Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får de bestämma själva?

Skrivet av Ledsen umgängesförälder
Har en 12 och 14-åring rätt att bestämma själva om de vill komma eller inte till umgängesföräldern. Det var både umgängesförälderns helg och jul men de vill inte komma och boföräldern tycker de får bestämma själv.
Svar på tråden: Får de bestämma själva?

Tja...

Skrivet av  Eva
Jag låter mina i den åldern bestämma själva, ja. Vill de komma till mig så är det toppen, men vill de inte så tvingar jag dem inte heller. De är så pass stora i mina ögon att de kan fatta det beslutet.
 

Mina bestämmer också...

Skrivet av  Sanne med Timmy och uf till två
... de är 12 och 13(14 i januari). Tycker nog dom är stora nog i den åldern.
 

Vad härligt att du låter de göra det!

Skrivet av  Bonusmamman
Min mans 3 tonåringar (14, 16 och 17 år) får INTE bestämma själva. Hans ex tvingar de att åka till oss varannan helg! De har inget val, hon måste vara ´"barnledig"?! Det var hon som flyttade och bestämde att barnen skulle bo hos henne och bara träffa pappa varannan helg. När de var små fick de bara vara här våra helger. Men nu är det precis tvärtom! Så en eloge till er som faktiskt låter era barn i denna ålder bestämma själva! Jag menar den äldsta fyller 18 år i vår! Hur länge tänker hon tvinga de att åka hit. Missuppfatta nu inte detta, min man vill mer än gärna att barnen fortsätter komma hit, men han vill ju inte tvinga de!
 

Det finns dock ett "Aber"

Skrivet av  AJ aj
och det är att om man gör avdrag för umgängestid i underhållet, kan man säkert veta att de inte "vill" komma på ett tag...
 

Min man och hans ex har en överenskommelse..

Skrivet av  Bonusmamman
Min man gör aldrig avdrag på underhållet och hon i sin tur "ber" inte om pengar till sånt som underhållet inte täcker.

Det var sånt tjafs förr, vi hade haft barnen i kanske 3 veckor under sommarlovet. Då ville min man dra av på underhållet, men hon blev hysterisk när papprena kom. Hon kom ju på sig att hon skulle förlora mer än vad min man slapp betala. Och hur skulle hon klara sig då? Trots att vi hade försörjt barnen i 3 veckor... Men hon tyckte ju att underhållet var ju hennes!

Men däremot kom hon bara någon vecka senare och tyckte att min man skule lägga 300:- på äldsta flickans klassresa?! Då blev min man förbanand och så kom de till slut överens om ovanstående! Vilket har fungerat hitills! Så för vår del så är det aldrig penga tjafs längre!

 

Vi tycker inte att pengarna...

Skrivet av  Sanne med Timmy och uf till två
... är värda att bråka om i det här fallet. Det viktiga är BARNEN, och de mår uselt om jag och deras pappa bråkar, och det tycker varken jag eller han att det är värt. Visst skulle vi ha användning för pengar - vem har inte det?! Men inte till priset av pressade och ledsna ungar!!!

Detta med att få bestämma själv... "Bonusmamman": Jag tror att en dag så kommer dina bonusbarn att själva säga ifrån. Tålamodet rinner till slut även på den tålmodigaste och då lär det inte hjälpa hur mycket deras mor än försöker tvinga iväg dem. Tycker de är beundransvärda som fortfarande går med på att styras på det vis som de gör. Backa upp dem så gott ni kan. En dag bryter de sig själva loss och då kommer de att veta att ni finns där för dem!