Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nån som såg Amish in the city?

Skrivet av Kajan
Jag har alltid varit fascinerad av Amish. Nu missade jag första hälften av programmet. Men vad jag sett hittills så gillar jag inte de "normala". Oartiga, självgoda, nedlåtande, våldsamma, bryr sig inte alls om andras känslor. Inte förrän Amish-ungdomarna tog på sig vanliga kläder kunde de andra se på dem som "riktiga människor". Vad var de tidigare, undermänniskor? Om detta är hur vanliga amerikanska ungdomar ser på allt som avviker från deras sätt att leva bådar det inte gott.

"rumspringa" låter som springa el hoppa omkring. Tyvärr tror jag att många (alla?) amishungdomar kommer att hoppa av amishlivet. Det vanliga livet blir en för stor frestelse. Och de anpassar sig redan, flickorna målar sig.
Svar på tråden: Nån som såg Amish in the city?

Jag såg den lite pö om pö

Skrivet av  B-boom
Kollade på Top Model samtidigt. Jag tror faktiskt att vissa av de återvänder när de inser vilken skyddad värld de levde i förut. Det kan vara spännande att testa något annat för stunden, men jag tror att man uppskattar mer det man varit en del av än det som kan vara spännande för stunden.

Jag kan inte speciellt mycket om Amish-folket men jag tror att de lever ett lugnt liv och är inte alls beredda på att slåss för att överleva i LA-djungeln.
 

Kan säga att det inte alls är många

Skrivet av  sharon
som hoppar av sitt Amishliv efter rumspringa. De allra flesta återvänder och gifter sig med sina "pojk/flickvänner" och skaffar familj och fortsätter leva Amish.
Om det vore så att alla ungdomar "hoppade" av efter rumspringa skulle Amishkulturen och dess struktur snart bli mindre och mindre, men de är i själva verket idag fortf en stor grupp som hela tiden växer.
Är ngt många tror som får se olika program om rumspringa/amish och tror att nu kommer ingen återvända efter att ha fått smaka på "livet" ;O)
Men Amishungdomarna (allra flesta) tycker tvärtom, att de får återvända till det "rätta livet" och skönt att få komma hem .Och livet "utanför" inte alls är bättre el roligare.
Och är därför de har rumspringa, istället för att förbjuda ungdomarna att se hur det är utanför (vilket säkert skulle få många att göra det bara för man inte får) Så får alla chansen att pröva och sedan välja, och nästan ALLA väljer att återvända tillbaka, Och det är ju det som är vitsen med rumspringa bla
Är ett väldigt ödmjukt folk de få ggr jag träffat dem, de håller sig för sig själva men säljer mycket grönt och handarbeten mm i "stan"-goooooda grönsaker kan tilläggas ;O)
 

Det är precis

Skrivet av  B-boom
vad jag tror också, om det inte framgick av mitt inlägg. =D
 

Menar du mitt inlägg ;o))

Skrivet av  Sharon
Så skrev du att du "trodde" de gjorde det, du "trodde" de levde lugnt liv. Och att du "inte visste så mycket" om Amish. Och eftersom jag vet, så skrev jag det jag vet säkert och har upplevt under mina år när jag mött på deras kultur och levnadsätt.
Var bara så jag menade om inte det framgick ;O))))
 

*total förvirring*

Skrivet av  B-boom
Jag menade ju precis som du skrev att de återvänder till de egna efter rumspringa.

Ja, ja... vi pratar om samma sak i alla fall. *S*
 

Ingen förvirring här-glasklart IMT

Skrivet av  S
s
 

Kuligt program

Skrivet av  Natali med L-01 & S-03
Men det är ganska få som faktiskt hoppar av Amish kulturen. De flesta går tillbax. Tyckte den där Mose var så sympatisk med sina uppfinningar.... *s*
 

jo jag såg med

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
fast jag vet inte, va inte så jättekul o se på ändå...var så förutsägbart...de valde partyprissar, homosexuella, veganer, allt för att amish-folket skulle få träffa olika människor...men nja...det kändes igår (fast såg inte slutet) att de skulle omvända amishmänniskorna...o sen fick jag känslan av att det inte var äkta...får jag många gånger i amerikanska dokusåpor...varför är det så?
 

Stackars Amisharna!

Skrivet av  Miss Lane
Vilka jobbiga människor de blev ihop tossade med! Hoppas de inser att alla "utanför" inte är som dem. Den homosexuella killen var ju hel falsk, först i intervjun talade han om hur han hatade människor som inte låter folk va som de vill och dömmer människor på förhand. Sedan var han den mest nedlåtande. Kunde absolut inte ungås med amishungdomarna om de hande sin kläder osv.
Känner faktiskt igen mig mer med amisharna! Verkar va så mysigt de lever. (antar att jag sett lilla huset på prärien för många gånger) Men det är så mycket saker de slipper!
 

är

Skrivet av  undrar bara
familjen i "lilla huset på prärien" amish?

*förvånad*
 

Nej,dom e inte amish *imt*

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
 

självklart inte!

Skrivet av  Miss Lane
men amish-folkets liv är ju som på den tiden. Jag menar att det är efter den serien jag bildat mig uppfattningen att det var mysigt då. Förmodligen var det inte så socker sött i verkligeheten ... Förstår du den krångliga kopplingen?
 

På måndag.....

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
är "finalen" i norsk tv,så om nån vill veta om nån hoppar av Amishlivet,så kan jag berätta det sen *S*

Tycker det är kul å kolla på!
 

Nej, jag tror inte alla hoppar av

Skrivet av  C
Alla Amish rumspringar ju och en hel del återvänder trots allt. Visst får de uppleva mycket nytt och spännande men det har ju levt annorlunda så många år. Förhoppningsvis har de haft ett tryggt och bra liv som de även vill ge sina barn. Så jag tror inte alla byter liv för gott, de får ju då aldrig mer träffa sin familj.
 

Artiklar från Familjeliv