Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min son får bara äta en portion lunch iskolan.....

Skrivet av Orolig mamma
det säger skolsyster.Okej han är överviktig och det vet vi också.men kan hon på eget initiativ sätta en sådan gräns utan att tala med föräldrarna? Maten mitt på dagen är ju en av de viktigaste måltiderna,detta resulterar i att han bara vräker i sig mackor när han kommer hem.Det kan ju inte vara så mycket bättre det eller???????Jag tycker det borde vara att kontrollera hans småätande och att han inte äter för sent på kvällen.Har oxå problem med att få honom dra ner på sitt godisätande, jag har satt stopp för godis förutom lördagarna.Men han hittar på alla knep han kan för att komma över lite sötsaker både här och där.Är det ngn som har ett litet tips om vad vi kan göra åt det???
Svar på tråden: Min son får bara äta en portion lunch iskolan.....

Be om ett samtal med...

Skrivet av  Anna
skolsköterskan. Om han är öveviktig behöver hela hans matsituation ses över och förmodligen övriga familjens också. Det är inte lätt för ett barn att bara få se på när andra äter vare sig det gäller i skolan eller hemma. Men om sköterskan har rekommenderat att han bara äter en portion i skolan är det säkert välgrundat och gjort med omtanke om din son. Hemma är det dock de vuxna i familjen som tillsammans med sonen ska se till att han äter bra mat och i lagom mängder. En av skolhälsovårdens uppgifter är just att fånga upp barn med övervikt och hjälpa till att hitta rätt balans. Så försök att vända detta till något bra. Lycka till!
 

Tack för.......

Skrivet av  jillanm
ditt svar jag har möte på måndag med skolan så vi får prata om det då.Vi har för övrigt inget problem med övervikt hemma bara jag som har lagt på mig ngr kilo efter fyra barn.Men däremot pojkens biologiska far har alltid varit överviktig kandet ligga i generna?
Vi är ganska noga med vad vi äter och när, men problemet är att han smiter iväg i smyg och äter godis.Man hittar tomma godis papper osv fast vi säger till honom.Han är 10år så man kan inte kolla honom jämt.Eller hur mycket tror du jag mpste kolla honom?
 

samma här men...

Skrivet av  åza
det var nått vi kom överens om..skolan frågade mig hur mycket han fick äta...och jag sa att han får äta en portion och bara dricka vatten till maten...och jag tror inte att skolsystern får bestämma sånt över ditt huvud...
 

Artiklar från Familjeliv