Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

53 veckor i år..problem..

Skrivet av M
Hur gör ni andra som har varannan helg? Låter ni det rulla på nu när det är 53 veckor eller ser ni till att fortsätta ha jämna/ojämna veckor?
Hos oss har det blivit problem, vi vill låta det rulla på, den andra vill ha barnen ojämna veckor som vanligt. Hur löser man det? Finns det något rätt eller fel här?
Vore hemskt tacksam för synpunkter!
Svar på tråden: 53 veckor i år..problem..

Varför inte dela v. 53?

Skrivet av  bettis
så att den som har v.52 fortsätter en halv vecka och den som ska ha v. 1 tar över?
Har ingen egen erfarenhet men har hört några i min närhet som gör så!
 

Det hade vi kunnat göra

Skrivet av  M
om det hade varit det som var problemet. Jag var nog otydlig i min fråga... Jag menade hur man gör för att komma överens om VILKEN helg man ska ha - jämna veckor eller ojämna veckor. Om man låter det rulla på med varannnan helg så kommer det ju automatiskt att bytas. Det är på det sättet vi ville ha det, exet ville att vi skulle fortsätta ha de helger vi har nu - alltså att vi fortfarande har barnen jämna helger och vice versa. Det innebär att någon har barnen två helger i rad vilket iofs inte är något problem men vi skulle hellre vilja att det rullade på s.a.s.
 

Rätt/fel

Skrivet av  solblomman
Nä det finns väl inga rätt eller fel. Det känns däremot som om det du skriver betyder att ingen av er _vill_ ha obehaget att ha två veckor i rad... hoppas jag känner fel. Det är ju en treveckorsperiod det handlar om, så i får helt enkelt välja när brytet blir. Mitt förslag är att ni tar 1,5 vecka var. Eller handlar det om att det finns andra bonusbarn inblandade så att ngn av er "inte kan" byta från ojämn till jämn?
Mvh Petra
 

Jag måste vara extremt...

Skrivet av  M
...otydlig när jag skriver. Det känns lite jobbigt faktiskt, är jag lika otydlig när jag pratar med andra, tro? Usch, jobbigt att tänka på.

Ett förtydligande IGEN: Det handlar inte om hur mycket/ hur lite vi ska ha flickan, det handlar om vilken helg vi ska ha henne i fortsättningen. Ska vi ha jämna eller ojämna helger nästa år? Är det verkligen bara vi som har problem med detta?
Eftersom det är 53 veckor i år så kommer det innebära att det blir så att säga byte av helger om vi låter det rulla på och fortsätter ta varannan helg. Alltså: Vi har nu barnen på jämna helger, nästa år kommer det bli ojämna helger. Detta är vad vi skulle vilja göra.
Den andra parten vill fortsätta ha barnen på ojämna helger, vilket då kommer innebära att någon har barnen två helger i rad i år (v. 53 och v.1)
För att förtydliga ännu mer så skulle det innebära att den ANDRA parten har barnen två helger i rad, inte vi. Detta tycker vi iofs skulle vara tråkigt, vi VILL ha barnen, och iom att det är på jullovet så kanske det skulle ha inneburit att de var hos oss iaf. Så det är INTE det som det handlar om utan allt handlar om utifall vi ska ha jämna eller ojämna helger i fortsättningen.

Eftersom vi inte kan kommunicera särskilt bra med den andra parten så ville jag bara höra om det fanns något rätt eller fel eller i alla fall få någon input utifrån när det gällde den här frågan. Vi tycker bara det känns mest naturligt att fortsätta ha varannan helg...

Snälla, säg att NÅGON förstår vad jag menar!
 

Tillägg

Skrivet av  M
Som jag skrev i första inlägget så har vi flickan varannan helg, inte varannan vecka. Så det är verkligen inte obehag att ha två veckor i rad. Tvärtom, vi försöker ha henne så mycket vi kan på loven (hon bor långt från oss så vi kan inte ha henne på skoldagar)
Ville bara säga det, det kändes jobbigt att du uppfattade det som att vi tyckte det var jobbigt att hon var hos oss.
 

Jag har en kompis som har exakt detta problem

Skrivet av  "Kompisen vill veta hur andra gör"
Hon vill fortsätta att ha barnen varannan helg medan pappan insisterar på att ha dem jämna helger. (barnen bor hos henne o träffar pappan varannan helg). Om de byter från jämn till ojämn helg innebär det att min kompis inte kommer att vara barnledig samma helger som sina vänninnor. (Som fortsätter att ha barnen varannan vecka.) Följdaktligen kan inte barnen träffa väninnornas barn (sina jättebra kompisar) eftersom de ju är hos sina pappor de helger som min kompis har sina barn. Detta har blivit ett stort trätoämne och kompisen o hennes ex ska till Tingsrätten i detta ärende.

Det vore intressant att höra om andra har problem med detta och hur de i så fall löser det.

Hoppas du hänger med på vad jag skriver. Det blev lite rörigt. Jag tycker däremot inte alls att du var otydlig
 

Exakt vårt problem

Skrivet av  M/ Svea
Det är både arbets-schemat hos pappan och kompisars schema som gör att vi ville behålla varannan helg. Nu har vi fått göra som sambons ex ville, vi orkade inte bråka, så både mitt ex och mina kompisar får byta helger! Tur att de inte har lika bråkiga ex.

Hoppas att du skriver och berättar hur det löste sig för din kompis, det vore intressant att veta även om vi har gett upp.

Jag håller också med om att det vore kul att höra om fler har problem med detta, eller om det inte är ett problem, hur har ni löst det? Är det självklart att man fortsätter varannnan helg, eller är det självklart att man fortsätter jämna/ ojämna helger?

 

Har en annan kompis som löst det så här:

Skrivet av  "Kompisen vill veta hur andra gör"
Barnen bor hos henne utom varannan helg. Hon tar barnen två helger i rad, helgen innan jul (som är "hennes" helg med barnen) och julhelgen som är pappans men då vill hon väldigt gärna ha barnen och då hon även bjudit in barnens pappa på julfirande. Sedan är det nyårshelg och då tar pappan barnen o sen fortsätter de att ha barnen varannan helg.
De två kommer väldigt bra överens och bråkar så gott som aldrig om barnen, men så bra fungerar det ju inte för alla.
 

Det är ju bra.

Skrivet av  Svea
Skönt att de kan lösa det bra. För oss skulle det inte heller vara något problem just hur vi löste vem som har barnen de helger som blir, de får jättegärna vara hos oss om inte annat. ;)
Önskar bara att vi kunde ha hittat en lösning på _vilka_ helger vi skulle ha barnen nästa år som passat alla parter, eller i alla fall att vi kunde haft en bra diskussion kring det.
Nu har vi valt att inte ta strid, orkar inte. Det blir som hans ex vill, vi fortsätter ha barnen jämna helger.
Hoppas det löser sig för din andra kompis också!
 

vi

Skrivet av  T
fortsätter som innan..vi jämna, hon ojämna. eftersom det är arbeteshelger,mina,dina, våra barn så tyckte alla parter att det va bäst.
 

Problem? Nej

Skrivet av  Maja
Är det udda vecka så är det udda vecka, dvs lösningen är att barnen stannar enligt avtalet, dvs både vecka 53 och vecka 1. Enkelt.
 

Det var väl inte enkelt...

Skrivet av  M/ Svea
Men enligt avtalet så har vi barnen varannnan helg, det tror jag också är det vanligaste... Alltså kommer vi ha barnen udda veckor nästa år, inte jämna som i år enligt den logiken. Enkelt.

Hoppas du förstod lite av ironin i ordet \'Enkelt\'. Om det vore enkelt hade jag inte behövt fråga. Står det verkligen i avtalet att barnen ska vara hos oss jämna helger? Nja, vi separerade, sen blev det avtalat varannnan helg. Därav problemet när det blev 53 veckor. Om vi ska ha varannan helg så blir det byte av udda/jämna nästa år.

Jag skulle vara glad om du förklarade vad du menade med att lösningen är att barnen stannar enligt avtalet, eftersom jag anser att avtalet är ett helt annat.
 

Tja

Skrivet av  Maja
Om det står i avtalet att ni ska ha varannan vecka så måste ni ju ha börjat med någon vecka och den var udda eller jämn, och då menas ju att ni har antingen udda vecka eller jämna veckor, ALLTID.

Är det då så att det blir två udda veckor efter varandra så då blir det ju två veckor i rad, om detta är vad man vill. Att hålla på att byta från udda till jämn eller från jämn till udda vecka varje år är ingen bra idé enligt mig, bättre att ha den vecka man blivit tilldelad (om udda behåll udda)varje år. I takt med att åren går så "jämnar" det ut sig. Är det något problem för er att ha två veckor i rad eller? Förresten, vad vill barnen? Har ni frågat dem (nu har jag inte läst hela tråden så jag kan ha missat att ni talat om åldern på barnet/barnen)? För mig är det enkelt, varför göra det så himla problematiskt?
 

Dessutom

Skrivet av  Maja
läste att mamman är boendeförälder, då träffar ju mamman sina barn mer än 2/3 av årets dagar och pappan har ynkliga 1/3 eller färre antal dagar med sina barn. Vore det inte mest rättvist att pappan får ha umgänge med sina barn två veckor i rad, eftersom helgerna inträffar så som dem gör i år?
 

Maja, driver du med mig?

Skrivet av  M/ Svea
Är det du som har hittat på att det menas med att man alltid har udda/jämna veckor, eller? För mig betyder varannan helg precis vad det står: varannan helg oavsett veckonummer.
Och att du inte tycker att det är en bra idé att byta från udda till jämn är väl inte samma sak som att det är det som är avtalat?

Dina frågor om barnen och om det är problem för oss att ha dem är besvarade längre upp. Jag fattar inte varför det måste tolkas som att vi INTE vill ha barnen bara för att vi vill ha varannan helg som vanligt. Det FINNS andra anledningar, exempelvis arbete, kompisar etc. Och... jag har läst på andra stället här att fler låter det rulla på så jag tror faktiskt inte att det är din åsikt som är sanning. Jag hade varit glad för din åsikt om du inte fick det att låta som att det du tycker det är det enda rätta.

För mig är det också enkelt, man låter det rulla på, men det BLIR problematiskt eftersom den andra parten tycker att man fortsätter udda/jämna helger. När chefen för en av de inblandade också tycker att man ska jobba varannan helg så blir det ännu mer problematiskt.

Frågan från början var inte heller ställd så att det var ett problem. Jag undrade helt stilla om det fanns något rätt eller fel, och om andra hade åsikter. Vad är det för fel med det? Jag förstår inte alls varför du hugger på mig. Jag tycker det är helt omotiverat.
 

M/ Svea :

Skrivet av  Maja
Du skriver:
"Frågan från början var inte heller ställd så att det var ett problem. Jag undrade helt stilla om det fanns något rätt eller fel, och om andra hade åsikter. "

Och jag har svarat med _mina åsikter_. Jag har inte påstått att mina svar är dem enda rätta, detta är helt fel uppfattat av dig och du har även totalt missuppfattat att jag skulle "hugga på dig", som du själv benämner det. Nej, det har jag inte gjort. Ta´t lugnt och coola ner dig lite, du behöver inte brusa upp bara för att jag har en annan åsikt än vad du har. Du ville ju höra åsikter och jag gav dig några. Vad är problemet?
 

Suck

Skrivet av  M/ Svea
Du skriver nu så här:
"Och jag har svarat med _mina åsikter_. Jag har inte påstått att mina svar är dem enda rätta, detta är helt fel uppfattat av dig..."

Jag uppfattade det så när du skrev:
"Om det står i avtalet att ni ska ha varannan vecka så måste ni ju ha börjat med någon vecka och den var udda eller jämn, och då menas ju att ni har antingen udda vecka eller jämna veckor, ALLTID. "
Detta tycker inte jag ser ut att vara en åsikt, utan du formulerar det så att det är en sanning. Det menas så. ALLTID.

Ett till citat:
"För mig är det enkelt, varför göra det så himla problematiskt?"
Varför kan inte det vara ett problem för mig även om du tycker det är enkelt? Jag har förklarat rätt utförligt VARFÖR det är ett problem. Jag kanske missförstår dig, men det känns som du hugger med sådana här påståenden.

Kanske är jag överkänslig eftersom det tidigare också framgått av andra att det uppfattas som att vi inte vill ha barnen, att det är därför vi frågar. Det känns bara så trist att det måste uppfattas så, det är som att själva frågan blir underordnad.
Jag tar väldigt gärna emot åsikter, annars skulle jag inte skriva här, men varför måste man lägga fram sina åsikter på ett mer eller mindre aggressivt sätt?

Slutligen vill jag ändå tacka dig för att du ville dela med dig av dina åsikter, och konstatera att vår diskussion antagligen uppstått för att vi inte förstår varandra särskilt bra.

God Jul.


och du har även totalt missuppfattat att jag skulle "hugga på dig", som du själv benämner det. Nej, det har jag inte gjort. Ta´t lugnt och coola ner dig lite, du behöver inte brusa upp bara för att jag har en annan åsikt än vad du har. Du ville ju höra åsikter och jag gav dig några. Vad är problemet?
 

Hur svårt som helst

Skrivet av  Annika
Det är ju inte ens så att alla har ett avtal, skriftligt alltså, utan man har bara i all enkelhet kommit överens om att ha barnet/barnen varannan vecka. Vilket de allra flesta år betyder att man "alltid" har jämna eller ojämna veckor. Vecka 53 infaller typ vart 8:e år, så problemet med hur man löser det uppstår ju inte så ofta medan barnens umgänge ska regleras på detta sätt.

Jag kan tänka mig att det finns massor av skäl till varför den plötsliga extraveckan ska ställa till problem. Om man har vv-boende med barn från olika förhållanden och alla inte kan komma överens om vilken metod som ska användas. Om båda i förhållandet har barn sen tidigare och deras resp föräldrar inte vill reglera på samma sätt. Om man har arbetsscheman som är anpassade efter jämna/ojämna veckor och man plötsligt får umgänge jämn vecka istället för ojämn på nya året. Om man har vänner som har sina barn en viss helg/vecka. Och så vidare. Problem uppstår alltså om inte alla inblandade kan komma överens.

Min sambo och hans ex har vv-boende. De delar vecka 53 ungefär mitt av (3 dagar hos henne, 4 hos oss) och fortsätter nästa år med att ha jämna/ojämna veckor enligt samma mall som i år. Vi kommer alltså att ha styvisen ojämna veckor även nästa år.

Helger måste ju vara svårare; man kan ju inte dela en helg. Men det ni KAN komma överens om är hur ni ska göra nästa år; om ni ska byta vecka eller om ni ska fortsätta som vanligt med jämna/ojämna. Och SEN komma överens om vem som får extraveckan. Oavsett hur man löser det är det någon som får just en EXTRA vecka (helg). Inte mycket man kan göra åt det.

Hoppas det ordnar sig för er!
 

Tack för rådet

Skrivet av  M/ Svea
Det är dock så att problemet är inte hur mycket vi ska ha barnet, där kan vi nog komma överens. Vi kan gärna ha barnet i två veckor och mer ändå, vi får det säkert också.
Problemet är det du skriver i slutet:
"Men det ni KAN komma överens om är hur ni ska göra nästa år; om ni ska byta vecka eller om ni ska fortsätta som vanligt med jämna/ojämna. "
Exakt det är vad vi inte kan komma överens om. Jag är än en gång ledsen för att jag är så otydlig.
 

Nu är det ju jul resp. nyår

Skrivet av  AJ och Lilla aj
så det har inte blivit aktuellt...
 

Artiklar från Familjeliv