Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

dagisfrågor!

Skrivet av Possan m M 040102

Läste Tirres inlägg längre ner o fick en fundering..

På det dagis där Mira ska börja är de ute en stund på fm och sedan efter lunch, fast då ska de sova i sina medhavda vagnar.

Mira går ju inte än, så jag tänker avvakta och inte köpa stövlar eller regnkläderförrän framåt våren, fastän personalen verkade ha som önskemål att man köper det. Men hon ska inte sitta ute i blötan när de är ute (hoppas jag, jag vill att hon ska få sitta i vagnen eller möjligtvis en liten stund på backen om hon själv vill).
Vi använder ett par vinterkängor på henne nu, och vanlig overall. tror ni dagispersonalen kan "nöja sig" med det?
Känns ju onödigt att köpa sådant som man inte hade köpt om hon inte skulle börja dagis.. iaf så länge hon inte går själv..
Mira är ju yngst så personalen pratade bara som att alla barn går. Men vad gör de med dem som inte går, när de är ute?

Vad köper ni till dagisstarten?
Det enda jag har tänkt på är moccasiner (kallt på golvet) och namnlappar till kläderna...

Blöjor måste man ju också köpa själv och lämna på dagis, är det så för er också?

Ja, säkert klarnar det den 24:e när vi väl kommer dit, men man funderar ju. Och om det är nåt som kan vara bra att tänka på så är det ju lättare att fixa det nu än när hon väl börjat..

hemskt hemskt hemskt, har aldrig någonsin lämnat bort henne, ens en kort stund. Så nu har jag ont i magen. Men jag får väl hoppas hon gör som alla snälla barnen härinne och gillar dagis :o)
Svar på tråden: dagisfrågor!

Lite svar kan jag kanske ge

Skrivet av   Jessis
*Köp de galonkläder du hade tänkt köpa senare i vår redan nu och skicka med dem.... Det är plaskigt ute och även om de säkert kommer sätta Mira en hel del i vagn kommer hon så kommer hon att få sitta ute och gräva/plaska en hel del....

*Köp galonvantar så att hon inte blöter ner sina händer... Täckvantar är iofs bra men det läcker igenom förr eller senare...

*Köp en rejäl ryggsäck att lägga extrakläder i.... Skönt att veta var allt ligger (dels för personalen men också för er.... )

*Köp namnlappar att märka kläder med alterbativt en textilpenna att märka kläderna med....

*Se till att packa ned två fulla omgångar med kläder (sockar, byxor, tröja och underbyxor) samt några extra t-shirts och gärna en "kläddt-shirt" om hon ex. ska kladda med fingerfärg (iofs har de flesta dagis förkläden men det hamnar lik förbannat på deras kläder iaf... )

*Kolla med dagis vilka blöjor de tycker är OK (alltså... om de tycker om vanliga eller typ Up&Go.... Min kompis använder bara Up&Go på sin son och hennes dagis var svinsura på henne till en början på det.... ) Kan vara onödigt att "krocka" med personalen det första man gör tycker jag...

I Luleå får man än så länge blöjor på dagis och en del dagis kör med tygblöjor (vill man ha annat eller har speciella krav på blöjor får man ta med det själv), min kompis i Piteå (bara 6 mil från Luleå) får dock köpa sina egna så det lär ju bli så förr eller senare här i Luleå...

 

Artiklar från Familjeliv