Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Också less på Bvc kurvan

Skrivet av Monika
Min son är 3år och är 93cm och väger 11,5kg. Vi har gjort prover på det mesta,men det har inte varit något. Släkt drag är jag säker på, men doktorn vågar inte släppa detta och vi har kollat vikten varannan månad. Tur att jag är mammaledig och hinner åka. (har 2,5mil till Bvc)
Svar på tråden: Också less på Bvc kurvan

Ungefär som min var då

Skrivet av  Åsa m A-99 och E-02
fast han var bara 91 vid 3år. Å vi föräldrar är små så det är inte konstigt att han är kort men när ett barn är 5cm kortare än sina föräldrar vid samma ålder å vi var kort samt att vi inte växte till oss iunder tonåren utan blev 170 resp 163 så är det troligt att han pga av astma, allergi etc bara blir 166. Vilket anses vara kortvuxet för svenskar och under en predikterad längd på 166 hormonbehandlar man om möjligt.

Jag tycker du ska låta läkaren fortsätta kontrollera längden för det är stoor skillnad på att nå upp till 170 eller landa en bit under för en pojk. Förstår att det är jobbigt men försök lägg upp en plan. Det har vi gjort vi går till BVC var 6:e mån (Andra barn går här vid 1½, 3, 4, 5½år) för tillväxtkontroll å de senaste året har han nästan vuxit enligt kurva. Hur ser det ut för er växer han som han ska eller dalar han?

Det är ju yttersväsentligt eftersom den psykiska utvecklingen påverkas av tillväxthormonerna och om man har ex brist så utvecklas alltså inte psyket som det ska. De sk inre parametrarna med.
 

Tillväxthormoner

Skrivet av  Lena_O
Man kan inte sätta in tillväxthormoner för att bli längre, bara om det fattas.

Dessutom så växer man när man sover. Så barn som sover ordentligt växer det som ska.
 

Japp

Skrivet av  Åsa m. A-99 & E-02
jag vet. Givetvis är hormoner ingen lösning om det nu var det som var felet. För vår del är det ju t.ex. andra orsaker. Det jag ville säga är att det inte alltid går att avfärda med att det inte gör något om man är kort, man kan ju vara sjuk oxå. Dessutom kan ärftlig korthet även vara ärftlig hormonbrist. Å när man förr pratade om att bara behandle de riktigt "kortvuxna" så vill man ju idag behandla fler som har en egen hormon tillverkning men inte tillräcklig eftersom man vet att det påverkar hela utvecklingen av inre organ etc oxå.

Har även hört det där med sömn och tillväxt och fått till svar av läkare att de måste sova mycket lite väldigt dåligt för att missa tillväxt men att det kan uppkomma i tonåren då vissa slarvar extremt med sömnen.
 

Artiklar från Familjeliv