Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kan alla läsa ??

Skrivet av m
kan alla barn läsa ? min son kan de inte ?
inte simma heller ?
är de läge att öva extra ?
eller kan man ta de lungt..han är inte ett dugg intreserad....karnse blir ännu mera ointreserad..om ja börjar traggla hemma med ?!
Svar på tråden: kan alla läsa ??

oro dig inte!

Skrivet av  mady
min dotter har börjat knäcka koden nu. Små och korta ord med de bokstäverna de jobbat med. Simmningen släppte i sommras.
Oroa dig inte men tycker ni om att bada åk till badhuset då och då och lek fram det.
*lycka till*
 

Ingen fara.

Skrivet av  anita
Aimee har varit intresserad sedan hon var tre och läser bra men hennes lillebror som snart fyller sex har inte koll på hälften av bokstäverna ens en gång...*s*

Det kommer när det kommer. Jag simmar med mina barn varje vecka så att de iaf inte är rädda för vatten. A kan simma sen i somras och lillebror försöker utan kuddar ibland och sjunker som en sten...
 

Läsningen kommer...

Skrivet av  Karolina med Hannah 97 + 2 till
vid lite olika tidpunkter. Jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag tycker ofta att det verkar vara lite hysteriskt kring läsningen idag.
När jag gick i skolan så var det en del barn i klassen som inte läste i tvåan och trean, men stämmningen kring det var ganska lugn och i 4an så läste hela klassen.
När vi blev äldre i sådär 5an-6an så märktes det ingen skillnad på de barnen som lärt sig läsa som 6-åringar och de som var 9 år då de lärde sig.
Tycker att det verkar vara en trend att barnen ska kunna allt tidigare och tidigare.

Det viktigaste är att det är roligt att läsa och att han lär sig utifrån nyfikenhet och glädje. Böcker ska ju förknippas med något spännande och kul, inte med traggel.
Jag tycker att du ska ta det lugnt.
Jag skulle inte öva hemma, men däremot läsa mycket högt för honom.
När det gäller simmningen så håller jag med de andra som har svarat, gå och bada mycket och ha kul så lär han sig säkert.
 

Övning

Skrivet av  Mimmi
ger färdighet. Det gäller det mesta. Om man inte går och badar lär man sig inte heller att simma. Om man inte provar skridskor eller skidor lär man sig inte att åka. Men naturligtvis måste intresset och viljan finnas med också. Erbjud barnet badtid, och lästid. Uppmuntra lite men vänta in intresset. Allt kommer i sin tid. De som är sena med utvecklingen kommer snabbt ikapp.

Min sons kompisar började åka skridskor när de var tre-fyra år. Sonen ville inte ens prova innan han fyllde sju. Då upptäckte han att det var kul och efter två månader var han lika duktig som de pojkarna som åkt i tre vintrar. Likadant är det ju när de lär sig gå. Efter ett par månader ser man inte skillnad i gå-skicklighet mellan de som börjat gå tidigt och de som börjat gå sent.

Tycker barnet det är jobbigt att vara "sen" i utvecklingen? Se inte läsningen hemma som "traggla". Om man som förälder visar att läsning är kul brukar det smitta av sig, och tvärtom förstås.
 

Leka med läsning

Skrivet av  Linda S (på besök från 98/99 vinterbarn)
Det finns många sätt man kan leka in läsövning så att varken du eller barnet upplever det som tragglande. PÅ biblioteket hittade jag t.ex. bok som heter Läslekar av Peggy Kaye (tror jag).

Vill du ha fler idéer kan jag tipsa om en mailinglista (diskussionsgrupp) i ämnet:
http://groups.yahoo.com/group/barnlaserochskriver/
 

Artiklar från Familjeliv