Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vår son ligger över kurvan i vikt

Skrivet av Gunilla Y
Han är 11 år och otroligt glad i all sorts mat och äter gärna hur mycket som helst om han bara får lov. Skolsystern i skolan har nu börjat uppmärksamma detta problem och det känns lite jobbigt, särskillt som hon gått genom sonen och inte direkt till oss.

Är lite osäker på hur jag ska hantera detta så vi kan hjälpa honom utan att han på något sätt far illa.

Kan tillägg att även jag har viss övervikt...

Tack på förhand för alla tänkliga tips.
Svar på tråden: Vår son ligger över kurvan i vikt

Hur menar du?

Skrivet av  Vet vad det handlar om
Har skolsköterskan pratat med er son utan att först kontakta er? Konstigt och fel i så fall, tycker jag!

Vår dotter är snart 7 år och överviktig. Vi har försökt att inte göra någon stor grej av det, men hon märker själv att hon är tjockast i klassen, har svårt att hitta kläder som passar osv.
Vi gick till en dietist hela familjen (pappa är ganska "normal", men jag är också överviktig). Vi la upp det på så sätt att hela familjen måste lära sig att "äta rätt och nyttigt" så att vi ska må bra. Inget fokus lades vid vikten.
Dietisten visade bilder på hur en matdag kan se ut för barn i dotterns ålder.

Om din son är lätt att kommunicera med kanske ni också kan ta kontakt med en dietist? Om inte hela familjen kan/vill gå, så kan du kanske följa med honom. Fokusera på vad som är nyttigt och bra för kroppen.

Jag tycker också att du ska ta ett snack med skolsköterskan. Det är ett stort övertramp om hon har pratat med pojken utan att ni vet om det.
Vår dotter äter bara en portion mat i skolan, men det har vi kommit överens om, både med henne själv och med hennes lärare (som äter med barnen varje dag).

Det som dietisten lärde oss är bland annat hur viktigt det är med mellanmål. Det kan bestå av en tallrik fil och/eller en smörgås. Kanske en frukt.
Saft och läsk är bannlyst i princip. Sockret är nämligen en minst lika stor "fetmabov" (mitt ord, inte dietistens! ;-)) som fettet i maten.

Det här blev mycket längre än jag tänkt mig... Hoppas du orkat läsa ända hit! *s*
Lycka till!
Berätta gärna här hur det går om du pratar med skolsköterskan!
 

Samma här

Skrivet av  Monica
Vår son ligger ocskå över kurvan, det har skolsystern också uppmärksammat fast hon nämnde det till pojkens pappa som var med vid hälsokontrollen.
Vi bör hålla koll på vikten för han, han är lite rundare om magen än sina kompisar.
Det är inte lätt det här med vikten, jag vill inte tjata på honom om att han är "tjock" (rund) men gärna göra honom lite uppmärksam, men han kanske är lite för ung för det han är 7 år.
 

Artiklar från Familjeliv