Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

frukostfunderingar

Skrivet av lillemans mamma
Jag har en liten kille på 3.5 som tidigare varit något för knubbig. Jag har inte koll på BMI och sånt men det syntes att han blev tyngre och tyngre i kroppen, blev slapp i hullet osv. Det var inte särskilt konstigt eftersom han åt mindre och mindre av nyttig mat och mer och mer av mackor, skräpmat, söta flingor osv osv. Vi fick helt enkelt skärpa oss och sluta servera sånt.

När han var mindre gick det bra att servera onyttigheter emellanåt, för han åt ändå bra vid måltiderna. Men när han var 2.5-3 så blev det tydligt att han BARA åt när det serverades något gott (=onyttigt) och sen petade i maten tills nästa gång det serverades mackor, bullar, söta flingor osv. Inte bra för vare sig vikten, humöret eller hälsan i allmänhet förstås.

Nu har det blivit mycket bättre, vi äter nyttig mat och sonen har blivit slankare i kroppen, gladare och piggare och jämnare i humöret. MEN han äter inte frukost. Han bojkottar den nyttiga frukosten som den övriga familjen äter. Jag har sagt att han får ta ett äpple om han vill, men något annat serveras inte som alternativ till vår frukost. Så nu äter han ett eller ett par äpplen till frukost och inget annat.

Ett tag försökte jag hitta andra nyttiga saker (utöver det som vi brukar äta) att äta till frukost men det blev rena cirkusen. Han satte i system att alltid vilja ha något annat än just det som fanns på bordet. Det slutade alltid i hysteriska tårar. Nu har vi samma frukost varje dag och antingen äter man eller så låter man bli. Sonen har accepterat det och vi har det mycket lugnare och skönare nu på morgnarna - men han äter ju inte! Förutom äpplen, då.

Resten av dagen äter han oftast bra.

Vad tror ni? Gör vi fel? Är det grymt att låta en treåring klara sig på ett äpple till frukost? Fast vad ska man annars göra? Vi kan ju inte gärna börja servera oboy och limpmackor till frukost (det skulle han säkert äta med glädje) för då skulle han blixtsnabbt lägga på sig ett antal extrakilo, för att inte tala om att han skulle hamna i blodsocker-berg-och-dalbanan (puh - långt ord :-) igen...
Svar på tråden: frukostfunderingar

inte alls fel... tycker jag

Skrivet av  Wanda
min son på 2-år ätter ibland frukter vid frukosten istället för något annat och det tycker jag är underbart, önskar jag kunde göra som honom. Det jag ger honom som komplement är ett glas möjlk och det drycker han gärna
 

Låter som ni...

Skrivet av  waWa
...har läget bra under kontroll. Bra att sätta gränser och visa vad som gäller och inte ge efter för gråt och tjat.
Jag vet inte vad ni har för frukostar men här är lite vad min tjej äter??
Min tjej brukade jag ge tex.
Filgubbe ... en tallrik med vanlig fil och sedan duttade jag ögon, näsa och en stor gladmun med lite hallonsylt, hon älskade det, till det kan man servera en nyttig macka.
En söt och god macka som precis introducerats för vår dotter är hallonknäcke(finns fler smaker) med kolamessmör. Mums!!! Inte många kalorier men ack så god.
Havrefras med skivad banan, mjölk eller fil är en annan favorit.
Lycka till!
 

helt Ok tycker jag

Skrivet av  Katarina med Anna, Sags och pyret v.40!
Mina döttrar har i perioder vägrat frukost, och då har dom helt enkelt fått vara utan..... Inget dom lidigt av, har dom värkligne varit hungriga, så har dom ju ätit.
 

Fortsätt med det!

Skrivet av  Bantarmorsa
Min yngsta dotter på 11 år, äter inte alltid frukost. Men hon får styra det själv, och nöjer sig ofta med ett äpple, eller ibland ett äpple i skolväskan. Eller så blir det havregrynsgröt och flera smörgåsar som sköljs ner med både o\'boy och juice. Det är väldigt olika.

Hon äter annars väldigt bra och blandat, och är väldigt vältränad idrottstjej som förbrukar massor av energi.

Hon skulle aldrig orka med dagarna i det tempo hon håller, om hon ändå inte får i sig till den energiförbrukning hennes kropp har.

Så fortsätt med att låta honom välja ett äpple.

Pröva att skära äpplet i klyftor, och så äter du en tallrik med gröt själv, och lägger på äppelbitarna. Barn tar ju efter oss, vad vi gör.
 

Artiklar från Familjeliv