Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

överviktigt barn?

Skrivet av Meva orolig mamma
Har inte sett att denna sida finns innan. Men måste nu fråga. Har aldrig sett tabeller på normal vikt och längd och skulle därför vilja veta vad som är normalt.

Min tjej fyller tre i maj hon är 97cm lång och väger nästan 17kg.
Visst är hon rundare än de flesta av sina kompisar, men tjock skulle jag inte kalla henne, snarare kraftig. Hon är en kopia av mig som liten. Men idag finns inga spår av övervikt hos mig! Nästan tvärtom, men jag tränar en hel del också...
Bör jag oroa mig?
På BVC på 2½års kollen sa det ingenting, då vägde hon detsamma men var "bara" 92cm.

Hon äter nästan ingenting, det är vårt stora problem, ej heller gärna godis och liknande. Men hon småäter rätt ofta om hon kan. Välling är vårt stora problem. Det lever hon på tyvärr.

Vad ska jag göra och är hon överviktig?
Svar på tråden: överviktigt barn?

Kan hon ha kläder för sin storlek?

Skrivet av  Chatterine
Då behöver du inte vara orolig. För det finns inga barnkläder för överviktiga 3-åringar.
 

Som jag tipsade....

Skrivet av  waWa
.... Carola32 här nere. Kolla www.netdoctorn.se de har listor på längd och vikt. Vad jag kan förstå är din tjej fullt normalviktig.
 

Helt normal

Skrivet av  Annikaj27
Din treåriga tjej är helt normalviktig. Min tjej på 2 år 7 månader väger 17 kg och är ca 98 cm lång. Vad det gäller kläder så köper jag stl 110. Det är lite stort men 104 passar precis. Så titta inte för mycket på andra barn och framförallt inte på klädstorlekarna.
 

Kan inte väga förmycket

Skrivet av  Åsa m. A-99 & E-02
min kille på 4½ är ca 1m å väger dryga 15 kg men han går på extrakontroller för att han inte går upp nog mycket istället. 17 kg måste vara precis lagom :)
 

Tack alla!

Skrivet av  Meva
Då känns det iallafall lite bättre. Men trots det ska jag nog försöka se över hennes matvanor lite och försöka minska vällingen.
 

Eller

Skrivet av  Chatterine
så låter du henne röra på sig lite mer. Det behöver inte vara så mycket extra man gör. För om du tänker efter när din dotter är i en sandlåda eller i på en lekplats, så kan du vila på bänken medans din dotter far omkring och förbrukar flera flaskor välling.
 

behöver inte välling

Skrivet av  j
JAg tror att vällingen är boven i dramat. Som treåring behöver hon ju inte vällingen. Ta bort den så kommer hon garantaerat börja äta vanlig mat istället när hon är hungrig!