Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fler som varit på inskolning idag? + sko/gå-fråga

Skrivet av Tirre med Gabriel Klättermus 03.11.22
Hej

Gabriel har varit på inskolning idag!
Både jag och Gabriels pappa var med. Vi var där i en timme, och under den timmen såg vi knappt skymten av vårt lilla hjärta....
Han försvann snabbt in i lekrummet och hittade en rolig dockvagn, och brydde sig inte alls om mamma eller pappa... precis som jag anat.
Vi fick gå en rundtur på alla avdelningar, och så fick han en plats i "kapprummet" och en låda för extrakläder, och vi fick massa papper att läsa och fylla i.
Dagispersonalen sa att han verkade väldigt orädd och klassade honom som ett lätt inskolningsbarn... det har vi ochså trott, så nu är det bara till att hoppas på att det stämmer. Det enda gången han blev ledsen var när vi skulle gå därifrån...han blev jättearg....och protesterade vilt!

Imorgon ska vi dit 10-11, resten av veckan 9.30-11...
På måndag blir det 9-12 och sen 9-14 resten av veckan, och då kan jag eventuellt vara hemma hela tiden...
(bor 5 minuter från dagis)

Sen den 24/1 är det tänkt att han ska börja på "riktigt" och då kommer jag lämna honom 06.30 och hans pappa kommer hämta honom vid 12....
De äter frukost klockan 8 och lunch 11.30 och har vila ungefär vid 12... det passar oss jättebra för det är de rutinerna som vi har haft här hemma, och det är bra att vi hinner hämta honom innan de lägger sig för att vila, så att man inte kommer och stör mitt i det. Nu får han vila hemma istället.

Gabriel går väldigt bra inne, men han går dåligt med skor ute och speciellt med gummistövlar. De är ute väldigt mycket på vårt dagis, och jag försöka öva Gabriel så mycket jag kan på att gå med skor...men han blir alldeles stel.... är lite orolig för att han bara ska sitta ner nänstans när de är ute så att han blir jättekall......

Hur är era andra små när de går med stövlar och lite grövre ytterskor?
Svar på tråden: Fler som varit på inskolning idag? + sko/gå-fråga

vad kul att det går bra

Skrivet av  åsa m erik 99 o axel 031210
med dagis och att han verkar trivas. är det en småbarnsavd han går på`?

apropå skor så blir axel helkonstig, han vet inte hur han ska hantera skorna o g, han kan knappt gå med skor så det är problem, men jag tror gabriel snart löser detta med, bara öva

hoppas allt fortsätter så här bra

kram
 

Cesar...

Skrivet av  Eleonor med Cesar 040107, bf 25/4
har varit jätteknepig med skor, ända tills vi insåg att vi hade köpt för trånga. Nu har vi köpt ett par lätta, svarta lackskor med kardborreband, inte idealiska till att ha ute kalla vinterdagar, men de funkar hyfsat då de har lägre skaft. Problemet med kängor med skaft har här varit att skaften är för trånga så att han inte får ner hälen helt i kängan och det är ju inte så lätt att gå på tå. ;o)

Han vingar fortfarande en del när han går i skorna, och nu börjar jag undra om vi har köpt en storlek för stora, men det får gå så länge. Det funkar bättre med de här iallfall, men han har svårt att ta sig upp när han har satt sig ner och då blir han lätt sittande. Inomhus springer han omkring och är jättestadig så gåtekniken är det annars inget fel på. Jag tror man får prova sig fram tills man hittar rätt skor och så ska de ju vänja sig som med allt annat...

Kram,
 

Ja, Izabelle är inne på 2:a veckan nu. =)

Skrivet av  Helén (Felix-00,Max f/d-00,Izabelle-03)
Och det funkar bara jättebra. Hon är störtförtjust i dagis, och springer in på avdelningen varje gång vi kommer dit *skratt*.
När det gäller utekläder så är det likadant med Izabelle också. Går jättebra inne, utan ytterkläder. Och när jag hade höstskorna och vinterjackan så funkade det också bra att gå med ute, men inte när hon har overall och vinterskorna. Så det känns lite trist. Det är både det där med att ha overall, och att ha vinterskor som felar. Overallen är väl lite stel, och vinterskorna är 1 storlek större än höstskorna (strl 19 mot 18) och lite för stora för henne ännu. Men det är de minsta som säljs av vinterskor i handeln, så det är ju inte så mycket att göra åt. Försöker annars att öva henne då och då att gå med overall och vinterskor, men det går trögt framåt, hon har flera gånger ramlat med ansiktet rakt i marken så då blir det ju lätt att man vill bära henne istället.
Hoppas dock att det ska bättra på sig snabbt, för hon är ju så illa tvungen att ha de kläderna numera.

 

Alexander kan inte gå ute...

Skrivet av  Camilla m Jonathan & Alexander + bf 16/6
han verkar tycka att hans vinterskor är bedrövligt tunga & klumpiga ;) fast mamma försett honom med de bästa och smidigaste vinterskor som finns *s*

Han hade oxå sin 1:a inskolningsdag idag, och det gick likadant som gör Gabriel! dvs kanon!

Kram Milla
 

Freja har börjat

Skrivet av  Sara med Theodor-01 & Freja-03
sin inskolning igår. Enligt maken har det gått jättebra. Hon går och tittar på tavlor och säger vov vov till alla djur *s*

Freja kan gå med sina vinterskor ute. Hon har kuomaskor och dom är väldigt lätta. Det är skönt att hon kan gå i dom, för dom är ute jätte mycket på dagiset!

*kram*
 

Artiklar från Familjeliv