Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Avdrag underhåll?

Skrivet av solblomman
Hej!
Nu under december kommer sonen ju att vara här i 9 dagar totalt. Hur är det man räknar när man ska dra av på underhållet? Finns det nån enkel formel, jag orkar bara inte kika nån annastans, utan hör med er först!
Kram Petra
Svar på tråden: Avdrag underhåll?

så här..

Skrivet av  jossan och MIRAKLET
du får dra av 1/40 / helt dygn..
så har du barnet 9 hela dygn blir det 9/40 av det du betalar i underhåll är det fullt blir det 263,92 (1173/40*9)

hoppas det hjälpte

kram J
 

Dra av...

Skrivet av  Eva
... 1/40-del per dag är ju vad man får göra, alltså tar du underhållet, delar det på 40 och så tar du den summan gånger 9, eller hur många hela dagar (mellan 00-24) det nu blir.

T.ex.
1173/40=29,325
9*29,325=263,925

Alltså får du dra av 264 kr på underhållet.
 

Tack för era svar!

Skrivet av  solblomman
Nu ska jag skriva upp det här så jag aldrig glömmer hur man räknar *s*.
Kram Petra
 

Det blir så här.

Skrivet av  Stefan
Av 9 sammanhängande dagar räknas två som resdagar.
Det blir 7 dagar kvar. Ni får då dra av 7/40 av underhållet. Betalar ni fullt underhåll så blir det 205 kronor avdrag. På alla 9 dagarna kan ni då lyxa till det och köpa mat och annat för otroliga 22 kronor per dag. Så mycket tycker staten att era kostnader ökar och ni ska få dra av på underhållet.
Blir det oxfilé till middag, frukost buffé och en stadig lunch ??
 

Får man verkligen....

Skrivet av  Nettan
dra av för "resdagar"???

Trodde att det var endast hela dygn som gällde...
 

Men det skrev han väl inte heller ;-) ? *IMT*

Skrivet av  Laila/Electra
 

Va? Resdagar?

Skrivet av  Annika
Är det alltid så att två dagar är resdagar? Oavsett hur nära/långt bort man bor? Så om jag är nere i Skåne, nästan vägg i vägg med exet, och ska ta över dottern några dagar, så räknas första och sista dagen som resdag...? Trots att det tar oss fem minuter att "resa" från honom till mig...????
Räknas det som resdag även när jag åker ner och hämtar henne, är med henne hela resan upp till Sthlm och likadant hela resan ner till Skåne igen!?

Varför???
 

För att...

Skrivet av  Eva-Ley
... om man ska göra avdrag på uh som det ser ut idag, så är det 00-24 aom gäller för att få göra detta. Alltså kan man inte dra av för överlämningsdagarna. Fånigt, men sant.
 

Artiklar från Familjeliv