Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lång och smal ???

Skrivet av Maria
Hej !

Jag bara funderar på om min tjej är underviktig. Hon är precis fyllda 2 år, är 89 cm lång och väger 11 kg. Hon är pigg, livlig och glad, så jag är väl inte jätteorolig, men jämför man med andra jämngamla är hon jättetunn. Hon är ganska liten i maten, äter helst frukt och grönsaker, vilket i och för sig är jättebra men hon skulle behöva mer fett tror jag.

Vad är "normalt" för en 2-åring ? Är inte 11 kg lite lite till hennes längd ?

Tacksam för svar
Maria
Svar på tråden: Lång och smal ???

Hej!

Skrivet av  waWa
Jag har en tunnis jag med idag 8 år i maj,när hon var 2 år vägde hon blott 10.860 gr och var 87 cm lång.
Ganska så likt din dotter. Hon är matglad men äter inte så stor mängd, alltid go och glad. Det jobbiga kommer när hon blir sjuk och äter ännu sämre då finns inte mycket att ta va. Man blir gråt färdig när man ser den lilla magra kroppen som knappt håller trosorna uppe. Barn har dock den förmågan att ta igen när de blir friska. Hon är idag 122 cm lång och väger bara 22 kg. Lite extra fett får jag försöka pilla i henne så gott det går fortfarande. Alla barn är olika, det är viktigt att inte titta på hur andra ser ut utan att de är pigga och friska och ökar både i längd och vikt även om det är lite och sakta.
 

Men är 22 kilo till 122cm smalt?

Skrivet av  Åsa m. A-99 & E-02
när ajg var lite och nästan 9 år var det precis mina mått. Jag ansågs då vara normal till bastant min storasyster var smal däremot å hon vägde ofta lika mycket som mig men var ca 6-8cm längre hela tiden.

Har viktnormen ökat så mycekt sedan 70-talet?
 

Min tanke också

Skrivet av  Cecilia med små troll
122 cm till 22 kg är nog helt normalt fast lite litet för åldern. Fast proportioneligt är det helt inom samma kurvor.
Barnens kusin som är 7 år var vid skolans läkarbesök 124 cm lång och vägde 24 kg och detta var exakt på medelkurvan enligt skolsköterskan.
 

Ja, hon är smal som en...

Skrivet av  waWa
...vidja. Hon är minst/tunnast i klassen av tjejerna och enligt kurvor från BVC så ligger medel på 128cm lång och vikt på 25 kg. så lite i underkant ligger hon men hon följer sin kurva. Tjejerna i klassen är 125-135cm och väger betydligt mycket mer men ser normal smala ut. Hon har yngre kompisar som är både längre och väger mer än henne, värkar vara vanligt med stora barn. Men som sagt de har ju inte växt färdigt än så mycket kan hända.
 

Barn kan ju se väldigt olika ut

Skrivet av  Cecilia med små troll
trots att de väger samma. Det beror ju på kroppsbyggnad och hur vikten är fördelad. Min tjej som väger lite enligt läkaren tycker jag ser ganska rund och go ut. Så man ska väl inte stirra sig helt blind på kurvorna och om jag då jämför med barnens "medelstora" kusin så är hon större än din tös trots att hon är året yngre.
 

Det är ju det...

Skrivet av  waWa
...jag försöker säga hela tiden att man inte ska stirra på kurvor och sånt. Men min dotter är faktiskt trådsmal, man kan räkna revbenen på henne. Förstår inte varför nån ifrågasätter det. Jag får hela tiden se till att hon får i sig ordentligt och så har det varit sedan hon var bebis. Hon är allt annat än rund och go, bara väldans go!
 

Jag menade inget illa

Skrivet av  Cecilia med små troll
med detta resonemang. Vi har ju inte sett varandras barn utan har ju bara åsikter i "teorin" så att säga.
 

Men WaWa det är normalt att

Skrivet av  Åsa m. A-99 & E-02
kunna räkna revben på ett barn!! Instämmer lite i Mamma J nedan att "normen" ändrat sig radikalt och att tyvärr alltfår många är normal runda idag inte normal smala. Det var därför jag först tog upp tråden med att 22 kilo till 122 cm lät helt normalt och ingenting att oroa sig för. Det var tänkt som ren peppning. Tittar man dessutom på kurvor så är 22kg precis normalt till 122cm. Det finns kurvor som visar vikt i förhållande till längd och till 122cm blir det 22,5kg...

Är själv smal, kan fortfarande räkna mina revben min inte alls underviktig för det. Min äldsta pojk 4½ år är 101cm och väger 15 kg han är precis normalviktig och man kan utan problem räkna minst 4-5 revben på varje sida. Jag oroar mig oxå för hans vikt och längd men "vet" att de är helt normala. Så hoppas du förstår att vi förstår men försöker övertala dig om att du inte behöver oroa dig.
 

Har en trådsmal son...

Skrivet av  Mamma J
...som jag var övertygad om att han vägde för lite vid femårskontrollen,(inte bara jag ser hur smal han är-det nästan skojas om det...), men jag blev förvånad då han låg normalt...
Jag jämförde också med alla andra i hans ålder...men förmodligen har vi föräldrar tappat lite omdöme vad gäller "normalvikt" eftersom alla barn numera är lite smårunda...därför tycker vi de normal-smala är som pinnar!!!
Jag fick i alla fall omvärdera min egen åsikt och inse att han inte var smalare än andra femåringar-det var andra femåringar som var rundare än "man ska vara".
 

Jag svarar utifrån kurvan

Skrivet av  Cecilia med små troll
Enligt BVC-kurvan för flicka så är hon lite längre än medel men inte mycket och ligger en bit under på vikten. Så hon hör nog till den lilla nätta flicktypen. Är hon pigg och glad och orkar med så tycker jag inte att du behöver oroa dig. Barn är olika och hon kanske är "den modellen".
Just tvåårsåldern är också en ålder då många barn har en enorm energi och enligt min erfarenhet drar många ut på längden och blir långa,smala och mindre "babylika" i sina kroppar. Jag minns min kille i den åldern och det är enda gången i livet han har sett lång ut!!
 

BVC-kurvor

Skrivet av  Jo-ann
Man måste kika på hur båda kurvorna har följts åt, om både vikt och längd följer varandra, så är det ok.

Kurvorna är också mätta efter statistik.