Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hittat hit!

Skrivet av Maria med fyra
Vad kul med ett sånt här snack! Jag är mamma till fyra, en tjej som alltid växt på mittenkurvan och nu dessutom kommit i puberteten helt enligt genomsnittet. Sen har jag två som är rätt kortväxta. Precis i nedre "normalområdet för att vara barn till oss (min man är inte så lång, ca 170).
Sen har vi lill-snurpan som verkligen är pytteliten 2½ väger precis 10 kg och är 82 cm lång. Hon var inte så liten när hon föddes, vägde nästan 4 kg, så hennes kurva ser ut som om hon skulle ha ett gravt hjärtfel eller något liknande. Men hon är väldigt pigg och glad och precis somen 2½-åring skall vara. Vi har gjort en massa undersökningar och allt har varit normalt. För en månad sedan var vi inlagda och mätte tillväxthormon och det skall vi få svar på den 24:e. För oss spelar det väl egentligen inte så stor roll att hon är liten,men man funderar ju lite hur det blir när hon börjar skolan etc. Storasyster tycker det är rätt jobbigt att vara bland minsta i klassen och då är hon ju ändå "större" än vad snurpan kommer bli, om hon nu inte får någon behandling etc.
Svar på tråden: hittat hit!

Välkommen!

Skrivet av  waWa
Roligt att du hittat oss. Jag/vi har en dotter som är 8 år nu i maj liten och tunn och petig i maten emellanåt. Inga fel eller allergier. Men som förälder så är man ju alltid orolig när de är inne i en dålig period. Hon är 122 cm lång och väger 20.5 kg. inte mycket hull där inte. Mer i min inforuta om du vill läsa.
 

välkommen också

Skrivet av  Åsa med Aron och Ruben
säger jag. Ja min största vägde 10,5 kg vid 2 år och var 85cm. Så det är ungefär som din dotter.
 

Liknar min dotter

Skrivet av  Emma med Tova
Småskrattar lite när jag läser om din son. Min dotter är nu 27 månader och väger ca 10,5 kg och är 85 cm lång. Tova har fler likheter med din son, hennes pappa adopterad från Korea och han har alltid varit otrolig smal så vi vet var det kommer ifrån. Tova har mörkbruna ögon men inte mörkt hår, så de är tyvärr få som ser hennes asiatiska drag.
 

Du vilken lintott

Skrivet av  Åsa med Aron 020110 och Ruben 030728
Ja hon var verkligen ljus. Aron är ljusbrunhårig med gröna ögon och Ruben har samma hårfärg med blå,gul,bruna ögon. Vet inte. När han tar i för att baja får han bruna ögon. Nej vi asiater får inte stora barn. Synd att det ska ta sån tid för BVC att fatta bara. Har du fått några kommentarer ang att hon är så ljus? Många ifrågasätter om jag är mamma ( dum fråga ) för jag är så mörk. Blandat är fint
 

samma siffror.....

Skrivet av  Cayenne
JAg hittade precis hit oxå, och ser att våra döttrar är precis lika små. på 2½ årskontrollen var hon 82cm och vägde exakt 10 kg.

Nu ska vi till läkare för att kolla detta.

Det har tidigare inte varit så stor reaktion ang. hennes storlek, eftersom vi föräldrar är små. Jag har ändå gått till BVC ganska ofta med henne för att hålla koll så hon inte minskar ner under sista kurvan....

Att hon kommer bli minst i klassen, bekymrar mig inte alls, eftersom jag själv alltid är och har varit minst, men det jag gärna vill vata, är om hon har fel i ämnesomsättningen eller om det är något annat "fel" på henne.
 

Artiklar från Familjeliv