Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till er som skrev om min dotters vikt m.m.

Skrivet av waWa
Tack för att ni försöker få mig att tro att hon inte är mager. Jag önskar ni kunde se henne!!!
Jag är inte orolig för henne har aldrig varit.
BVC har dock varit på mig i alla år samt alla släktingar och bekanta och dotterns kompisar.
Alla dessa ständiga komentarer om att hon borde äta lite mer, så liten och tunn hon är....m.m.
Jag är liksom van vid henne, men viss försöker jag pilla i henne lite extra energi emmelan åt. Men då sunda matvanor trots att hon är smal.
Sedan får jag ta tillbaka vikten jag antog att hon vägde 22 kg. för när vi var till sjuksyster inför skolstar(som också anmärkte på vikten) så var hon 116 cm lång och vägde 19.5 kg. så jag antog att hon borde ligga runt 22 kg nu när hon var 122 lång. Men nu har jag vägt henne och vågen hamnade bara på knappt 21 kg. På den lilla kroppen gör det mycket. Ni får ursäkta om jag överreagerade. Men det känndes konstigt att ha folk som säger att hon skulle vara norml smal. Visst kan jag hålla med om att det kanske är som ni skriver att många barn som man kallar normal smala idag kanske egenterligen har nåt kg. för mycket. Har inte tänkt i dessa banor. Alla är ju större än min dotter!!!!!
Men smal det är hon defenitivt, som en sytråd.
Glad påsk till er alla önskar jag iallafall.
Svar på tråden: Till er som skrev om min dotters vikt m.m.

Alla ser ju olika ut.

Skrivet av  Sara med Selma
Själv vägde jag väldigt lite fram t o m 20-årsåldern. Jag är 164 cm och vägde då 48 kg, har dock aldrig sett mager ut även om jag var smal.
 

Skolsköterskan sa bara att

Skrivet av  Mascot
min flicka ligger på kurvan under. Inget mer om det. Hon är 7 nu och bara 112 cm och 20 kg. Hon är mini. :)
Skolsköterskan och skolläkaren sa inget om det iaf. Hon är helt normal på alla vis bara att hon är liten.

Alla är olika, tack och lov. :) Din tjej är ju stor om du tänker min som är ett år äldre! ;)
 

Min tjej...

Skrivet av  waWa
är väl äldre än din??? Hon blir 8 år nu i maj.
När hon var 7 år var hon 116 cm och vägde 19 kg.
Tack för ditt svar ändå.
 

En till benget!

Skrivet av  Jenny
Hej du!
Jag har en son på 7½ år, han är mager som en skrika!
Han är 126 cm lång och väger (enligt skolsköterskan) 21,5 kg. Enligt BMI är han dock helt normalviktig! Jag har aldrig oroat mig för honom. Han är aktiv, springer och busar hela dagarna och äter som en liten häst! Hans lillebror är likadan, mager och ranglig, men världens goaste busunge!
Om du vill kan du räkna ut hennes BMI (längden x längden/vikten). Enligt ny forskning gäller följande siffror för barn i sjuårsåldern; 12-18 = normalviktig, 18-21= överviktig, 21 och över= fetma.
Så länge hon äter och mår bra finns det ingen anledning till oro!
Många kramar, och lycka till!
 

Låter som min dotter

Skrivet av  Anna-68
som är 6.5 år. Hon är 1.23 lång och väger ca 21 kg. Hon var lite knubbig fram till ca 3 års ålder sedan blev hon bara smalare och smalare. Hon äter dåligt periodvis och väljer själv vad hon vill äta men eftersom jag vet ungefär vad hon äter så brukar jag se till att något av detta finns på matbordet. Min tjej är också otroligt aktiv och ofta börjar hon inte äta förrän alla är klara och då blir hon för stressad för att äta. Vi försöker avdramatisera det med hennes vikt och maken låter henne vara med och träna yoga med honom + att han tränar henne i gymnastik ( stå på händer osv). Detta gör att hon faktiskt har lagt på sig något kilo muskler och också fått mer aptit.
När hon fick influensa mellan jul och nyår så gick hon ner till 19 kg och då var hon fruktansvärt mager.

Jag har accepterat att detta är hennes naturliga vikt, hon är en smal tjej och hon mår bra.

Lycka till med din tjej!!

 

Tack för alla svar!

Skrivet av  waWa
Som sagt inga problem med dottern hon är liten och go problemen kommer när hon blir sjuk eller som nu, är inne i en pilla period med maten. Åh, så lite det går ner och tar tid. Jag försöker att inte prata om det men jag lider i tysthet och försöker pilla i henne lite frukt och annat smått till mellanmål. men hon är helt enkelt inte hungrig av sig ibland. Resultatet blir ju att kilona rasar.*suck* Ha det gott!
 

Artiklar från Familjeliv