Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dotter ökat mycket i vikt på kort tid...

Skrivet av Dotterns mamma
...hon är tio år och har på 6 månader ökat från 37 till 43 kilo...är det normalt?
Hon har värk i sin kropp, och vi ska på besök till läkare då hon inte känner sig helt kry.
Jag vet inte om hon gått upp i vikt av någon sjukdom som gör att hon blir svullen (magen är väldigt öm-och lite "uppsvälld") eller om det är för att hon inte längre rör sig i samma utsträckning eftersom hon har ont lite varstans...

Jag förstår att ni inte kan veta, eftersom inte ens jag vet, men det jag undrar är:

Ni som har "lata" flickor i den här åldern-hur mycket har de ökat i vikt på ett halvår? Fortsätter det i samma takt blir det ju 14 kilo på ett år?

Och ja...hon har säkert vuxit en del förstås...men ändå...
Svar på tråden: Dotter ökat mycket i vikt på kort tid...

ätstörning?

Skrivet av  mamma A
Man ska självklart inte måla fan på väggen och det behöver ju inte alls vara det som det rör sig om... men just svullen och öm mage kan man få av hetsätning (med eller utan kräkningar). Det skulle ju även kunna förklara viktökningen. Tyvärr så är det inte helt ovanligt att ätstörningar debuterar i den här åldern.

 

Fler symtom än bara magen...

Skrivet av  Dotterns mamma
Hon har även ont i leder,muskler och hud...lite olika olika dagar, men mycket funderar jag givetvis fram och tillbaka på att hon vill få "omvårdnad" och uppmärksamhet, men hon klagar även i sömnen om jag lägger handen på magen eller t.ex. lårmuskeln om den gjorde ont senast...och det är väl inte vanligt vid ätstörningar eller?
Tycker inte heller att hon har det...äter normalt vid middagen...dock vill hon ofta småäta...har ett visst sockerbehov och vi får stoppa henne...då hon jämt är i fruktfatet, eller kakfatet och vill ha (och det försvinner ingenting när vi nekar henne heller under en dag...så smygäter gör hon inte heller)
Varför blir magen i så fall öm om det skulle vara ätstörning-ni med erfarenhet?
 

Jo, helt enkelt...

Skrivet av  Mamma A
...för att man äter mycket mer än vad som egentligen får plats i magen. En person med normalt ätbeteende slutar äta när det gör ont i magen, men det gör inte nödvändigtvis en matmissbrukare. Sen kan man dessutom bli öm i magen av att kräkas, oavsett om kräkningarna är framkallade (bulimi) eller om man helt enkelt ätit så mycket att man spyr för att kroppen inte kan ta hand om all maten.

Man kan få rejält ont i musklerna när man går upp i vikt snabbt. Så muskelsmärtorna kan ju ha orsakats av viktuppgången i sig.

Men om du är säker på att hon inte smygäter så verkar det ju inte så troligt att hon lider av en ätstörning. Då verkar det mer troligt att viktuppgången har att göra med att hon är på väg i puberteten, som någon annan föreslog (jag gick själv upp 13 kg på ett år när jag var 12, det är ju inte omöjligt att din dotter är tidigare utvecklad och redan kommit en bit in i puberteten).
 

Jag vet att muskelsmärtorna inte...

Skrivet av  Dotterns Mamma
...kommer sig av viktuppgången, för den ursprungliga vikten var den hon hade när vi först sökte läkarhjälp...och nu ett halvår senare har hon gått upp 7 kilo, men det var precis ett sådant inlägg som ditt som jag ville ha...

Någon som berättade att det inte är ovanligt att man tvärt går upp mycket i vikt när man kommer in i puberteten...

Tack
 

Min tanke

Skrivet av  Anna
Är nog att hon har kommit i puberteten..
Kom själv i håg att jag gick upp 10 kilo på ett år när jag började få kvinliga former och min mens...
Var själv mycket tidig med det närmligen 9 år. Och hade ofta ont i leder och muskeler som inte hann med riktigt...
 

Jo tack...det stämmer!

Skrivet av  Dotterns mamma
Hon har börjat komma in i puberteten,
och egentligen borde jag väl nöja mig med växtvärks-
scenariot...men jag är ändå orolig.

Hon har nämligen så ont-särskilt på morgonen att hon inte kan röra kroppen utan stor smärta.
Jag måste ibland hjälpa henne att klä sig...när hon ligger, för att resa sig gör för ont.
Senare samma dag kanske hon kan vara med på gympan till och med, för att maskineriet "gått igång".

När jag först tog henne till läkaren så grät hon en morgon av att hand och fot-leder värkte!
Jag tänkte då-att om detta skulle vara växtvärk-skulle väl benen och armarna värka...och hon skulle vakna på natten-eller...för så gjorde hennes bror när han hade växtvärk-han skrek som bara den över ett lårben-och vaknade på natten också...

Hennes värk är mer diffus och över hele kroppen...
som om musklerna värkte och vi är inne på fibromyalgi...för det har min syster och symtomen är så lika...Läste t.o.m. här inne på "diskutera diagnoser" om en som hade fibro och hade magvärk precis som jag beskrev det...fast jag har inte hört om det förut...
 

Det var jag med fibro

Skrivet av  Helena med Fredrika -97
som nämnde om den onda magen :o)
Råkade kliccka in här av misstag först *s*
Har hon blivit kollad så hon inte har Drecums? http://www.algonet.se/~fakumla/dercum/
Vad jag vet har man lätt för att gå upp i vikt av den sjukdomen och liknande symtom som vid fibromyalgi.
Kan vara värt att kolla upp.
Irriterad mage (Irritabel colon) är vanligt vid fibro som jag sa men jag skulle nog kolla upp dercums också (fettvävnads reumatism)
 

Tack Helena!

Skrivet av  Dotterns mamma
Jo-jag har läst om Dercum också...och MS...
Man får för sig så mycket när allt är så diffust.
Vanliga reumatikerprover tog läkaren...och de visade ingenting...alla prover var bra...han tog en hel massa...för han tog vår oro på allvar...
Men eftersom allt var bra så skulle vi bara på återbesök efter ett halvår och jag var nöjd med det, eftersom proverna inte sa något. Men så ökade hennes besvär och jag ringde upp barnkliniken och bad att de skulle påskynda återbesöket...och nu blev det 7 månader i stället....suck.
 

Dercums visar sig

Skrivet av  Helena med Fredrika -97
tyvärr inte alltid på prover utan är som fibro något som är en uteslutningsjukdom.
Dercums utesluter heller inte fibro då det kan vara båda.
MS tror jag däremot inte att det är.
Har en kompis som funderat på om det är MS hon har så jag har läst på en hel del om den sjukdomen också och jag tycker inte symtombilden är riktigt rätt för MS.
Typiskt att hon skall behöva vänta så länge :(
Hon kan ju behöva hjälp med färdtjänst till och från skolan då hon är så dålig, hjälpmedel för att klara av skolan och hjälpmedel för hemmet.
Att proverna inte säger något styrker ju nästan mer för sjukdomar som te fibromyalgi och Dercums.
Var beredd på att vara krävande och se till att din dotter får hjälp så hon kan klara skolgång osv lättare.
Man kan få mycket hjälp dessvärre får man ofta slåss för det *mutter*
Själv har jag en el-moppe (elekrisk manuell elrullstol, trehjuling med vanlig sits) för att ta mig fram utanför hemmet och det ligger i närheten.
Är det tex dercums och/eller fibro så går det ju inte bort utan man måste ju tyvärr leva med det men det finns ju saker som underlättar i livet.
Prata med läkaren om problem med skola, ta sig till/från osv så ni kan få ett intyg till färdtjänst (borde nog kanske kunna få kommunen att bekosta taxin fram och tillbaka från skolan) mm.
Du får gärna maila om det är mer du undrar över på [email protected]