Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur somnar era barn??och om gråt vid läggning

Skrivet av mallan m hugo 040106
Här har varit enkäter om barnens sömn- hur mkt de sover o om de sover hela natten, men jag undrar hur ni får era att somna?? Undrar också om någon annan har barn som gråter o protesterar vid läggning, både dagtid o kväll? samt gråter när de vaknar?
De första 6,7mån låg vi bredvid Hugo när han skulle somna för kvällen, och vi hade samsovning o fri amning. Vi körde sedan AWkur eftersom nattamningen blev ett snuttande varje timme och jag aldrig fick sova. Men vi har haft otur m öroninflammation, feber, hosta, snuva, så det har varit fram o tillbaka m nattningen. Vi börjar liksom om hela tiden med att han ska somna själv, eftersom när han är sjuk buffar vi till sömns. Däremot har vi alltid fasta kvällsrutiner.
På dagarna sover han två gånger, endast halvtimmespass, men det är gråt o skrik varje gång vi lägger ner honom i vagnen som vi mörklägger med skynke för att han öht ska somna, dock somnar han oftast efter 10min promenad ute. (Tack o lov har min man varit mkt hemma det första året, det är oerhört jobbigt att aldrig få en stund själv med så lite dagsömn)
Han sover väldigt lite för sin ålder, 1h på dagen o 10h natt, vaknar 6 och då är det omöjligt att få honom att somna om. Min man o jag har ju heller inte mkt tid för oss själva eftersom vi behöver gå t sängs vid 10 för att orka upp. Varje gång han vaknar börjar han dessutom med att gråta också..jag är inne i en period nu när allt dethär med hans sömn känns jättejobbigt,jag kan t.o.m känna ilska för att det alltid ska skrikas o gråtas..en stor fråga i sammanhanget är också ifall man genom att söva barnet m tex buffning gör att barnet inte lär sig somna om själv på natten??(enl. AW är det ju så)

Svar på tråden: hur somnar era barn??och om gråt vid läggning

opedagogiska och utan rutiner...

Skrivet av  bmw m Joar 0311 + bf14/7
Just nu så somnar Joar någongång mellan 19:30 och 22:00. Ibland är det rutinen pyjamas-välling-borsta_ tänderna-sängen+lite_sång_o_buff-sova. Ibland vill Joar INTE sova. Han reser sig upp och ska INTE ligga. Högljudda protester! Hans opedagogiska föräldrar tar då ofta upp honom igen eftersom de tror att de nog trodde att han var tröttare än han var. Så kan han sitta uppe till 10 på kvällen. Speciellt när hans pappa som är hemma på dagarna har försökt få honom att sova länge på mornarna eftersom pappan tycker det är skönt att ligga och dra sig....(morr från hans mamma som vill få lite tid själv på kvällen och i alla fall måste upp tidigt och jobba) Beror också på när Joar sovit på dagen efetrsom hans opedagogiska föräldrar inte har rutin på det heller. Joar sover allt mellan ingen till tre gånger per dag, totalt noll till tre timmar. I snitt sover han nog en tolv timmar per dygn så det är ju inte så jättemycket mer än Hugo. Och vaknar på nätterna gör han allt mellan en till 6 gånger per natt. Oftast med ett skrik som hans föräldrar tolkar som onda drömmar. Lyckligtvis avhjälps det mesta med napp och lite klapp på kinden. Tyvärr har vi dock lyckats skapa ovanan att ge Joar välling en gång på sennatten. Det är ju inte bra för tänderna så det tänkte vi ta itu med på jullovet när båda är hemma och kan turas om att sova om det blir kämpigt på nätterna.

Summa kardemumma så blir det lite hipp som happ här och just nu är Joar ganska svår att få att sova, men varje gång jag funderat på någon "metod" har Joar ändrat vanor igen, och så kommer en lugn period. Och så föutsätter alla metoder att man har fasta rutiner, och det är vi dåliga på här. Tycker det är trist för det begränsar så mycket vad man kan göra på dagarna och kvällarna. Mycker troligt att Joar skulle sova bättre med fasta rutiner, men jag vet inte om jag tycker det är värt det. (Nej, jag tror inte heller att bebisar MÅSTE sova hela natten för att må bra, jag tror att det är ett behov hos föräldrarna.)

Tycker du att ni haft det jobbigt hela tiden eller går det i perioder? Om det går i perioder kanske du bara kan försöka härda ut lite till och hoppas på att det vänder snart? Och alla har ju sina teorier, men även om vi buffar Joar när han har svårt att somna på kvällen kan han somna om på nätterna själv om han inte är inne i en mer orolig period. Kanske inte mycket till svar och hjälp, men du är inte ensam om att vara less ibland.
 

Tills för en månad sen så somnade

Skrivet av  Lotta och Rasmus 30/12
Rasmus själv i sängen, men för cirka en månad sen så skulle han helt plötsligt inte somna själv utan låg och gallskrek.... så vi började med att natta honom på vår säng och sen la vi över honom i hans säng.
Men efter några kvällar så började han plötsligt vakna 2-5 ggr per natt...så nu har jag kört 5 min metoden 4 kvällar och han skriker kanske 5-15 min innan han somnar och tro det eller ej ungen sover hela natten! Så nu somnar han mellan 19-19.30 och vaknar 6.30-7.30 pigg och glad. och hans mamma är det också :0)
 

Fråga om 5-minmetoden

Skrivet av  Marie
hur gör man om barnet somnar själv vid 19-tiden i sin säng men sedan vaknar vid 01 på natten. Ska man köra samma grej igen då? Låta barnet skriva tills det somnar eller?
 

Rasmus brukar gnälla till runt

Skrivet av  Lotta och Rasmus 30/12
5 snåret och eftersom han sover i vårt rum så säger jag "sov nu det är mitt i natten" och så brukar han somna om efter ett par minuter. Sover barnet i eget rum så får man väl stiga upp och ställa sig i dörröppningen. Du kan ju kolla in den här länken http://www.eckerberg.se/index.html
 

Om jag förstått det rätt...

Skrivet av  Helena m Sophia 040101
...ska man i början endast köra metoden vid nattningen, inte om barnet vaknar mitt i natten. (Har inte kört metoden själv men läst en del om den). BVC har information som jag tror är bra att läsa igenom innan man kör igång.
 

Ger välling

Skrivet av  Ulrika m. Frida 9/1
och sen sover hon. Bar att gå in och lägga. Fasar dock för hur vi ska göra den dagen vi slutar med vällingen! Man kan ju inte hålla på med välling till hon flyttar hemmifrån! *Suck*
 

problematiskt

Skrivet av  styrox m. adrian 3/1
adrian somnade själv i sin säng tills han var 6 månader men nu får vi igen för den lugna tiden.
Vi ger honom mjölk i nappflaska och då somnar han i famnen och vi lyfter över honom i sängen. Tyvärr så vaknar han flera gånger på natten och till slut ger vi upp och lyfter över honom i vår säng. Men det bröjar bli ohållbart för han vägrar somna själv i sin säng på dagis (och han börjar snart bli för stor för vagnarna de har där, vagnen går nämligen bra) så vi måste nog göra nåt åt det hela.
Tänkte ge honom mjölken tidigare och sen lägga honom i sängen och sitta bredvid tills han somnar. Om det lyckas så tänker jag sätta mig en bit bort varje kväll tills man är helt ur rummet. Men fungerar det inte så blir det nog 5minuters metoden här också snart....tyvärr.
Adrian sover också bara ca. 10 timmar per natt, och allt från 1-3 timmar om dagen.
*kram*
 

Jobbigt varje kväll och natt...

Skrivet av  Jenny med Elias 031225
Förut så körde vi 5-minutersmetoden med gott resultat ett tag men sen kom förkylningar och annat och förstörde så nu är vi tillbaka till att jag får amma Elias till söms och det är helt ohållbart... Han vaknar var annan var tredje timme på natten och då är det inget annat som duger än amning, och vi som var på väg att trappa ner för att avsluta den :( Just nu är det heljobbigt och han bara skriker om han inte ammas vet inte vad jag ska göra.
På dagarna spelar vi en skiva med godnattvisor och går och bär på honom tills han somnar och då lägger vi honom i sängen men det börjar bli tungt och jag klarar bara en kvart nu och tar det längre tid så är det helt kört så då får han vara vaken.
Nej jag har inga bra ideer på hur man ska göra men jag skulle behöva en hel hög....
 

Tack alla kloka mammor för bra tankar o råd!imt

Skrivet av  mallan m hugo 040106
a