Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min pojke går i sömnen!!!

Skrivet av pojkmamman
Min pojke går i sömnen. Han springer t o m på nätterna och är mycket orolig, springer runt i sitt rum, ut i hallen och pratar snabbt och osammanhängande. I natt skrek han åt sin lillebror i sömnen så att lillebror vaknade och blev arg tillbaka. vad ska jag göra? Han är mycket svår att lugna och jag är också orolig att han ska göra illa sig. har alltid hört att man inte ska väcka den som går i sömnen men vet inte om det finns ngn sanning i detta. Någon med liknande erfarenhet? är tacksam för svar!
Svar på tråden: Min pojke går i sömnen!!!

här med

Skrivet av  mady
min äldre tjej går periodvis mycket i sömnen. Det är bara att ta henne i handen och leda in henne i sängen, sätta sig med henne tills hon sover lugnt igen. Själv var jag en stor sömngångare när jag var liten. Mamma har berättat att jag även gick ut! Många storries har jag hört:)
 

Min tjej gör det oxå

Skrivet av  Bian med Astrid
Hon går i sömnen mer periodvis och jag har börjat se att det sammanfaller med om hon är nervös/uppskruvad inför speciella händelser. Hon vandrar mer omkring och har försökt att ta sig ut några gånger, men inte lyckats låsa upp dörren.

Jag brukar säga åt henne att vi går tillbaka till sängen och så följa henne upp. Sen sitter jag vid sängkanten till hon somnat rofyllt på nytt.
 

Tack för era svar, men.....

Skrivet av  pojkmamman
ni brukar alltså inte väcka era barn? Min pojke är alltid väldigt upprörd då han "går" springer i sömnen och är svår att lugna. Därför är det svårt att bara leda honom tillbaka till sängen. Vi brukar ha en lugn lässtund före läggning, men han verkar ofta orolig innan han somnar.
 

man

Skrivet av  mady
skall ju inte väcka dem. Men sitt stryk honom över kinde/killa han på ryggen sjung eller något du vet han gillar i vaket tillstånd så kanske han lugnar sig.