Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska jag kunna flytta till en annan stad?

Skrivet av nyutexaminerad mamma
Nu har jag äntligen bestämt mig, jag och vår son (4år)flyttar härifrån. Jag har tänkt det mmånga gånger, men stannat ändå, främst för pojkens skull men även för
att jag var rädd att bli helt ensam. Jag har precis tagit examen från högskolan, står utan jobb och får inte stämpla eftersom jag bara haft sommarjobb hittills. När vi nu flyttar så blir jag väl tvungen att gå till soc så att jag kan försörja oss. Saken är den att jag nu bor i en liten stad, möjligheterna för mig att få jobb är större i större städer. Därför tänkte jag nu söka arbete lite längre bort, i någons större stad. Men, hur ska jag kunna flytta dit och arbeta? Hur lång tid kan man behöva vänta på plats i barnomsorgen? Hur ska jag lyckas få ett jobb om jag skriver att jag är ensamstående förälder och bor för tillfället i en annan ort. Jag kommer ju inte ifrån inskolningen på dagis, jag kan ju inte bara lämna honom på ett främmande ställe. Att pappan skulle ta hand om honom medans jag kom igång i den nya staden är helt uteslutet. Kan man flytta till en annan stad och söka socialbidrag där? Men då vet jag ju inte att jag får ett jobb. Men om jag söker jobb först innnan jag flyttar, hur ska jag kunna få det med dessa omständigheter? Är jag helt fast i denna håla för att jag blir ensamstående? Hur har ni andra i samma situation gjort? Hoppas att någon förstod något av detta röriga inlägg.
Svar på tråden: Hur ska jag kunna flytta till en annan stad?

oj...

Skrivet av  Marie B
Ja litet rörigt låter det som om du har det :) Men röra är till för att redas ut! Jag tänker så här... Börja du söka jobb i en större stad redan nu. OFtast skriver man ju anställningskontrakt ett par månader innan det verkligen är dags att börja jobba, eftersom många har uppsägningstid från ett annat jobb osv. Dina nya arbetsgivare lär inte hålla emot dig att du har en annan bostadsort i dagsläget om du är villig att flytta vid eventuell anställning. Så var det för mig i alla fall. Mitt anställningskontrakt skrevs hela fyra månader innan jag faktiskt flyttade till staden i fråga och började jobba för företaget (pga att jag behövde fixa och dona litet innan).

Om du har ett påskrivet anställningskontrakt att visa upp så är det även lättare för dig att få hyra en lägenhet i den nya staden (vet av egen erfarenhet).

Barnomsorgen löser sig också smidigt i de flesta fall. När vi flyttade till en annan kommun fick vi företräde i dagiskö. Om man är inflyttad ska man inte behöva vänta längre än en månad på en plats. Du hinner med både flytt och inskolning innan det är dags att börja jobba!

Jag vet inte hur det fungerar med soc, men det finns ju andra sätt att betala hyran och hålla sig vid liv tills lönen börjar trilla in. Har du väl en anställning (alltså ett påskrivet kontrakt) så kan du ju tex ta ett lån utan täckning (ganska hög ränta, typ 8-9 %) bara så att du klarar dig i "skarven". Du kan ju betala av det snabbt sedan när du börjar komma på fötter... Så skulle nog jag ha gjort. Hoppas att allt ordnar sig för dig och att mitt röriga svar inte gör dig än mer förbryllad :)
 

tack för ditt svar!

Skrivet av  nyutexaminerad mamma
Nu kanske jag vågar ta tag i det här, jag SKA flytta härifrån! Och tack för tipset om att ta ett lån för att betala utgifterna innan jag får lön, det hade jag inte ens tänkt på.
 

bra

Skrivet av  Marie B
Glad att jag kunde vara till hjälp... Tänk bara på att om du tar ett lån, så ta ett riktigt banklån, utan säkerhet bara, inte typ Finax telefonlån eller så för då blir du skinnad. Håller tummarna för dig!