intensiva när saker inte går som han vill....
Fast han har faktiskt börjat hejda sig när han lyfter upp något för att slänga i golvet, anar jag en bättring??????!!!!
Men visst blir man lite orolig när man tänker 13-14 år fram i tiden..... hoppas att man växer med uppgiften!
 

Arga Toffe...

Skrivet av  Hella
skriker "aj" och springer iväg, kommer tillbaka och kastar sig på golvet, reser sig upp, springer iväg igen och kommer tillbaka igen... Alltmedan han skriker "Toffe låna den" eller "Toffe mela kaka" eller vad det nu kan vara.
Han säger nästan alltid aj när han blir arg eller ledsen, oavsett om han gjort sig illa eller ej. Vet inte om han har missuppfattat det hela eller om det är en strategi han har. Hur som helst är det ganska sött tycker vi, och brukar säga att han nog har ont i själen när han ropar aj fast han inte har ont rent fysiskt.

 

Menar han inte

Skrivet av  Johanna m Ella & Neo
att han är ARG då? Det var vad jag tänkte innan jag läst färdigt ditt inlägg. Och för en liten som inte kan säga r kan ju arg bli just aj. Sött var det iaf ;o)
 

Linus har lite att brås på då...

Skrivet av  Malin & Linus 030404
när linus inte får som han vill och jag ska försöka ta honom därifrån el klä på el dyl så blir han lelös och lägger sig på golvet och skriker. Ibland när han blir rikitigt arg slutar det med att han slänger saker omkring sig och inte lekasker då utan gärna porslin, glas, lampor - sånt han vet han inte får ha.

Fast jag måste säga att han inte är långsint. Oftast tar det 1-2 minuter sen är han sitt vanliga glada jag igen.

kram
 

Just det där

Skrivet av  Ullis med Nils (och 3 till)
Nääää, nääää.....känner jag precis igen! Och sedan försöker han ta kexen själv, kanske med hjälp av en stol, och så blir det ännu mera nääääe, näääe när det inte går! Kanske kastar han något annat i golvet i ren protest. Massor av vilja är det!
 

Argt

Skrivet av  Mamma till Kewin 030307 o Casper 041203
blir d här ibland. Han pekar o säger jajaja när han vil ha nåt o får han inte d så gallskriker han ibland eller så säger han ingenting utan går därifrån (fast d första e ju mer förekommande) =)
 

Argt

Skrivet av  Mamma till Kewin 030307 o Casper 041203
blir d här ibland. Han pekar o säger jajaja när han vil ha nåt o får han inte d så gallskriker han ibland eller så säger han ingenting utan går därifrån (fast d första e ju mer förekommande) =)
 

Harry har börjat

Skrivet av  Viktoria m.3 pojkar
slåss. Han har precis kommit in i en period där allt är "hans". Svarar i telefon gör han och sen börjas det:
- Kan mamma få telefonen?
- Nä.
- Ge mamma telefonen nu.
- Nej. MIN!
Varpå han bestämt håller telefonen bakom ryggen och försöker man ta den börjar han springa.

Få han inte som han vill (bestämma vilken bok som ska läsas, vad storebror ska ha på sig, han vill ha kakor etc etc) så får man en hård dask på låret. Storebror som ju är kortare än oss vuxna får ett slag i magen eller ryggen.
När man säger ifrån börjar han stortjuta.
 

Det beror lite på

Skrivet av  Mallaco med Lexi o bf 1/3 - 05
hur pigg/trött hon är och vart vi är. Är hon bara arg lägger hon sig ner på golvet om hon inte får och skriker detta sker oftast i affärer, men vi låter henne ligga ( om det inte är massor folk och hon kan bli skadad ) och så går vi sakta från henne. Är det massa folk så tar vi henne under armen och så är det inte mer med det.

Hemma och tröttheten börjar ta över, testar hon 3 strategier
1 Hon vrålar och skriker ... funkar inte det...
2 kommer det lilla fingret upp och ett argt NEJ kommer ur henne och hon blänger på oss... funkar inte det...
3 surar hon regält.

Oftast hjälper det med en avledningsmanöver och hon glömmer sin arghet och visst fallerar både mamma och pappa ibland, men det hör väl till föräldrarollen :P och även mammas o pappas humör/plats avgör många gånger.

Kram
 

Artiklar från Familjeliv