Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jätteledsen!

Skrivet av Hjälp!
Jag och min man ska skiljas och vi har två tonårs döttrar. Men nu till saken, jag har varit hemma med mina barn i alla år och skött allt. Jag har även haft lite städjobb om kvällarna och dagbarn men tyvärr svarta jobb alla.... Så nu står jag här efter alla dessa år och det är tacken för att man skött allt med barnen och deras uppfostran och skolor osv, min man var nästan aldrig hemma för han jobbar så mycket och när han var hemma så ville han inte bli störd.... Hur i all världen ska jag nu kunna klara mig ekonomiskt, jag har ingen som helst A-kassa eller något, inte ett öre! Jag kan ju inte söka bostad utan inkomst så vart ska jag ta vägen? Mina barn ska bo hos mig, hur gör jag då, ska vi bo på en parkbänk? Vad ska vi leva på? Jag har sökt jobb men vem vill anställa mig, en halvgammal tant utan utbildning osv. Och att börja skolan nu är inget för mig, man måste ju ha lite intresse för att lära sig något. Min man kommer ju att hjälpa till med barnens försörjning men vad hjälper det mig och bostad osv?
Svar på tråden: Jätteledsen!

Kontakta kommunen

Skrivet av  Crille
du och din man borde gå till en familjerådgivning/kurator för att få hjälp att reda ut den typen av frågor
 

En fråga (eller två)

Skrivet av  Maria
Hur kommer det sig att du har satt dig i den här situationen?
Träffades du och din man tidigt i livet och ni gemensamt bestämde att ni skulle ha den här fördelningen; han skulle tjäna pengar och du skulle ta hand om barn och hem?

Hur kommer det sig att du efter småbarnstiden fortsatte att vara hemmafru?

Jag vill inte alls vara snorkig utan jag är intresserad av att få reda på hur ditt liv blivit så här.
 

Fast hemmafru...

Skrivet av  Ingen hjälp kanske
kallar inte jag det om hon har haft svartjobb hela tiden, som dagmamma mm... Det är först nu som avigsidorna med svartjobb blir tydliga, ingen a-kassa, ingen redovisad inkomst som en ev hyresvärd vill kunna kolla mm mm
Kan inte maken bli underhållsskyldig under en övergångsperiod? Har ni hus så är ju boendet ordnat, det ska ni ju dela på?
 

Boendet?

Skrivet av  Hjälp!
Varför är boendet ordnat för att vi har hus menar du? Allt vi får för huset går direkt till banken där vi har stora skulder så där finns inget att hämta, suck...
 

svaret

Skrivet av  Hjälp!
Ja vi träffades tidigt, 17 års åldern men jag jobbade heltid ända tills första barnet kom. Detta barn föddes för tidigt och hade en del problem som gjorde att jag stannade hemma och även att jag fick en skada i jobbet som dock inte erkändes som skada fast att jag jobbade med typ "löpande band" jobb och fick artros i både höfter och axlar och tummar och som nu gör att jag inte bara kan ta "vilket jobb som helst"... Sen kom barn nr 2 efter två år och sen visade det sig att den förstfödda hade hjärtfel och blev opererad och fick även stora svårigheter i skolan och hamnade i särklass. Några år senare konstaterades svår skolios på henne som opererades för sent och därför har hon vissa handikapp idag med sin rygg. Allt detta har gjort att jag och min man har tyckt att jag har behövts hemma istället för att lämna iväg barnen. Så här står jag nu utan någon chans till något. Det var allt.
 

onödigt att ställa

Skrivet av  maria med litet m
den från från Maria varför är helt ovikigt Det är nu som gäller
Och visst kan du få jobb Att vara hemma eller inte det är inte en nackdel du har livserfarenhet och är en mogen vuxen kvinna ovasett vad en del tror finns det jobb då det är en vikigt egenskap
Ta tx vården, personlig ass elev assistent mm eller en affär vilken som helst daglhandel livmedel mm Du är värdefull tro inte annat
Ring du till närmaste sjukhem eller kommunen arbetsförmedling Och gå även via den vanliga abf
Det finns något som kallas alfa kassa som du kan få del eller soc bidrag under en tid bättre än att bli försörjd av ex maken,
Underhållsbidrag naturligvis för barnen ,
 

Alfa kassan m.m.

Skrivet av  Hjälp!
Om du läser mitt svar ovan så ser du varför jag inte kan ta några tunga jobb inom vården t.ex. Och Alfa kassan måste man ha jobbat innan för att få något från. Återstår då bara soc men hur går det till? Jag har aldrig tidigare i hela mitt liv legat samhället till last och inte heller använt mig av barnomsorgen. Jag har sökt en massa jobb men så fort de får höra mina problem med min artros osv så blir det kalla handen. Men tack för din uppmuntran för visst kände jag mig lite mera värdefull ett litet tag.....
 

Elev ass inte tungt

Skrivet av  maria med litet m
inte ett enda lyft, rörligt o skulle nog passa dig jättebra,
Det som lyser igenom i ditt sätt att se på dig oavsett fysikska problem är _ Troligen har du inte känt något värde i vad du gör o gjort som hemma mamma Men du är värdeful och jag lovar du har efernheter som kommer att ge dig ett jobb
Återigen låt ingen ifråga sätta varför du var hemma Hur du kunde hamna så här tokigt skylla dig själv med mera negativa som jag ser det nedlåteade komentaren som är onödiga
Men du måste agera själv ring fk fråga om sjukskriv finns det läkarkontaker under åren som fastsäller ditt onda tex skaffa fram dem
Lägenhet kan du få bara du har någon som tex går i god för dig som det heter, tex ex mannen
 

Elev ass inte tungt

Skrivet av  maria med litet m
inte ett enda lyft, rörligt o skulle nog passa dig jättebra,
Det som lyser igenom i ditt sätt att se på dig oavsett fysikska problem är _ Troligen har du inte känt något värde i vad du gör o gjort som hemma mamma Men du är värdeful och jag lovar du har efernheter som kommer att ge dig ett jobb
Återigen låt ingen ifråga sätta varför du var hemma Hur du kunde hamna så här tokigt skylla dig själv med mera negativa som jag ser det nedlåteade komentaren som är onödiga
Men du måste agera själv ring fk fråga om sjukskriv finns det läkarkontaker under åren som fastsäller ditt onda tex skaffa fram dem
Lägenhet kan du få bara du har någon som tex går i god för dig som det heter, tex ex mannen
 

Artiklar från Familjeliv