Elakt tjejsnack |
|
Skrivet av | pojkmamman |
Igår kom en av tjejerna i klassen fram till min pojke och sa så här "Sara är kär i alla pojkarna i klassen utom du, och det gäller mig också". Sen försvann hon snabbt, jag råkade stå i närheten och hörde detta. Min pojke blev väldigt ledsen och började nästan att gråta. Han visar sällan sina känslor men den här gången var det ingen tvekan om vad han kände. Pratade med fröken om detta i morse och hon skulle ta upp detta med flickan. Ville bara prata av mig lite. Tyckte att det var så elakt sagt. Tacksam för kommentarer | |
Svar på tråden: Elakt tjejsnack | |
|
|
Har ingen.... |
|
Skrivet av AnMa | |
..egen erfarenhet, men barn kan vara mycket elaka, och så är våra barn i sen känslig ålder så jag tycker verkligen synd om din kille, stackarn!! Tyckte du gjorde rätt som pratade med fröken. I min sons klass har de haft tema på hur en bra kompis ska vara, vilket jag tycker var jättebra. | |
Hemskt |
|
Skrivet av Anna med tre tjejer | |
En pojke i min flickas klassblir ofta retad av två killar. I klassen arbetar man med ett program som heter livsviktigt som handlar om känslor och relationer. Det är en rastvakt på ca 60 barn. Det bästa tycker jag vore att punktmarkera mobbarna. | |
|
|
Fy vad ledsamt |
|
Skrivet av Emelie | |
Bra att fröken tog det på allvar. Min erfarenhet som tjejmamma är att tjejerna är elakare än killarna i den här åldern. Säkert inte alltid sant, men på vår skola så är killarna jättegulliga mot varandra, medan tjejerna grupperar sig och utesluter. Kanske kan du prata med flickans mamma och fråga om ni kan låta barnen träffas utanför skolan någon dag? Sannolikheten att de då leker tillsammans är ju rätt stor och det är ju svårare för henne att vara elak i skolan om hon lekt med honom på fritiden. Hoppas att det löser sig! |
|
Vad ska man säga.... |
|
Skrivet av Anette, Maja-97 & Albin-01 | |
det va elekt sagt.. och jag förstår att din pojke blir ledsen... Men som mamma hade jag nog gärna velat att du berättade det för mej... så att JAG hade vetat det.. och inte bara "alla" andra mammor i området.. För hade det vart min dotter så hade jag velat prata med henne om det hon sagt och det som hänt.. och om att din son blev ledsen.... Men jag vet.. där är inte så lätt att säga en sådan sak... Lycka till... och han ska se.. att snart är dom alla kära i honom.. För visst va det den man sa att man inte va kär i.. som man VA kär i.. :-) |
|
Tack för era svar! Fröken.... |
|
Skrivet av pojkmamman | |
tog upp den här incidenten bland barnen i klassen. Hon nämnde först problemet generellt och de pratade om hur en bra kompis ska vara m m. Sedan pratade hon enskilt med den här flickan som först inte låtsades om att hon sagt det hon sagt. Men det slutade med att hon erkände och sa förlåt till min pojke. Kändes jättebra att fröken tog detta på allvar. | |
|
|
jag tror jag hade |
|
Skrivet av Eva | |
sagt till tjejen själv "att så säger man inte, han blir ledsen", samtidigt vill man att barnen ska ordna upp det hela själv och egentligen är det ju föräldrarna som inte har lärt sina barn att vara bra kompisar, eller hur? Jag vet att det var en tjej som sa något elakt till min flicka på dagis, men då var de förstårs mindre (min flicka var 3 och "elakingen" 4) en peronal stod bredvid och sa inget, men jag kunde inte låta bli att säga till, ofta tänkte jag på det efteråt. Javisst, jag vet inte hela sammanhanget, men barn kan vara bra elaka. | |
Javisst men jag blev..... |
|
Skrivet av pojkmamman | |
så paff och för stunden helt stum, kunde inte tro att jag hade hört rätt, dessutom tror jag att fröken hanterade situationen mycket bättre än jag, hon pratade dessutom med hela gruppen. | |