Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ska jag oroa mig?

Skrivet av Leila med Cassiopeja 29/8-03
Nu har Eja haft sin första förkylning och det värsta är över, men hon har inte velat äta mycket alls. Nu har jag vägt henne och hon har gått ner i vikt. Hon har varit liten hela tiden och legat under normalkurvan och nu blir det knappast bättre.
Förra månaden var jag så glad över att hon hade gått upp 600g och vägde 7150g, sen gick hon upp ytterligare lite men nu vägde jag henne här hemma och då vägde hon bara 7kg, vågen stämmer alltid och det var på den jag vägde henne förra månaden också.

Vad tycker ni jag/vi ska göra??
Svar på tråden: ska jag oroa mig?

Första?

Skrivet av  Ericas mamma
Har hon inte varit förkyld tidigare?

Om jag räknar rätt, så är hon 7 månader bara. Många barn helammas fortfarande i denna ålder. Det är lite väl tidigt att fundera över över-/undervikt för så små barn.

Men hon är väl frisk nu? Skulle en så liten bebis må dåligt av att inte få i sig tillräckligt med mat, så skulle hon bli sjuk igen.
 

ja det är första gången

Skrivet av  Leila med Cassiopeja 29/8-03
hon är förkyld. Hon är på bättringsvägar nu men är inte riktigt sig själv och äter inte som hon brukar.

Jag kom på att det kanske var fel rum att skriva i. Jag är inte så rädd för undervikt utan mer för att hon redan ligger under bvc-kurvan och nu när hon äter så dåligt att hon ska tappa och hamna lägre i kurvorna.
Jag försöker ge henne så mycket mat hon vill ha och jag provar gärna att mata henne för ofta än för sällan men hon äter inte mer för det.

Men som sagt jag skulle nog skrivit detta någon annanstans. Tack för ditt svar.
 

Kurvor

Skrivet av  Ericas mamma
Du behöver inte bekymra dig om att hon hamnar i en annan kurva. Den kurva hon har börjat på blir det bara en liten buckla på, som rätar ut sig rätt snart.

Barn är otroligt duktiga på att komma tillbaka efter förkylningar.

Du behöver inte oroa dig att hon tappar något av detta. ALLA barn är sjuka någon gång och tappar matlusten, det ingår lite i livet.

Hoppas att hon mår bättre nu.
 

hmm

Skrivet av  somi
Om hon varit sjuk så är ju det speciella omständigheter, men om hon annars äter bra och verkar pigg och mår bra så är kurvan inget att oroa sig över...
 

Artiklar från Familjeliv