Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Prematurer och vikt?

Skrivet av *Lena m. Ellen 020504* (Premis)
Läste inlägget nedan och har för min egen del funderat mycket över denna faktor. Tror/anser ni att prematurer har svårare att gå upp i vikt än andra? Ibland vill vi ta upp detta på BVC,men dem verkar inte anse detta ha någon betydelse..?!
Svar på tråden: Prematurer och vikt?

Tja...

Skrivet av  Sara med Selma
Vet inte om de har svårare att gå upp i vikt, men de har ju så väldigt mycket att ta igen. Selma vägde bara 1226 g när hon föddes och gick sedan ner till 900 g som minst. Även fullgångna barn kan ju ha svårt att gå upp i vikt.

Nu kommer hon antagligen att bli en smal tjej eftersom hennes pappa är en riktig tunnis.
En ettåring som väger 7,5 kg är ju inte mycket, men för en niomånaders är det ju inte så jättelite ändå.
 

Neja men mer...

Skrivet av  Pernilla med Hanna
Helst hade jag önskat att jag kunde skriva nej... fast egentligen är det nog nej. Att de ofta har viktproblem beror nog snarare på att de varit underviktiga när de föddes och/eller att de faktiskt ofta är lite mer "sjukliga" än vad normala barn är.
Tror också att om de sondats länge är det lätt att störa den normala hunger-mättnadskänsla.

Detta är mina amatörslutsater :-)

BVC har inte varit några stöttepelare för oss, tvärt om. Tyvärr. Har verkligen försökt prata med dem och peka på vilken fantastisk återhämtning Hanna har haft. Startade på lååångt under de understa kurvorna på både längd och vikt. Hämtade hem längd bättre än vikt, trots detta var det mest tjat från deras sida.
Ojoj, nu börjar jag bli arg igen :-) BVC står inte högt på min lista.

/Pernilla m. Hanna (född 15/3-00 810 gr och 31 cm, v28+2) numera en "normallång" och -1 vikt tjeja (korrigerat)
 

Artiklar från Familjeliv