Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

9 st sockerbitar...

Skrivet av Birgitta
skulle väl ingen låta sitt barn äta? Inte ens om det är normalivktigt och det är lördag?

Det är sockermängden i en vanlig 33 cl läsk!!!!

Att inte aspartam är bra är nog många som tycker, men har det verkligen kommit fram något graverande om aspartam?

Ohyggligt stora mängder sägs ha gett beteendestörningar hos amerikanska barn, men då var det kanske 4-5 liter om dagen...

Vad tycker Ni?

Själv köper jag lightläsk till alla, så att igen ska hängas ut. Men det är klart att det är bättre att dricka vatten (gör era barn det på tex McDonalds?)!
Svar på tråden: 9 st sockerbitar...

:) aspartamanhänganre! :)

Skrivet av  Carina
Jo vi dricker light på McD förutom sonen som dricker mjölk eller juice. Han är en tunnis och äter dåligt så där tycker jag att det är ok.

Det jag hört om överdosering var när min dotter vägde runt 22 kg så kunde hon dricka 4 liter cola light innan det vart för mycket.

Däremot så har jag själv slutat att dricka ca 1-1,5 liter själv om dagen i somras och det var för att jag insåg att jag fick ont i huvudet av att dricka för lite cola. Antar att det funkade som kaffe för andra, jag dricker ju inte det själv så jag har väl druckit cola light istället. Men jag fick nog och i ca 2-3 månader har jag kanske druckit en 0,5 l i veckan om ens det!

Sedan så har jag läst en broschyr från Canderel att aspartam är ett protein/äggviteämne och när vi tex dricker vanlig mjölk får vi i oss mer än i en burk lightläsk. Nu var det ett tag sen jag läste men om nån är intresserad så kan man leta reda på Canderels hemsida och där be om information. Jag tyckte att de hade ett bra häfte som de skickade till mig. Jag fick lite rabattkuponger och ett prov på sötningsmedel åxå!
 

oops, svamlade lite.. ;)

Skrivet av  Carina
aspartam består av aminosyror som är byggstenar i protein.

Kopia från en sida som heter www.matfakta.com

"Aspartam
E 951.Sötningsmedel. Består av två aminosyror, fenylanilin och asparaginsyra som är byggstenar i proteiner. Ger försumbart med energi."
 

Artiklar från Familjeliv