Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gäller?

Skrivet av äntligen
Jag och min vän ska separera, så jag undrar om ni har svar på mina frågor? Jag flyttar från huset till en lägenhet (3 rok) var kommer barnen vara skivna? (enligt regler) Vi kommer att ha barnen varannan vecka, får jag bostadsbidrag även om inte barnen står skrivna hos mig? Hur stor lägenhet har jag rätt till?

Vi kommer att dela på barnbidraget (vi har 2 barn) Hur gör ni med barnomsorgen(räkninen)? Den står på mig så jag kommer väl få hem räkningen tíll mig`? Jag vill inte betala den själv.
Hoppas jag får lite svar på mina frågor.
Mvh
Svar på tråden: Vad gäller?

Försök till svar

Skrivet av  Lycka till
Bostadsbidrag får man för de barn som står skrivna på den adress man söker bostadsbidrag för. Är barnen inte skrivna hos dig så får du inte söka bostadsbidrag för dem, men däremot för egen del. Det brukar dock bli ganska så rejält mycket mindre bostadsbidrag då

Om du inte ändrar något så står barnen skrivna på den adress de nu bor på. Men det är upp till er att bestämma vem som skall räknas som boförälder och vem som är umgängesförälder.

Har ni barnen varannan vecka så brukar inte umgängesföräldern betala underhåll utan då delar man på utgifterna. För vår del så gör mitt ex det ändå eftersom jag är den som står för alla inköp till barnen samt betalar för barnomsorg. Mitt ex har noll koll på sådant och vill därför hellre att jag sköter det och mig spelar det ingen roll.

Vad gäller barnomsorg så beror det på om båda nyttjar den? I så fall skall båda betala antingen via underhåll eller övernskommelse. Om ditt ex inte använder sig av barnomsorg men du gör det så är det upp till dig att betala och vice versa. Jag är inte dödssäker på att det är så här med de var så jag fattade det när vi fixade med det.

Lägenhets storlek är helt upp till dig att bestämma. Bostadsbidraget baseras på inkomsten och hyran. Ju lägre inkomst ju högre bostadsbidrag.
Behöver du söka pengar av soc så går de inte heller efter yta utan efter hyresavgiften. Riksnormen ligger på 6000 kr per månad för den som har boendet, och 4000 kr för den som har umgänget. Här kan soc vara lite flexibla beroende på vilken kommun det gäller och hur situationen ser ut, men riksnormen ser ut så här.
 

En fråga ang. detta:

Skrivet av  Fridolf
Kan det hända att t.ex. tingsrätten dömer till den ena partens fördel i en vårdnadstvist utifrån sådana ekonomiska förutsättningar som du beskriver ovan?
Jag tänker på vårdnadstvister av den typ jag själv är inblandad i nu. Där har vi båda ett bra boende för barnen på samma gata, men hon vill inte ha växelvist boende och har egentligen inte råd med vår gamla hyresrättsfyra som hon fick behålla (jag flyttade och skaffade en ny, större). Jag anser att det egentligen är rätt perfekt upplagt för växelvist boende, men hon vill inte gå med på det (mycket bitter efter skilsmässan och svartsjuk, har ett enormt kontrollbehov).

Kan det nu bli så att tingsrätten eller kanske senare hovrätten dömer till hennes fördel enbart utifrån de ekonomiska förutsättningarna om man inte kommer fram till att något hinder i övrigt föreligger för växelvist boende?

Typ: "Det är bäst att barnen får bo med henne och vara skrivna där så att hon får barnbidragen och så att hon kan yrka underhållsbidrag."
 

Jag har tyvärr inget

Skrivet av  Lycka till
bra svar på det då jag och mitt ex inte har några problem att komma överens. Jag har boendet och han har umgänget. Jag fick boendet eftersom jag är långtidssjukskriven och behöver bidragen bättre än han för att kunna ge våra barn det som de behöver, men vi har som sagt inga problem alls att dela och kompromissa.

Men boendet och bostadsbidraget har väl inget med hur umgänget skall se ut? Om ditt ex exempelvis har boendet och du umgänget så skall ni ändå kunna ha växelvisboende. De skall inte påverka varandra.

Däremot så vet jag inte hur det blir med underhållsbidraget men det beror också på hur ni kommer överens om saken. Kan ni inte alls komma överens så blir allt mycket mer komplicerat och ni måste ta det via advokater, men då blir det oftast orättvist hur man än gör eftersom allt blir så svart eller vitt och utan kompromisser.

Förhoppningsvis så vet någon annan här lite bättre om hur lagen set ut och kan ge dig ett vettigare svar.
 

Såhär gör vi:

Skrivet av  Eliza
Båda gör de inköp som behövs och vi skriver upp allt och delar på det. D.v.s. vi delar på allt som barnen behöver på båda ställena som skor, ytterkläder tex. Innekläder har vi varsinna uppsättningar av (skulle inte funka på annat sätt eftersom exet är otroligt slarvig och allt skulle hamna i förfärliga tvätthögar hemma hos honom...). När vi byter veckor lägger vi de kläder barnen hade på sig när de kom i en påse och sen får den andre föräldern den när "barnveckan är över". Om vi INTE gjorde såhär så skulle, återigen, jag snabbt inte ha en strumpa, en trosa eller en kalsong hemma hos mig och detsamma gäller andra kläder. Jag lovar, jag ljuger inte (det finns åtm. EN väldigt förklarlig anledning till att jag är skild...).

Småsaker jag resp. han köper till dem försöker vi se till håller sig huvudsakligen hemma hos den förälder som köpt saken - barnen är också jättenoga med det. Gäller även presenter de fått av släktingar/vänner till respektive förälder. Ni kanske tycker detta låter som ett militäriskt system men då måste jag återigen hänvisa till exets faktiskt patologiska slarvighet. Hans bostad är som ett svart hål, allt försvinner där.

Förskole/fritidsavgift delar vi på men exet får räkningen eftersom barnen är skrivna hos honom (vi bor i olika kommuner och barnen går kvar i skola/förskola i hans kommun och vi var överens om att ha dem skrivna hos honom för att slippa krångel med skola och dagis om sådant skulle uppstå). Han mailar mig när han betalat räkningen och sen sätter jag in halva summan på hans bankkonto, reglerad mot ev. inköp jag gjort eller andra "barnrelaterade" räkningar jag betalat under månaden. Jag får dock hela barnbidraget eftersom exet tjänar mycket mer.

Om bostadsbidrag vet jag inget eftersom jag tjänar för mycket för att få något.
 

Bostadsbidrag

Skrivet av  Lilla Sol
Kan berätta hur det är för mig med bostadsbidraget. Jag och mitt barns pappa har vv-boende på varannan vecka. Sonen är skriven hos pappan.

Jag bor i en 3:a, och har ett bostadsbidrag på 2000 kr/mån.(Hade jag haft sonen skriven hos mig hade jag fått 2500.. ingen större skillnad.)
Bostadsbidraget beräknas på dels din inkomst, dels vilken hyra du har.
Ett tips är att gå in på Försäkringskassans hemsida (www.fk.se), där kan man räkna ut ungefärligt bostadsbidrag.

Lycka till.