Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Väger min son lite?

Skrivet av För smal?
Han väger 21.7kg och är 119cm lång.
Han är precis 4½år gammal.
Tycke han ser smal ut och så och har enda sen han var 1år ätit väldigt lite för att i korta perioder äta massor.
När han sitter på golvet å ser på tv så ser man ryggraden som putar ut.
Svar på tråden: Väger min son lite?

Det är

Skrivet av  Jo-ann
ganska vanligt att växande barn äter ojämt, precis som att dom växer ojämt också.

Mår han dåligt?
Sover han mer än andra barn?
Verkar han frysa?
Har han regelbunden avföring?

Har han inga andra problem så behöver du inte bekymra dig. Rätt som det är så äter dom mer än du har kunnat ana.
 

Absolut inte!

Skrivet av  Mamma J
Har själv en pinne till son, som jag var övertygad om att han låg under normalkurvan, men på femårskontrollen visade det sig att han var fullkomligt normal...och insåg först då att det var alla andra som var lite smårunda...därför såg han så smal ut...
Han väger nu ca 28 kilo och är ca 130-135-är inte riktigt säker och snart nio år...
 

Sonen är 6 år

Skrivet av  Skrållan
är 119 cm lång och väger 21 kg. Enligt BVC på 6 årskontrollen var det precis lagom. Tycker sonen ser smal ut och har gjort sen han var runt 2(i förhållande till kompisar) men han ligger exakt på medellängskurva och medelviktkurvan för sin ålder.
 

smal

Skrivet av  Karin
Jag tycker din son verkar normal. Tänk på att många barn i dag väger för mycket. När jag var liten, på sjuttotalet, var alla barn pinnsmala
 

Precis vad jag säger

Skrivet av  Skrållan
Jämfört med kompisar så upplever man honom smal. Men han är precis lagom för sin längd och ålder.