Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om Af och a-kassa *ot*

Skrivet av Anna med Arvid 030519
Är det någon som vet hur det funkar när man blir arbetslös, måste man gå till Arbetsförmedlingen och anmäla sig den första dagen man är utan jobb? Eller går det att vänta några dagar?

Anledningen till att jag frågar är att min man har en tidsbegränsad anställning som doktorand, och efter sista april kommer han inte längre ha något jobb. Han disputerar i början av april och sen ska han städa ur sitt arbetsrum och ta ut innestående semesterdagar resten av april. Vi har tänkt åka iväg någonstans i en vecka då, och det vore bra att veta om vi _måste_ vara hemma igen till 1 maj (egentligen 2 maj, eftersom 1 maj är en helgdag) så maken kan gå till Af då. Det vore ju trisst om vi bokar en resa så han inte kommer till Af förrän 3 maj, om det skulle innebära att han då inte har rätt till a-kassa för att han har missat att anmäla sig i tid på Af eller något liknande.

Självklart hoppas vi att maken får jobb snart när han är färdig med doktorandstudierna, men det verkar rätt osannolikt att han ska få jobb redan från maj månad. Det vimlar inte direkt av jobb inom det han forskat på (och helst ska ju jobbet ligga inom pendlingsavstånd också, så vi slipper flytta. Jag är ju inte särskilt sugen på att säga upp mig från mitt jobb).
Svar på tråden: Om Af och a-kassa *ot*

Vänta INTE!!!

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf050524
Man måste gå direkt till AF och anmäla sig, annars kan det bli strul på FK och det kan resultera i att man nollas på sin SGI. Har hört om de som inte gått dag ett och sedan fått en trevlig överraskning från FK den dag de blir sjuka, nämligen...
 

Tillägg:

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf050524
De räknar ju karensdagarna från den dag man anmäler sig, och väntar man då flera dagar blir dagarna utan ersättning fler.
 

Direkt!

Skrivet av  gabbiz med Alvin
Det är viktigt, han kan förlora sin SGI annars. Ring och prata med hans arbetsförmedlare och kolla om han kan komma några dagar innan han blir arbetslös och skriva in sig istället. Håller tummarna för att han får jobb snabbt.

Kram,
 

Artiklar från Familjeliv