Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är det som gör att hon måste bråka?

Skrivet av Missan
Är sambo sedan snart två år tillbaka, jag har två pojkar som är 11 och 9 år som bor hos oss varannan vecka, min sambo har två pojkar som är 9 och 7 år gamla. De är hos oss varannan helg, varje onsdag samt att min sambo är iväg med dem på fotbollsträningar och matcher, 1-2 ggr per vecka.

Barnen trivs mycket bra ihop och allt fungerar bra. Vi betalar fullt underhåll till hans ex varje månad plus att vi köper skor, overaller, skolväskor osv när det behövs och när barnens mamma ber oss om det.

Hon är själv arbetslös och ensamstående med 5 barn ( olika pappor till dem). Om det inte hade varit för att hon är den typen hon är, skulle jag kanske kunnat ha förståelse över att hon inte har det så lätt. Men hon har själv försatt sig i den här situationen. Det är bara hon och ingen annan som har skaffat alla dessa barn, med olika fädrar.

Nu till problemet/en….
• det är alltid vi som hämtar och lämnar barnen
• varje gång barnen lämnats är det gnäll över att en strumpa fattas eller liknande, vilket nu innebär att vi har inhandlat egna kläder som barnen få ha när de är hos oss. (Och vi köpte ju innan kläder och gav henne utöver underhållet!!!!)

• Tiderna – aldrig är det rätt…skulle vi lämna barnen en kvart för tidigt blir det sura miner. I somras gjorde vi avdrag för de veckorna vi hade barnen, på underhållet. (Allt detta har skötts själva, utan försäkringskassans inblandning sedan de skildes för 6 år sedan). Tyvärr råkade vi månaden efter betala ut dubbelt underhåll till henne,. (Vårt fel)
Så snart vi upptäckt det, (efter en månads tid) informerade vi henne om det. Då uppgav hon först att hon inte fått några pengar utöver det hon skulle. När vi sedan fick krånglat med banken för att få bekräftat att det var insatt 2500 kr för mycket, menade hon på att de pengarna behövde hon och de skulle inte vi ha tillbaka.

Min sambo försökte prata med henne och föreslog att vi skulle dela upp avbetalningen av de pengarna på 3 månader. Men nej, hon behövde de pengarna hon var själv och vi var två!!! Skulle vi dra av det skulle hon minsann gå till försäkringskassan…det innebär att hon får sina pengar ändå, från försäkringskassan och min sambo får ett krav från försäkringskassan…våra 2500 kr är borta!!!!

Jag blir så arg – bara för att vi är två innebär det inte att vi ska gå och ge henne pengar hur som helst….hon har som sagt själv satt sig i den situationen hon är i, inte jag…Nu kom och och sa att vi var skyldiga henne 40 kr för att vi lämnat barnen en kvart för tidigt en dag i somras….HALLŅ.vad är detta för förskolenivå???? Vad är det som gör att hon håller på så här?

Ett tag i höstas ville hon att vi skulle ta barnen mer...vi sa att vi har de gärna varannan vecka, men det gick hon inte med på. Då förlorade hon underhållet!!!!

Utan hon hade exakt räknat ut hur många dagar i följd vi skulle få ha barnen för att hon skulle fortsätta få underhållet. Av rent praktiska samt principiellt bestämde vi att nej, ska det vara ska det vara varannan vecka, annars fortsätter vi som nu.

Detta med anledning till att jag själv är sjukskriven, mår perioder inte alls bra och behöver ”vila” ibland. Det är för barnens skull också då det inte är så roligt för dem när jag är sämre.

Vad tycker ni – överreagerar jag på henne – hur ska vi göra för att få lugn och kunna ha en bra föräldrarelation till barnens mamma.
Till mina barns pappa är relationen helt tvärtom – vi träffas varje fredagskväll, när vi ”överlämnar” och äter middag tillsammans, hela familjerna. Detta fungerar mycket bra och ger en trygghet för barnen. Och det är trots allt barnen som är viktigast.

Svar på tråden: Vad är det som gör att hon måste bråka?
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv