Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Aftonbladet häromdagen om barnfetma

Skrivet av mamma till tre
Tala om att jag blev förvånad! Jag kollade mina barn och kunde läsa att 5 åringen skulle vara överviktig! Han är 104 cm lång och väger 20 kilo och jag tycker han är lagom, snarare smal i så fall än tjock. Jag menar revbenen syns på benen är smala som pinnar.
Då förstår jag att man säger att så många barn är överviktiga när man räknar så här!!
Svar på tråden: Aftonbladet häromdagen om barnfetma

Ta BMI m en nypa salt!

Skrivet av  Lovis
Man ska inte stirra sig blind på BMI-tabeller utan titta kritiskt på hur barnet ser ut. BMI säger inte ett dugg om fördelning av muskler, fett, skelett.
Håller med dig om att barn kan bli felaktigt klassade som överviktiga när de inte är det. Nä, använd BMI som en vägledning , ingenting annat.
Min son står har stått stilla i vikt sedan i somras, så han håller på att växa i sin vikt tror jag. Vi köper bara light-dricka nu, är stenhårda med lördagsgodis (ca 100gr) vi har nästan aldrig fikabröd.
Såna här åtgärder måste ju hjälpa i längden!
Dessutom har han börjat spela handboll en gång i veckan, och så har de idrott en gång i veckan på 6-års.
Hoppas det går åt rätt håll!!!
 

Måste bara

Skrivet av  Anonym idag
komma med ett inlägg. Såg att ni nu bara köper light-saft/dricka nuförtiden. Vill bara upplysa om att dryck som är sötad med sötningsmedlet aspartam (vilket de flesta lightprodukter är) ska inte ges till barn. det finns t.o.m ett EU-direktiv (96/83/EG)som säger att det inte får förekomma i produkter som barn ska äta. Anledningen till det är alldeles för lång att gå in på. Men jag kan nämna några av de risker som finns vid, kan även vara skadligt för vuxna.
Neurologiska störningar
depressioner
Metanolförgiftning ( symtom; huvudvärk,yrsel, illamående osv)

Det finns en dokumenterad lista på över 90 symtom i samband med aspartamintag.

Ganska skrämmande att ingen information går ut, tycker jag.

Tänkte bara att det kunde vara värt att berätta.

Hälsningar från en kostrådgivare
 

Light-dricka...

Skrivet av  Lovis
Förstår väl att det inte är _nyttigt_ med light-dricka, men om det vore så himla farligt att dricka ett par dl i veckan, så borde det ju inte få säljas i vanlig affär! Åtminstone skulle det väl då finnas stora varningsskyltar i affären?! Dricker man flera liter om da\'n, då finns säkert anledning till oro...
Nu tycker jag personligen att light-dricka smakar pyton, så jag tänkte försöka införa smaksatt ramlösa el dyl. till helgerna. Är det OK då?
Tack för ditt inlägg iallfall, jättebra med en kostrådgivare på den här sidan. Du kanske har andra bra tips för oss som kämpar med mulliga barn?
 

Det är nog inte alls speciellt

Skrivet av  **HannaH**
farligt med några dl lightdryck i veckan. Och man blir nog inte tjock av att dricka några dl vanlig saft eller dricka i veckan heller. Måste barnen överhuvudtaget dricka saft mitt i veckan? Det finns väl inget bättre än vanligt vatten? Inga färgämnen, inget socker eller sötningsmedel och inga kalorier! Sen vet jag hur svårt det kan vara att säga nej när barnen vill ha nåt. Mina gnäller om choklad, chips och godis dagarna i ända.
 

Läs på slv.se...

Skrivet av  ac
Eftersom jag själv är gravid och orolig över aspartam läste jag om detta på slv.se

Men fann att faran inte är så stor eftersom de mängder jag dricker inte ens kommer i närheten av de farliga gränserna. Dessutom finns aspartam i t.ex. godis eftersom det är billigare och det behövs en mycket mindre mängd. Det stod också att aspartam inte var speciellt farligt, men att det var naturligtvis bättre att vänja små barn att inte äta så mycket sött över huvud taget.

Men läs gärna själv. Jag sökte bara på Aspartam på Livsmedelsverkets hemsida. Sedan får man säkert ta det där med en nypa salt och eget sunt förnuft - som alltid när det gäller nya alarm och undersökningar som kommer!

Lycka till alla!
 

Klart att det är bättre att låta bli...

Skrivet av  Birgitta
... aspartam.

Det är bättre att låta bli väldigt mycket som barnen vill ha. Hur mycket "bättre" gelégodis än är i jämförelse med choklad, så är det ju helt fullstoppat, med socker kemikalier, slakterirester (gelé är ju framställt av kalvben) och färgämnen. Det stod mycket om det i tidningarna när jag började bli medveten (på 70-80-talet). Nu står mest att det är bästa att välja gelégodis (underförstått att det är nyttigast), men det är ju faktiskt riktiga kemikaliebomber!

En läsk motsvarar 9 sockerbitar (om jag läst rätt) och det skulle väl inte många av oss låta våra barn ta ur sockerskålen.

Min kille får aspartamsötad läsk för att han ska slippa bli uthängd. Ska han dricka vatten (som ju är det allra bästa) när andra får läsk och saft? Det är ju så man skapar ätstörningar har jag lärt mig...

Min barnmorska sa att om socker skulle uppfinnas idag, skulle det vara receptbelagt, så skadligt är det...

Ja, aspartam är inte bra, men näst bäst och i måttliga mängder. Det är ju hur mycket vi smackar i oss som avgör hur vi kommer att påverkas. Inget är ju bra i överdos.
 

Jag håller med!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Dessutom måste det väl vara viktigare att barnen följer "sin" viktkurva än vad de har för BMI. Börjar man klättra över kurvorna finns det all anledning att ta varning, liksom om de sjunker neråt, men ligger de stadigt på sin egen kurva år efter år så har de ju SIN normalvikt!

Min dotter har i alla år vuxit först på bredden och därefter på längden i tydliga skutt. Det är så uppenbart att hon lägger på sig lite för att ha till längdtillväxten som kommer efter. Totalt sett har hon legat på samma viktkurva sen hon var 6 månader. Att hon enligt BMI ligger precis på gränsen till övervikt tar jag med en stor nypa salt...
 

Artiklar från Familjeliv