Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag skulle vilja byta namn på det här snacket!!

Skrivet av Superwoman
Nu kanske jag är helt ensam om att tycka så här, men jag gillar inte rubriken på snacket! Måste barnen verkligen ha en faktisk över- eller undervikt för att man ska få snacka här? Om man tittar på inläggen så är det många som har barn som åtminstone enligt kurvorna är "normalviktiga" men som ändå har funderingar kring barnens vikt och hälsa. (barnen måste ju faktiskt inte ligga exakt på BVC\'s medelkurva för att vara normalviktiga utan det "normala" är ett ganska stort intervall).

Jag tycker att snacket borde heta någonting i stil med "Barn, vikt och hälsa" i stället!! Eller "Barnens vikt och hälsa" - ja, nånting åt det hållet iaf.

I dagens samhälle så kan man nog utan överdrift påstå att så gott som ALLA barn ligger i riskzonen för övervikt. Själv har jag barn som sannolikt skulle vara överviktiga om jag/vi inte ständigt låg ett steg före och planerade maten, satte upp regler kring ätandet osv osv. Min äldste var på väg upp genom kurvorna men vi lyckades vända på trenden genom att göra en totalöversyn av vårt kosthåll. Men jag har också erfarenhet av motsatt problem. Min yngste son ägnade nästan hela sitt första år till att långsamt trilla genom BVC\'s viktkurva... det var jobbigt det med! Så trots att båda mina barn alltid varit "normalviktiga" har vi ändå haft olika sorters viktfunderingar som det skulle vara trevligt att ha ett forum för här på fN!

Vad säger ni andra? Borde inte rubriken på det här snacket ändras så att även vi som har barn inom det breda normalspektrat får vara med? Eller ska den här snackgruppen vara till mest för dem vars barn verkligen är över- eller underviktiga?
Svar på tråden: Jag skulle vilja byta namn på det här snacket!!

Jag håller med, fast

Skrivet av  Sara
jag tycker att det behövs ett särskilt snack där man mer allmänt kan diskutera barns vikt och hälsa. Risken, om detta snack döps om, är att det blir smutskastning och tråkig stämning om många ska samsas på samma snack. Föräldrar med över/underviktiga barn är ganska utsatta och sårbara och behöver nog ett eget snack där ingen oförstående "utomstående" kommer med onödiga pekpinnar. Sådana får man nog av IRL.

Bara vad jag tror.
 

Jo, det kan jag förstå!

Skrivet av  Superwoman
Kanske det borde finnas två olika snack? Ett snack för barn som verkligen är över- eller underviktiga. Och ett för barn som mina! Såna som bara är spinkiga eller mulliga, eller ökar för långsamt eller för snabbt jämfört med BVC\'s diagram men ändå inte befinner sig utanför normalintervallet.
 

Ja själv..

Skrivet av  Åsa med Aron 020110 och Ruben 030728
vart jag jätteledsen när BVC skickade oss på utredning med Arons vikt. Eftersom jag inte visste om den här sajten då, så hade man ingen att prata med. Själv har jag inte direkt varit orolig för hans vikt. Tycker inte själv att han är underviktig i den bemärkelsen. Men namnet på det här forumet fick upp mina ögon. Håller med att det finns andra bättre namn. Men jag la märke till det för att det just hette över-/undervikt.
 

Artiklar från Familjeliv