Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2,5 år, 98,5 cm lång samt 16,7 kg tung.

Skrivet av annelie
Det är min dotter. Jag vet att hon är lång, men detär inte så konstigt, för det är vi också:) Är hon däremot överviktig? Tycker att det är så svårt att se!! Vad tror ni? Hon är alltså 98,5 cm och väger 16,7 kg och är 2,5 år. Tacksam för svar och tankar.
Svar på tråden: 2,5 år, 98,5 cm lång samt 16,7 kg tung.

Hej på dig!!

Skrivet av  Anna-68 m Nova
Jag tycker inte att hon är överviktig däremot ligger hon säkert i överkant på BVC-kurvorna. Hon är ju både lång och lite tyngre än normalkurvan. Hon verkar väldigt normal för sin ålder.
Jag har själv en dotter som är 2 år och 2 månader och hon är 96 cm lång och väger 17,5 kg. Hon är kraftig men rör sig bra och har ett bra allmäntillstånd. Däremot tycker jag att det är jobbigt eftersom hon är väldigt sugen på mat och sånt som är gott. Jag brukar stoppa henne efter 2 portioner för om hon äter mer så går hon upp för snabbt i vikt. Jag har även informerat dagis om att hon lätt går upp i vikt så de försöker också hålla lite koll på vad hon äter.
Oroa dig inte för din dotter jag tycker att hon låter helt perfekt!!
Kram!!
 

Hej!

Skrivet av  annelie
Tack för ditt svar! Egentligen tycker jag såklart att hon är alldeles perfekt som hon är men det är bara så jobbigt att nästan alla kommenterar hur stor hon är.

Jag tycker själv inte att hon är tjock, men jag blir ibland lite rädd att det är jag som är "hemmablind".

Hon är väldigt rörlig, mer fysisk än många andra barn i hennes ålder. Det är sällan hon sitter still faktiskt. Inte äter hon mer än andra heller. Tack för ditt svar, jag känner mig lugnad nu! Kram!
 

Hejsan!

Skrivet av  Åsa
Enligt BMI (vet att det kan vara missvisande och int rekommenderas till barn under 5 år men i alla fall....) är hon normalviktig. Du behöver nog inte oroa dig, givetvis är det bra att äta nyttigt för hälsans skull och i förebyggande syfte. Kram!
 

Hej!

Skrivet av  annelie
Tack för hjälpen med att kolla BMI. Skönt att höra att hon är "som hon ska" hälsomässigt sätt. Kram på dig!
 

Maria är 2 och 2. Hon är 98 cm lång och

Skrivet av  Lena
väger 16,6 kg. Så hon är nästan exakt som din dotter. Just nu känns det inte så att hon är överviktig. Men vi har "borjat" på 12 kg vid 6 månader...:-) då känndes hon jätte tung...:-)
Jag tror man borde inte säga om så små barn att de är överviktiga eller inte. Men tendens kan finnas till övervikt(och det finns hos min dotter).
Vi är väldigt noga med maten till henne, använder mig av GI-metoden (jag kör den också fast lite hårdare variant). Mycket motion. Vi går tre gånger i veckan till simhallen till ex. Hon redan kan hoppa från 1 m svikt och simma några meter på den djupa delen.
Varför simningen? Två orsaker: jag är förälskat i vatten, har själv simmat från jag var 5, tävlingssimmade också. Den andra orsaken är att de lite större barnen har oftast sämre koordinationförmogan (pga sin längd) och de har svårare att röra sig (springa snabbt t ex), men i vatten försvinner den "nackdelen". Så jag kan varmt rekomendera det.
 

Vi går också och simmar

Skrivet av  anneli
och dessutom går vi på gymnastik. Att hon är lång hindrar henne inte på något sätt att springa fort, hon är tvärtom snabbare än de flesta! Men jag håller med dig, tycker heller inte att man ska prata om överviktiga barn egentligen. Jag är bara rädd att inte se problem i tid
 

Min son var 100 cm lång och 18.4 kg tung...

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812 *på besök*
...vid 2.5-årskontrollen, och han var definitivt inte överviktig! Inte minsta antydan till dubbelhaka eller rund mage (snarare "slankare" än jämnåriga barn). Han är helt enkelt bred och muskulös. Man får se till kroppsformen istället för tabeller.
 

nä, bara hon rör på sig

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
mycket som du skrev och att hon inte äter stora portioner så är det nog ingen fara.

I din dotters ålder vägde Celine 20,5 och var 98 lång men hon åt också jättemycket mat och rörde inte på sig speciellt mycket. Vi fick dra åt handbromsen ordentligt och mäter hennes mat för hon är en riktig läckergom som tycker om all mat. Sen blev hon slankare och växte i sin längd så att säga och undan för undan så märkte man att hon glädjes åt att röra sig mer.
 

vad glad jag blir när....

Skrivet av  Saffrane & M-01
jag läser att din dotter växte uppåt och smalnade av. Precis så tror jag det blir för de flesta knubbiga småbarnen, inkl. min egen dotter som är 2½ och har börjat smalna av lite nu Hon väger modiga 18,5 till sina ca 94-95 cm men är jätteaktiv och rörlig.
 

2½ år och ca 94-95 cm med...

Skrivet av  Saffrane & M-01
en vikt på 18,5 kg, men hon ser varken fet eller tjock ut, hon är helt enkelt tung.
Alltså både kortare och tyngre än din tjej.
Hon är jättesmidig och rörlig och finlemmad. Tagit upp hennes vikt med BVC men de sa att hon är hur fin som helst. Dock skall hon helst ligga kvar på samma vikt till 3 års åldern för under tiden kommer hon att växa i längden och då hamnar hon en snäpp längre ner i viktkurvan. Idag ligger hon mellan den högsta och den näst högsta men hon har alltid följt den i förhållande till sin längd.

Ta det med ro, det kommer att ge sig när de växer uppåt, faktum är att min dotter har börjat smalna av lite nu, men jag har hela tiden varit orolig för hennes vikt ( och är det fortfarande ibland).
Se helheten på din dotter och njut av henne, det gör jag. Barnen kan ju vara tunga av olika anledningar, behöver inte vara som dom är feta eller tjocka.
Så är det med min, hon har alltid varit tung utan att vara fet/tjock. Visst är hon knubbig eller rultig, men det stör inte för hon är så pass aktiv och rörlig och dessutom himla smidig.

Lycka till!