Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hoppas någon vet

Skrivet av Sanna
Vet inte vilket snack jag ska vända mig till. Min makes kompis har skiljts sig ( fruns beslut ). Nu tänker hon flytta ifrån byn ( till en ny man ) och flytta 20 mil bort. Han blev varslad och är arbetslös. Dom har te döttrar tillsammans. Kan hon bara flytta hur som helst? En av döttrarna är 14 år och vill inte flytta med sin mamma, kan hon bli hos han?

Varför kan hon flytta hur som helst och när här ska ha barnen varannan helg så ska han hämta dom och åka hem, sen ska han lämna dom och åka hem. De är 80 mil varannan helg han får pendla själv och med barnen.

Någon som vet vad som gäller?
Svar på tråden: Hoppas någon vet

Tillägg

Skrivet av  Sanna
Han mår jätte dåligt av detta och har en fruktansvärd ångest att barnen ska komma i kläm. Fd frun/mamma till barnen bryr sig inte om hans önskan eller barnen.
 

Hör efter

Skrivet av  Maja
med Familjerätten i din stad. Man brukar inte flytta barn från deras stadigvarande punkt, därmed bör de få bo hos sin far. Man får inte heller hur som helst flytta med barnen vart som helst utan den andre förälderns medgivande vid GV.

Dessutom kan 14-åringen "bestämma" själv vart hon skall bo, menar då att ingen domstol kommer att "gå över" denna 14-årings önskan och beslut. Så detta barn kan lugnt flytta till sin pappa.

Råder er att kontakta Familjerätten och advokat.
 

Hon får flytta precis som hon vill

Skrivet av  marib
men inte barnen.
Mitt råd är att han snabbt som tusan ser till att bli boförälder och han säter sig på tvären betr skolbyte (vode det jag så satte jag mig och ringde till aktuella skolor i området för att tala om att JAG inte gick med på skolbyte)
Om hon flyttar och de hinner börja skolan där är det nog tämligen kört.
Som Maja skriver så brukar den förädler som bor kvar i hemorten ha fördel.
1. Familjerådgivning på soc SNABBT
2. Tingsrätten med begäran om boendet, ännu snabbare, helst igår