Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lånfråga...

Skrivet av Minna
Hej! Om man är gifta och har egna "personliga" lån, delar man på dom vid en skilsmässa?
Svar på tråden: Lånfråga...

Ja

Skrivet av  Precis klar med bodelningen
Om man inte skrivit något äktenskapsförord så slås alla samlade tillgångar och skulder ihop och sedan delar man på två.
 

även studielånet?

Skrivet av  *M*
om man inte har skrivit äktenskapsförord?

Om X:et vill ha alla räkningar då? Kan man fixa det också?
 

Jepp

Skrivet av  Precis klar med bodelningen
även studielånet! (Jag är fortfarande väldigt tacksam över att min f.d. accepterade ett äktenskapsförord efter att vi gift oss för att jag skulle slippa betala halva hennes studielån)

Vad menar du med att han vill ha alla räkningar?
 

Han säger...

Skrivet av  *M*
att han vill ta hela lånet som vi har.

så du menar alltså att mitt studielån på 350 000 kr delas i 2? det är ju nästan lite elakt
 

Ja, sån är lagen

Skrivet av  Precis klar med bodelningen
Det var en av anledningarna till att vi anlitade en familjejurist och upprättade ett äktenskapsförord och bodelade inom äktenskapet.

Vi gjorde som ni tänker göra - jag tar över huset och därmed hela lånet. Eftersom vi har barn så är det ju betänketid på ett halvår för skilsmässan - vilket ledde till följande konstruktion:

1) Skickade in skilsmässopapper till tingsrätten
Skrev ett äktenskapsförord där vi talade om vad som ska bodelas och vad som är enskild egendom.
skrev en avsikstförklaring att bodelning ska ske inom rådande äktenskap.

2) När dessa handlingar registrerats hos tingsrätten kör man steg 2:
Nytt äktenskapsförord som säger att all egendom är enskild
Bodelningsavtal som reglerar delningen av det gemensamma boet (enligt äktenskapsförordet i punkt 1)

Nu kan jag ta över lånet och huset är min enskilda egendom även om vi är gifta ett halvår till. I bodelningsavtalet framgår hur mycket pengar respektive person ska ha (hon ska ju ha pengar av mig eftersom jag behåller huset)

3) Bekräfta skilsmässan efter ett halvår

 

I samband med bodelning

Skrivet av  Precis klar med bodelningen
så slår man var för sig ihop sina tillgångar och skulder. sedan slås \'påsarna\' ihop och delas på 2.

Det finns en begränsningsregel som säger att ena parten inte kan hamna på mindre än 0 vilket skyddar den andras tillgångar om den ena skulle ha skulder som överstiger tillgångarna.
 

Jo...

Skrivet av  Eliza
...så är det nog. Men själv tycker jag det är litet väl taskigt om man ska dela på studielån eller andra lån som man tagit innan man ens träffats. Om man vill ha en avspänd kontakt efter skilsmässan - vilket ju är nödvändigt om man har barn - är det ju bra om bodelningen inte leder till en massa konflikter och att man benhårt håller på sina lagliga rättigheter. Jag skulle t.ex. aldrig drömma om att låta exet få ta halva mitt studielån (själv har han betalat av större delen av sitt), det skulle t.o.m. kännas förnedrande! Å andra sidan har det aldrig varit på tapeten eftersom vi hade äktenskapsförord.
 

Nej

Skrivet av  Lagboken
Man är själv ansvarig för sina skulder!

 

Artiklar från Familjeliv