Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej Fråga om vikt hos barn.

Skrivet av Mätmetod
känner till begreppet BMI men man måste väl använda ett annat på barn. Är lite orolig för min spinkiga son som är 8år. Hur ska man värdera vikt i förhållande till längd hos honom?
Svar på tråden: Hej Fråga om vikt hos barn.

Hejsan!

Skrivet av  waWa
Har själv en spinkig 8 åring fast en tjej.
Hon är 122 cm och väger 20.5 kg.
Viktigt att tänka på är att barnet följer sin egen kurva och inte stannar upp eller likn.
Om du är orolig för vikten kan du kolla denna sida. eller/och prata med skolsyster/husläkare.
www.netdoctorn.se
och slå på Pojkars vikt i förhållande till längd.
IBM som du nämner slår något fel på barn men man använder sig av samma beräkning som för vuxna, det ger bara en liten fingervisning om vikten som sagt.
Ha det bra!
 

Här...

Skrivet av  Fia
...är en länk med BMI-gränser för barn från 5 år:
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,314650,00.html
Man beräknar BMI för barn på samma sätt som för vuxna men man har andra gränsvärden att jämföra med. På sidan ovan finns dock bara gränserna för övervikt och fetma, men om man antar att det är lite "symmetriskt" så kan man ju gissa sig till gränserna för "normal/medel" och undervikt. För pojkar 8 år är gränsen för övervikt BMI 18,44. Jag antar att "normalt" ligger på ca 15 och gränsen till "undervikt" på ca 12. Jag har själv en 8-årig pojke som är 135 cm lång och väger 25 kg. Det ger ett BMI på ca 13,7 vilket då ligger i nedre intervallet för "normal". Han är rätt tanig men jag är inte orolig för att han är för smal. Han äter som en häst och rör sig som en iller. Det är ganska normalt i den här åldern att vara tanig.
 

Artiklar från Familjeliv