Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min dotter gråter...

Skrivet av *ledsen mamma*
Hon har just kommit hem från 2 kompisar där disskutionen var uppe om vem i klassen som var tjockast. Dom frågade min dotter vem hon tyckte och hon sa ett namn. När min dotter sedan frågade fick hon till svar.. det är DU! Hon är 11 år,149cm väger ca 47 kg, rund om magen men inte för tjock.. Men hur ont gör det inte när ens barn gråter och skriker: varför ska jag se ut så här, varför kan jag inte se ut som alla andra. Jag är så fet ful och äcklig!! Jag blir så förbannad på att man inte ska få vara som man är..
Svar på tråden: Min dotter gråter...

Nämen usch vad hemskt!!

Skrivet av  space
Stackars din dotter och stackars dig! Kan inte säga så mycket mer än att jag lider med er. Det enda du kan göra är ju att prata med din dotter och försöka förklara att hon verkligen inte är fet, ful och äcklig. Kanske kan du ta upp det med skolan också för det där är mobbing och inget som ska accepteras.
 

Jo jag försöker..

Skrivet av  *ledsen mamma*
att peppa henne. Detta är en del av en rad problem som skett i hennes skola, hon har blivit klassens hackkyckling så i höst har jag bytt till en ny skola. Men det kom också upp igår.. Hon vill så gärna byta men så säger hon.. Mamma, bergis är alla smala och så kommer jag.. Jättefet.. Jag blir så ledsen, men jag kämpar på att hon ska få bättre självförtroende.
 

Vikten är ett känsligt ämne både för barn...

Skrivet av  En annan mamma
och vuxna. Självklart ska man accepteras för den man är, men det gäller även att inte blunda för att man faktiskt kan ha några kilon för mycket.

Räknar man BMI på din dotter och jämför med värden som finns på bl a http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,314650,00341720,00.html så ligger hon över gränsen för övervikt men under gränsen för fetma. Tjock mage i den åldern brukar innebära att även resten av kroppen bär på några extra kilon. Så försök vara objektiv och gör det som är bäst för din dotter. Vikten har ju med hennes nuvarande och framtida välbefinnande och hälsa att göra. Min dotter som är några år äldre än din är femton cm längre, men väger lika mycket. Hon är lagom och absolut inte för mager. I tioårsåldern var hon dock lite knubbig, men har nu vuxit på längden och i princip stått stilla i vikt.
 

Jag får

Skrivet av  Matilda m. William
nästan tårögda ögon när jag läser ditt inlägg. Varför kan inte barn få vara barn och inte behöva bry sig om vikten? jag kan inte minnas att man själv var så viktfixerad som yngre än va "dagens barn" är. Jag håller med de andra, fortsätt peppa din dotter med att hon är fin.
 

Artiklar från Familjeliv