Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Separation med väldigt små barn

Skrivet av annelian
Hej,

Hur gör man när man separerar och barnen är 5 veckor respektive 2 år. Jag skulle helst se att dom bodde mest hos mig och att pappan kanske hade den större pojken varannan helg samt några dagar i veckan, den lilla kan vi ju inte dela på ännu. Iallafall tills den lilla är kring året. Låter det vansinnigt?
Svar på tråden: Separation med väldigt små barn

Kan och kan?

Skrivet av  Johanna
Klart ni Kan dela på den lilla med.
Hur vill pappan ha det?

Jag delar inte på mina barn, pappan här anser att den lilla (2½) fortfarande är för liten och jobbig, medan femåringen är roligare och enklare att ha med. men tji får han, båda eller ingen...varannan helg är det sagt, men det blir varannan lördag över dan, för han tycker det är för jobbigt att ha dem sovande hos sig.

Huvudsaken är väl att barnen tycker att det känns bra och att de (även den lilla) får en vettig relation till båda sina föräldrar. Och så att ni kommer överens såklart...bråk och tjafs är jättejobbigt för barn, även för bebisar.

Lycka till!
 

Nej, du tänker rätt!!!!

Skrivet av  KMH
Har pratat med flera olika människor. Vänner, förskollärare, psykolog och de säger allihop att det är mycket viktigt med ett fast boende när de är så små. Pappan kan ju träffa barnen oftare men att de bor hos dig. Verkar smartast nu när eran minsta är så liten. Sen är det kanske inte självklart att barnen ska ha sitt boende hos mamman. Det går ju att göra tvärt om! Bara ni är överens.
 

Så här gör mina barns far!

Skrivet av  bsm
POjken var sju månader och flickan 3 år och nio månader när deras far bsluatdes sig för att lämna oss. Detta för 15 månader sedan.Han träffar endast pojken då han hämtar och lämnar flickan. Detta händer var åttonde vecak ungefär. Jag har stora tankar på att säga antingen båda eller ingen. Han tycker att pojken är för liten och säger att pojkens tid kommer!!! HAN LEVER NU!!! Vi bor långt i från varandra så jag har föreslagit att han kommer hit och är med pojken i pojkens invanda miljö för att därefter kunna ta med honom tillsammans med flickan. Med det är obekvämt för honpm, han låter helgerna passera, han har bilen på verkstad och så vidare.
 

Så gjorde vi

Skrivet av  Helena
Barnens pappa flyttade när den minsta var sju månader. Jag ammade fortfarande helt så henne kunde han bara ha någon timme åt gången i början. De två större (då 3 1/2 och 5 år) hade han varje onsdag e.m till torsdag morgon och varannan helg. När jag trappade ner på amningen hade han minstingen så också. För oss har detta funkat väldigt bra. Barnen ät trygga och även den minsta har en jättefin kontakt med sin pappa.
Hoppas att det går bra för er.