Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var på badhuset idag

Skrivet av ida
och fick en chock när min dotter på just fyllda 7 ställde sej på vågen...32,5 kg, oj, jag har trott att hon väger 25 kanske ! (Ingen våg hemma.) Hon är 120 cm lång, känns rätt normallång, men nu tror jag hon är rundare än vad som är OK. Vad är första steget vi tar ?? Snälla hjälp oss, vi har halv-okej matvanor tror jag, jag och sönerna är spinkiga vad vi än äter men pappa är tjockis.
Svar på tråden: Var på badhuset idag

Känner så igen mig!

Skrivet av  Mia
Fast vi fick vår chock i augusti förra året då vår 97-tjej hade gått upp 4 kg på tre månader. Vi har brutit trenden och hon har gått ner ca 1 kg och vuxit flera cm sedan dess. Vad gjorde vi då? I korthet:

- Väldigt restriktiva med mackor
- Vanlig vällagad mat i de mängder HON SJÄLV ville ha.
- Slutade tjata om att äta upp maten på tallriken
- Alltid tillgång till frukt och grönsaker - även på stranden istället för glass och kakor
- Främja rörelselek och själva vara med

Mer var det inte. Hon får fortfarande godis på lördagarna och chips till fredagsmyset. Är vi borta äter hon bullar och kakor, men sällan hemma.

Det är så bra att ta itu med problemet innan det blir något problem. Är själv överviktig sedan barnsben och önskar så djupt att min mamma hade hjälpt mig tidigt - så mycket som hade undvikits då.

Lycka till!!!

 

Men vänta!!!

Skrivet av  Chatterine
Om du inte har reagerat med dina ögon när du har tittat på din dotter, och sedan reagerar när du ser vad vågen visar? Men ursäkta, men har du verkligen bra koll själv då?

Övervikt ser man på sitt barn, hur det ser ut, hur det rör sig, att inte kläder passar mm mm mm.

Inte sjutton kan du säga att du är förvånad bara av att titta på vågen???? Eller?
 

Det sitter så olika

Skrivet av  Mia
När min tjej vägde 28 kg till sina 117 cm var det ingen som trodde på det, utan alla i omgivningen ansåg henne "normal". Till viss del kan man se övervikt, men kroppsbyggnaden skiljer väldigt mycket även bland barnen. Kanske har även denna tjej en stadigare kropp.
 

Jo, jag blev faktiskt förvånad...

Skrivet av  ida
...jag har fattat att min tjej är lite tjock, men hon är liksom inte fläskig. mera som en fotbollsspelare. Chocken var nog mest att sist jag vägde henne vägde hon 25, jag minns inte när det vra, då vi inte väger oss regelbundet, men då tyckte jag det var mycket, och nu 32 kg, antingen är det tiden som går alldeles för snabbt för att jag ska fatta eller så har hon gått upp typ 7 kg på (gissar) 1 år.
 

Artiklar från Familjeliv