Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Synkontroll imorgon

Skrivet av Anna med tre tjejer
Läkarundersökningen i skolan visade att Veronica ser dåligt på höger öga. I morgon skall hon gå på en utvidgad synkontroll. Oroar mig lite för att hon kanske kommer att behöva glasögon.
Svar på tråden: Synkontroll imorgon

här har vi glasögon

Skrivet av  mady
försök att inte oroa dig! Om det är så att hon behöver glasögon, vad skulle vara så hemskt med det att du behöver vara orolig? Var glad att tester finn och att hon kan få hjälp. Två av mina tre tjejer har glasögon och det är inga problem, tyvärr är det rätt dyrt men med tanke på vad det ger barnen så...
 

Nu är kontrollen avklarad

Skrivet av  Anna med tre tjejer
Hon har ett litet brytningsfel som inte är så allvarligt att hon behöver glasögon, inte än i alla fall. Hon skall kallas till kontroll om ett år
 

Hannah har glasögon och...

Skrivet av  Peterlina bf 31/1
...det är lite skillnad på att ha glasögon idag och för 20 år sedan. Det finns asballa bågar för barn nu. Hannah älskar sina glasögon. Hon ser rätt så rejält dåligt (+4,5) och har därför specialglas som inte blir så tjocka. Dyrare, men definitvt värt det. :)
Jag kan säga att det är en del tjejer i klassen som är avis på Hannahs fina glasögon. Det är ju en fin accessoar som inte de andra kan ha liksom.
Glasögonen har aldrig hindrat henne i något heller, utan hon är lika vild och galen som innan! Bara det att nu ser hon vad hon gör.
Hon har dessutom ett medfött fel på ena ögat (Duanes syndrom) som gör att utan glasögonen blir det lätt dubbelseende och hon vrider på nacken, vilket resulterar i nackont och huvudvärk.

Oroa dig inte. Glasögon är ballt!
Tycker du däremot att det är jobbigt, så kanske du överför känslan på din dotter och hon kanske redan från början får fel inställning till glasögon. Det vore ju synd.
Jag har också glasögon (för bilkörning och TV-tittande) och när Hannah skulle få sina första glasögon så peppade jag henne och det hela blev jättelyckat.
 

det enda minus vi kommit på

Skrivet av  mady
är solbrillor! barnen är rätt irriterade över det och jag förstår dom. Min ena har inte så starka så hon kan iofs klara sig men den yngre har +5 & +7 så för henne blir det jobbigare.
 

Jag har köpt..

Skrivet av  Peterlina bf 31/1
...såna där påhäng till glasögonen. De fanns i ganska små storlekar, så det funkar!
Hannah är nöjd och slipper solen rakt i ögonen, vilket ju är jätteviktigt speciellt när de varit och fått droppar i ögonen! Det gjorde vi i juni, den dagen denna sommar, som det var MEST sol! *S*
 

finns det!

Skrivet av  mady
jag har tjatat här hos optikern om dessa men de säger att det inte finns så små som till barnglas. Hmmm, nu vet jag bättre. Framförallt hon med så starka glas har alltid väldigt vidgade pupiller så hon behöver det verkligen.
 

Kolla på Blic...

Skrivet av  Peterlina bf 31/1
...om ni har det där du bor.
De hade jordens urval. Där fanns pyttestorlekar också som passade på dotterns glasögon och jag kan säga att dottern har smala glasögon som är i stort sett det minsta man kan hitta (som fortfarande är funktionellt)
De clip-ons som vi köpte kostade 250 eller kanske 350 spänn så det är ju också överkomligt!
De var jättebra och tar bort alla reflexer och sånt (har ett par till mig också! :))
 

Artiklar från Familjeliv