Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Råd till 1-åring som går ner i vikt

Skrivet av orolig förstagångsmamma
Min lilla tjej som precis fyllt 1 år har börjat gå ner i vikt! Hon har alltid gillat mat men vägrar fortfarande äta det mesta som innehållar bitar.. hon tuggar bara det hon själv stoppar i munnen.. Har någon av er tips på bra energirik mat som kan passa henne? Gärna något hon kan plocka med själv samtidigt som vi matar henne. Två matskedar smör har vi i all mat. Hon är som sagt 1 år och väger 9,5 kg. Så det är ingen panik men hon springer runt hela dagarna så det mesta gör hon ju av med..
Svar på tråden: Råd till 1-åring som går ner i vikt

Hej!

Skrivet av  Sara med Selma
Min tjej är prematur och har svårt att gå upp i vikt. Hon fyller 1 nu i maj och väger ca 7500 g. Hon vill inte gärna äta mat med bitar i hon heller. Jag ger henne 5-mån burkar med extra fett i, tillsätter flytande margarin i gröten och rapsolja i vällingen. Istället för yoghurt och fil får hon gräddfil blandad med fruktpure, det tycker hon är jättegott.

Annat jag ger henne är bröd med mycket smör och leverpastej på och smörgåsrån med smör.

På detta sätt har jag oftast lyckats hålla hennes viktuppgång även om det har varit lite dalande emellanåt.

Lycka till!
 

Tack

Skrivet av  orolig förstagångsmamma
Tack för tipsen.Igår gick jag hem o gav henne chokladpudding med grädde i ren förvirring över vad jag skulle ge henne.. hon åt med god aptit! Ska testa gräddfil med fruktpure idag. Återigen, tack! Det är så skönt att höra att andra också funderar över sånt här...
 

jag tycker hon e stor...

Skrivet av  Sara m. Linus 030428 (27+5)
mitt lilla yrväder är också ett år strax och väger precis 7kg... Han var visserligen inte så stor när han föddes (1040g, 35cm). Har inget bra tips om extra energirik mat tyvärr, Linus äter allt man sätter framför honom speciellt om det kommer från våra tallrikar. Nestlé har en ny gröt från 6 mån som blandas med mjölk, den är lite kaloririkare än de andra (170 jämf. m. 150/port.) Annars är smör, olja och grädde i allt du kan komma på bra. Om hon nu gillade chokladpudding och grädde är det ju bra ;).
 

Gå in på barnmat

Skrivet av  Jo-ann
så får du en massa tips av andra som är i precis samma situation. Du kan leta under det forumet och hitta en massa tips.
 

Det är nog ingen fara...

Skrivet av  waWa
...är hon pigg och aktiv så är det inget att göra.
Snart gillar hon nog bitar i maten med, alla barn är olika. Min dotter som idag är 8 år vägde bara 8.700 gr när hon var 1 år och var 75.5 cm lång. Hon är fortfarande smal men är frisk och pigg. Ge henne tid så löser det hela nog sig snart. Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv