Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2 år & väger vad?

Skrivet av sophie 21 år. 2 barn
Hur mycket väger era 2 åringar? Enligt bvc så är våran son liten. Han vägde 11,8 kilo när han vägdes sist & han är 2 år. Är det hemskt lite? Han är ganska så dålig på att äta, han pillar lite i maten på dagarna & mot kvällen är han äntligen mer hungrig.
Våran dotter som är 7 månader väger 9 kilo så man undrar ju. Men man kanske inte ska bli så fixerad vid alla kurvor? Dom har nu tagit ett blodprov för att kolla om han är gluten alergiker..så vi får se om det kan bero på det.
Kram
Svar på tråden: 2 år & väger vad?

Struta i kurvor...

Skrivet av  waWa
.. har själv en tjej som är tunn sedan hon var i 1 års åldern.BVC tjafsde hela tiden med vägningar och du måste ge mycket grädde och smör.*suck*
Vid 2 år vägde hon 10.860 gr och var 87 lång så jag tycker nog att det låter som din kille har bra vikt ändå. Är han sen allergisk kan det ju göra sitt med pillande med maten. Min tös är idag snart 8 år och är fortfarande en tunnis men hon mår bra och det har hon gjort hela tiden. Mycket koll på matintag är det ju så hon får i sig bra ändå. Men vi pratar inte så mycket om det eller gör någon stor affär av det. Hon är liten i maten så är det bara. Det viktigaste är att din kille följer sin kurva och ökar både på längd och vikt även om det bara är lite i taget. Kram till er!
 

Håller med waWa!

Skrivet av  Snöis
Strunta i kurvor o sånt! Är killen pigg och nöjd så mår han bra! Jag hörde nånstans att BVC kurvorna är jättegamla och inte alls stämmer på barn idag.....
Vår son har alltid varit liten. Nu är han 3 o väger inte 12 kilo ens...
Nä...gå på allmäntillståndet du!
kram
 

Barn är olika

Skrivet av  Emma med Tova
liksom vuxna är olika. Min dotter är 2 år, hon väger 10,1 kg till sina 84 cm. För hennes del tycker jag inte att den vikten är konstig. Hon är aktiv och glad och ser inte det minsta underviktig ut och på bvc har någon undersköterska påpekat att hon är lätt men de flesta säger att hon ser mycket frisk ut. En läkare såg lite på vikten och hennes längd men tyckte inte det var konstigt då hon antagligen inte kommer bli så lång. Sen vägde hon vid 1,5 år kontrollen mer än vad både jag och hennes pappa gjorde vid samma ålder.

Hennes pappa vägde 9,5 kg vid 2,5 år och visst väger han fortfarande mindre än de flesta men det är normalt för hans kropp. Han är frisk och mår bra, väger 50 kg till 176 cm så enligt bmi-tabeller är han gravt underviktig men hans kroppbyggnad är smal och de flesta skulle tro han väger ca 10 kg mer om de gissar vikten.

Jag hoppas allt är bra med din pojke och alla är inte byggda lika, jag har två lättviktare hemma som inte är underviktiga.
 

Ang undervikt

Skrivet av  Kajka
Din son vägde 11,8 vid 2 års kontrollen, och det tyckte de var för lite. Vår dotter vägde 9 kg och pga några rejäla infektioner, men barnläkaren sa till oss att så länge det handlar om vikten och barnen är pigga är det inte så mycket att orda om, det tar de igen senare, det är värre om de isåfall inte växer på längden för det är svårare att rätta till.
Detta får jag tänka på när alla säger att vår lilla tjej är spinkig!
 

Artiklar från Familjeliv