Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips på hur man får en karlslusk att skärpa sig!

Skrivet av Nu jäklar!
Inte ett skit hjälper han till hemma och ser helt förvånad och frågande ut när man säger till på skarpen.
Så nu har jag bestämt mig för att bojkotta allt vad det heter för att förenkla hans liv och vardag eftersom han inte lyfter ett finger för att hjälpa mig!
Till att börja med ska jag inte laga nån mer middag eller matlåda åt han. Jag brukar inte äta middag så jag står och lagar mat åt honom varje dag för att vi ska ha mer tid att umgås när han kommer hem, då han efter att ha umgåtts med dottern ett tag sätter sig framför datan.
Tvätta hans kläder skiter jag också i eftersom han lovat att hjälpa till så många gånger men inget händer, fast han ser att jag går dragandes med barnvagnen+ bebis och tvättkorg fram och tillbaks till tvättstugan.

Byta bajsblöjor vägrar han för att det luktar illa, natta dottern gör han inte heller för hon vägrar somna (konstigt, med tanke på att han tar upp henne så fort hon piper), ge henne mat händer väldigt sällan 1-2 ggr på 2-3 veckor, han har varit ute med henne på promenad typ 5 gånger sen hon föddes...men HALLÅ??? Jag bestämde mig inte på egen hand för att skaffa barn, det var ett gemensamt beslut men ändå får jag ta allt. Och det vet ju ni härinne att så kul är det inte att byta illaluktande blöjor, eller ge mat åt en envis 1-åring som bestämt ska äta själv, men det måste göras!Eller hinna ta en dusch emellanåt, bara få sätta sig och kissa i lugn och ro är ett projekt i sig.

För rättvisans skull ska nämnas att visst jobbar han+ att han jobbar extra på helgerna och är trött dagen därpå när han väl är ledig. Men jag ger mig fan på att jag måste städa, tvätta, laga mat, diska och ta hand om dottern när jag väl börjar jobba och han är ledig.

Lite långt blev det, men jag vill ha tips, tips, tips på vad jag mer kan göra för att han ska förstå att han MÅSTE hjälpa till mer hemma, för det här börjar bli outhärdligt! Självklart är han inte hemma nu, han bestämde sig för att åka och fika hos en kompis...wow, jag minns inte ens hur länge sen det var jag var och fikade barnfri hos en kompis för att snacka skit...i somras kanske?
Svar på tråden: Tips på hur man får en karlslusk att skärpa sig!

hm

Skrivet av  Nettan m William
det dar med att fa balans med sysslorna hemma ar inte latt... medan jag var mammaledig var det definitivt jag som drog tyngsta lasset hemma, vilket blev ratt jobbigt pa slutet nar William kravde mer. Jag fasade verkligen att borja jobba for jag trodde inte att det skulle bli nan storre forandring, MEN maken har verkligen visat en ny sida nu nar vi bada jobbar. Vi turas om med matlagning, nattning etc. Men visst maste jag fortfarande papeka nar jag tycker det ar makens tur att diska eller stada golven...

Det ar nog bara att forsoka prata med honom. Kanske ordna sa att han kan stanna hemma en dag eller tva ensam med dottern sa att han forstar att det ar ratt kravande med en ettaring!
 

Oj..!

Skrivet av  Grynet med Moa 031206
Ja det där lät inte som någon lätt match... Du säger att du har sagt åt honom på skarpen men har du pratat med honom, fått honom att förstå att hans hjälp verkligen behövs? En del karlar har ju förmågan att stänga av öronen när tonläget blir för högt. Ett stillsamt snack när du inte är upprörd kanske kan vara något? Om du inte redan provat det..

Annars tycker jag att du ska fortsätta att "laga mat och tvätt-vägra", han borde ju fatta piken efter ett tag..

Och du.. Kan han sticka i väg och ta en fika så kan du! Säg bara tex "I morgon kommer jag att vara borta ett par timmar, så då är det du som har ansvaret över hem och barn" Kan vara nyttigt både för dig och honom och er dotter.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv