Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Allergi

Skrivet av q
Är det någon som har barn som är laktos intolleranta eller alergiska mot gluten. Min pojke har väldigt ont i magen på nätterna, tror jag åtminstone, vrider på sig och gråter och mycket gaser. Annars är han glad på dagarna och kräks sällan upp maten.
Svar på tråden: Allergi

Hej!

Skrivet av  Fillifjonkan
Mina tjejer är laktosintoleranta och det har yttrat sig som magont (gaser) och så blir bajset "surt", luktar illa och har fel färg. Vet av egen erfarenthet (är också laktosintolerant) att det kan göra jätteont med alla gaser som ska ut.
Är inte säker på hur glutenintolerans yttrar sig, men det går ju att testa (allergitest). Be då också att få göra ett test på mjölkprotein. Laktosintolerans kan man inte få fram med allergitest, utan det måste kollas genom att man får dricka en massa laktos och sedan kolla blodsockervärdet under ett tag. Har inte utsatt mina tjejer för detta eftersom dom mår bra om jag utesluter laktos.
Dessvärre får man lusläsa alla förpackningar för att inte få i sig laktos. Finns i kexgyllningar, pulvermos t ex och naturligtvis i mjölkprodukter. Hård lagrad ost är oftast OK, för laktosen bryts ner under lagringen. Mjölkfritt smör, laktosfri mjölk från Valio (som smakar mjölk!), Tofuglass och en mängd olika andra produkter finns att ersätta med.
Men mitt första råd är att prata med en barnläkare och få gjort ett allergitest.
 

Jag tycker

Skrivet av  Anette-73
det är så synd att specialkost ska vara så dyrt,man måste ju ha det.Såg på våran affär att laktosfri mjölk kostade 17.90 och det var inte ens en liter.
 

inte som är

Skrivet av  Katarina med Anna, Sags och pyret v.35
laktos eller gluten intoleranta, men har en dotter som varit allergisk mot allt käns det som :-)

Sök hjälp på vårdcentralen och kräv allergi test. OBS! INTE prick test, utan "riktigt" allergi test, görs som ett varnligt blodprov i armen. Vet inte varför en del ställen envisar med pricktesterna, de är inte alls lika tillförlitliga som blodprov, och gör mycket ondare (min dotter tex vidade aldig något på pricktester men massor på blodproverna....)
Visst kan han ha en intollerans, och det kollar dom ju ockås upp, men se till att de kollar allergier först, de är varnligare och framför allt betydligt mindre obehagliga att diagonstisera.
 

gluten

Skrivet av  Sushie
Jag har en son som är glutenintollerant. Vi upptäckte det när han vid 10 måndaders ålder stannade i viktuppgång, tappade aptiten, fick magra armar och ben, uppsvullen mage, lös blank avföring. Han hade inga smärtor, dock. Var bara väldigt väldigt trött och slö på dagarna.